Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)
Jeg har ikke sett forsiden til VG i går. Jeg leser bare på nett. Når dere bagatelliserer bruddene som Vg slår opp så vil jeg bare påpeke at det ikke er VG som har satt kriteriene for hva som er brudd på lover og forskrifter. Jeg synes mange av de tilfellene som VG viser til er ganske grove og jeg synes at det er altfor mange avvik når halvparten av alle barnehagene som har hatt tilsyn får påpakning. Jeg synes det er snålt at vi ler av kopper på do når vi i andre tråder klager på at ungene er for mye syke og at barnehager ofte tar lett på hygiene.
I går portretterte VG en sak i Tromsø om ei lita jente som ble kvalt av ei gardinsnor i barnehagen. Da dette skjedde bodde jeg i Tromsø og arbeidet i en annen barnehage der så det ble ganske nært for meg. Jeg husker at jeg tenkte: Det kunne ha skjedd hos oss også. Det kunne ha vært meg som fant henne. Hadde det vært min unge så vill jeg ha anmeldt de som var på jobb.
Det skal virkelig ikke kunne skje! Vi forventer faktisk at ungene er i livet når vi henter dem. Dagens bemanning gjør det umulig å følge med ungene hele tiden. Det hender de er alene på et rom i noen minutter. Det er ikke så veldig lenge siden det var en annen dødsulykke med en unge som ble kvalt av en sykkelhjelm. Vi har årlig ulykker i vår barnehage der vi må til legevakt med ungene. I fjor var det fingre i klem og året før der en murstein på avveie. Jeg sier ikke at man kan unngå alle ulykker for det kan man ikke, men at sikkerheten i barnehagen er viktig. JA. Kommunene burde ikke ha ansvar for tilsyn i sine egne barnehager og når det svikter enten det gjelder kopper på do, gardinsnorer, spiker eller brennhesle så betyr det at barnehagens rutiner ikke er gode nok. Enten har de ikke et system som sikrer kvaliteten i bhg eller så fungerer det ikke tilstrekkelig og det er alvorlig.