Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Jeg er enig i at "det er så mange av dem her allerede" ikke er et godt argument alene, men det bør tas med i betraktning. Spesielt når "de" dyrene er av de vanligste sortene og en legalisering vil gjøre en stor del av alle "de ulovlige dyrene" lovlige.
Angående dette med å utvide med flere dyr som kjæledyr synes jeg er lite logisk. Her er det snakk om å kutte ut en hel dyregruppe fordi vi har andre dyr. Kan også ta en annen vri på denne; "Jeg liker ikke hund eller katt, så da kan du heller skaffe deg en kanin for det er mange av de her allerede". Har man en lidenskap for en type dyr så er det helt idiotisk å be den personen om å skaffe seg noe annet i stedet. Man kjøper ikke noe om man virkelig vil ha noe annet, det er helt, helt feil og som igjen også er et problem med uansvarlige dyreholdere.
Men ja, jeg er enig i at det burde vært strengere regler rundt dyrene, men den eneste dyregruppen som er grundig gjennomgått og vurdert av faggrupper (i minst 6 år) er faktisk herptilene, hvor også gruppene er kommet fram til at de utvalgte artene, 18 arter av utallige mange arter, oppfyller viktige krav som er satt for at dyrene skal ha det bra i fangenskap. Så sånn sett er egentlig denne dyregruppen den dyregruppen som burde vært lovlig for her er det satt strengere regler enn ved de fleste andre dyregruppene. Herptilene har blitt godt vurdert , inneholder begrensninger med tanke på utvalg og vel ja, gjennomgått og vurdert opp og ned i flere år. I grunn så burde egentlig andre dyregrupper blitt vurdert på samme måte og blitt regulert etter ulike krav og så fått arter lovliggjort deretter. Et eksempel her er jo f.eks akvariehobbyen. Her er det ingen regulering og man kan vel ha det aller meste. Vi kan ha hai, murener og blekkspruter, men en liten leopardgekko, skjeggagam eller en kongepyton som er så godt og faglig vurdert er ulovlig ?
|