Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-13, 11:01   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det skal virkelig ikke kunne skje! Vi forventer faktisk at ungene er i livet når vi henter dem. Dagens bemanning gjør det umulig å følge med ungene hele tiden. Det hender de er alene på et rom i noen minutter. Det er ikke så veldig lenge siden det var en annen dødsulykke med en unge som ble kvalt av en sykkelhjelm. Vi har årlig ulykker i vår barnehage der vi må til legevakt med ungene. I fjor var det fingre i klem og året før der en murstein på avveie. Jeg sier ikke at man kan unngå alle ulykker for det kan man ikke, men at sikkerheten i barnehagen er viktig. JA. Kommunene burde ikke ha ansvar for tilsyn i sine egne barnehager og når det svikter enten det gjelder kopper på do, gardinsnorer, spiker eller brennhesle så betyr det at barnehagens rutiner ikke er gode nok. Enten har de ikke et system som sikrer kvaliteten i bhg eller så fungerer det ikke tilstrekkelig og det er alvorlig.

Vet du hva? I tre og et halvt år var jeg mamma til ett barn, så når hun var hjemme var vi minimum en, til tider to voksne med ansvar for henne. Like vel hendte det stadig at hun var alene i noen minutter. Vi har selvfølgelig barnesikret så godt vi kan, men det kan jo alltid være noe vi har oversett. Vi har heldig vis ikke vært på legevakta på grunn av ulykker, men det er nok bare flaks. F.eks har hun tryna nedover trappa så hun tok kollbøtte, og nesten gav meg hjertefeil (jeg gikk rett bak), men hun landa heldig så det ble bare et blåmerke av det. Vi har brennesle i hagen, og gardinsnorene som vi alltid har snurret opp på festet sitt kan vel glemmes en gang man har det travelt. Jenta mi er en forsiktig unge, og så vi har nok sluppet lett unna. Hadde vi hatt ei som var litt mer rabbagast eller apekatt av seg ville nok statistikken på hjemmebane sett atskillig verre ut. Klart sikkerheten er viktig, men jeg blir litt redd for at vi blir så opptatte av å fotfølge barna at de ikke har frihet til å utvikle seg. Og vi kan vel nesten ikke forvente at det skal være bedre sikkerhet i barnehagen enn det to oppegående (tar sjansen på den...) foreldre med ett barn mellom seg klarer på hjemmebane?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.