Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hva trenger man for å komme inn i USA?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-13, 19:31   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

"How come you're not wearing any gold jewelry?"

Høh? Hvorfor spurte de om det?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 20:10   #22
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jepp. Ungene og jeg stod 2,5 timer når vi skulle til Houston sist.

Men fyren var supervennlig da vi kom fram. Null spørsmål, bare "welcome back".

De siste gangene jeg har vært i Houston har jeg gått igjennom immigrasjonen på 5 min. Og hver gang har de vært relativt hyggelige.
Det beste var vel det året vi reiste på "bryllupsferie" bort, og mannen i skranken så på mannen min og sa ironisk "You can tell your husband that he will not be needing that jacket outside..." Mannen min hadde på seg en relativt tykk jakke, og utenfor var det 40 grader. Jakka ble ikke brukt, for å si det fint.

Gammel 05-04-13, 20:12   #23
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Forresten var de ganske festlige da jeg var der i fjor og fikk de vanlige spørsmålene om jeg var gift, hadde barn osv. Jeg svarte bekreftende på begge deler, og damen spurte om hvor mange barn og alder. Jeg svarte at jeg hadde tvillinggutter på 2 år og hun utbrøt kontant "Oh my! ENJOY your vacation! You sure need it!"

Gammel 05-04-13, 20:23   #24
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex

Vi hadde bare rundt 10 dollar i cash når vi kom, og vi fikk hundre og ørten spørsmål om hvordan vi skulle klare oss i 2 uker.

Akkurat det samme gjorde jeg, ærlig som jeg var hadde jeg skrevet at vi hadde med $10 for en familie på 4 for en ferie på 5 uker. Vi hadde jo x antall VISA og Mastercard. Men det var ikke bra ansett akkurat. Og erfaring tilsier at det hadde vært lurt å ha med litt mer også, for de bagasjebærerene som du nesten ikke klarer å unngå, eller drosjesjåfører eller hva har du blir rimelig snurte når de ikke får mer enn $1 etter å ha sjauet 8 tunge kofferter gitt!

Gammel 05-04-13, 20:59   #25
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Sjekk også sidene til flyselskapet. På SAS sine sider må man fylle ut noe greier til TSA minst 72 timer før avreise ( i tillegg til ESTA) om første overnattingssted, og eksakte navneopplysninger, kjønn og alder. Dette skal matche info i passet.
Passene bør være fra 2005 eller senere.

Man må fylle ut APIS (Advanced Passenger Information) hos alle reisebyråer, tror jeg.

Sist jeg var gjennom immigrasjonen ble jeg spurt om return itinerary - noe jeg ikke har tenkt å vise der før, og dermed ikke tenkt at det var lurt å ha med. Heldigvis hadde jeg mailen med reiseplanen min liggende på telefonen, så jeg kunne vise ham den. Men det kan være lurt å ha med i papirform. Og vær forberedt på rare spørsmål, ja. Jeg fortalte at jeg skulle besøke søsteren min og ble spurt om alt mulig om henne.

Gammel 05-04-13, 21:47   #26
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Man må fylle ut APIS (Advanced Passenger Information) hos alle reisebyråer, tror jeg.

Sist jeg var gjennom immigrasjonen ble jeg spurt om return itinerary - noe jeg ikke har tenkt å vise der før, og dermed ikke tenkt at det var lurt å ha med. Heldigvis hadde jeg mailen med reiseplanen min liggende på telefonen, så jeg kunne vise ham den. Men det kan være lurt å ha med i papirform. Og vær forberedt på rare spørsmål, ja. Jeg fortalte at jeg skulle besøke søsteren min og ble spurt om alt mulig om henne.

Når en skal besøke familie så får en masse spørsmål. Det får jeg også hver gang jeg reiser til broder'. Hvorfor han er i Houston, om han er gift, hvilken nasjonalitet hun er, har de barn, har han jobb osv.
Helt normalt.

Gammel 05-04-13, 22:05   #27
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Når en skal besøke familie så får en masse spørsmål. Det får jeg også hver gang jeg reiser til broder'. Hvorfor han er i Houston, om han er gift, hvilken nasjonalitet hun er, har de barn, har han jobb osv.
Helt normalt.

Dette var første gangen jeg ble spurt om masse greier om henne spesielt. Har vært hos henne en del ganger opp igjennom. Ikke en gang da jeg reiste til henne seks dager etter 9/11 for å bo et halvt år ble jeg stilt så mye spørmsål.

Gammel 05-04-13, 22:22   #28
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Foruten pass og ESTA er det kjekt å ha noen dollar i lomma.

Når vi ankom Newark, New York, var vi spente for vi hadde blitt advart om mye kø og venting, utspørring og merkelige spørsmål. Overraskelsen var derfor stor da det ikke var hverken kø eller utspørring. En meget blid og hyggelig mann jobbet effektivt og kjapt.

Gardermoen derimot, der får jeg fnatt hver gang.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 01:04   #29
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ingen lang ventetid eller merkelige spørsmål da vi gikk gjennom passkontrollen i Seattle i sommer. Kjapp kø, sjekk av pass, fingeravtrykk og fotografering av oss voksne og videre til "agricultural control" eller hva de nå kalte det. Mannen foran oss i køen forresten ble fratatt grillpølsene sine

Gammel 06-04-13, 01:22   #30
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Da vi reiste over for to år siden så var det elektroniske pass og ESTA som var det viktigste. Vi ble også anbefalt å få med internasjonale førerkort, just in case. Det skulle egentlig ikke være noe problem, men for å være på den sikre siden.

Vi reiste med Lufthansa via Frankfurt og opplevde ikke problemer i det hele tatt. Det var mange kontroller i Frankfurt før vi fikk gå ombord, men det gikk kjapt og effektivt. Ved ankomst Miami så gikk det også kjapt. Null spørsmål og bare hyggelige mennesker overalt.

Hjemreisen gikk på samme viset. Kjapp og grei innsjekk i Miami. Måtte da gjennom en sånn nakenscanning, men det gikk problemfritt. Må si jeg ikke merket så mye forskjell på å reise til USA kontra andre land.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 01:28   #31
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Driver du innen landbruk med dyr anbefaler jeg deg å kjøpe nye sko, de er ganske rigide på smittefare og du må inn til ekstrakontroll. De som satt sammen med oss på flyet i fjor brukte lang tid og måtte igjennom ekstra scanning på eget rom. Da var det sko og klær de bar på seg som måtte sjekkes ekstra nøye. Det får du spørsmål om på det blå skjemaet du må fylle ut på flyet.

Dersom dere har samme etternavn holder det med å fylle ut ett skjema, har dere ulike må det fylles ut ett pr pers med ulikt etternavn:

Gammel 06-04-13, 03:33   #32
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måinnrømme at jeg svarer nei på alt og at eg har null dollar med meg og jeg har aldri fått noen spørsmål om hvorfor jeg ikke har det. Jeg har som regel med meg sjokolade og makrell i tomat, men det skiver jeg ingen steder. Hadde jeg jobbet på gård hadde jeg jammen holdt kjeft om det og. :uærlig:

Gammel 06-04-13, 10:18   #33
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det er en tenåring som reiser alene. Noe mer vi må tenke på da?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 10:55   #34
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenåringen kommet til å få mange spørsmål om han eller hun er helt, helt, helt, helt sikker på at ikke planen er å bli igjen i USA som ulovlig nanny. Da er det lurt å kunne si noe om hvilke planet man har til høsten, hvorfor det er helt uaktuelt og at USA hadde vært et spennende land å studer i, men at det er viktig at man da søker på riktig måte. :erfaren:

Og reiser man som mann alene med tenåringsbarn må man være forberedt på gravende spørsmål om barnas mor er klar over at han reiser med barnet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 12:56   #35
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Høh? Hvorfor spurte de om det?

Det var tydeligvis forventet ut fra hvilken bransje jeg jobber i. Jeg har fått mange rare spørsmål i immigration. Ingen skumle eller vanskelige, stort sett bare artig å besvare.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 14:13   #36
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg måinnrømme at jeg svarer nei på alt og at eg har null dollar med meg og jeg har aldri fått noen spørsmål om hvorfor jeg ikke har det. Jeg har som regel med meg sjokolade og makrell i tomat, men det skiver jeg ingen steder. Hadde jeg jobbet på gård hadde jeg jammen holdt kjeft om det og. :uærlig:

Mamma og pappa reiser ca. en gang i året, og har gjort det de siste 15 årene. De har alltid med godis til Søster. De har alltid oppgitt hva de har hatt med og sånt, bortsett fra en gang. Den ene gangen ble koffertene deres sjekket, og de ble tatt med på 3. gradsforhør på bakrommet. Som om de hadde smuglet inn kokain. Fordi de glemte å oppgi noen poser Cheez Doodles og Melkesjokolade...

Gammel 06-04-13, 22:17   #37
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Jeg reiste sammen med eldstemann 2010, vi ble bare spurt om adressen i Usa , og det hele gikk rimelig raskt . Ikke har vi samme etternavn , hadde kansje et par dollar i lommen og hadde kun et par øredobber av gull .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 00:19   #38
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og noen ganger trenger man god tålmodighet.

Det kan nemlig ta VEEEEELDIG lang tid å stå i kø foran immigrasjonsstranken.

Ja, vi ventet lenge på JFK forrige uke.

Gammel 10-04-13, 09:12   #39
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Og vær forberedt på tusen usaklige spørsmål..

Mannen min og jeg var i New York i fjor. Jeg var forberedt på mange rare spørsmål (jeg ser ut som en "skummel muslim" ), men det eneste vi ble spurt om var om vi var gift og hvor lenge vi skulle bli der. Jeg tror fyren knapt så på oss.

For lenge lenge siden var jeg utvekslingselev i USA. Organisasjonen jeg reiste med ga oss streng beskjed om at i immigrasjonskontrollen ikke stedet for å slå av en spøk. Vi skulle svare ordentlig på det vi ble spurt om for i verste fall kunne vi risikere å bli sendt hjem igjen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.