Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-13, 10:26   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ser at noen i vår barnehage har klaget over at det har hendt at sønnen hennes har hatt iskalde hender når han er blitt hentet, fordi "han ville ikke ha på seg vottene" og at "vil han ikke, så skal han".
Akkurat det der synes jeg er litt vanskelig. Noen barn drar av seg vottene sine til enhver tid, de NEKTER å ha dem på, og river dem av seg og legger dem igjen på uteområdet slik at det blir brukt mye tid på å lete etter vottene, og også mye tid på å ta på votter som blir dratt av igjen 5 sekunder senere. Hva gjør man? Kan jo ikke holde barna inne pga sånne ting heller, akkurat.

I tillegg er det jo noe i det å lære ved å oppleve også. Jeg hadde en slitsom periode i vinter da sønnen min fullstendig nektet å ha på votter, og skrek så man skulle tro fingrene holdt på å falle av fordi de ble kalde. Etter en stund skjønte han tegninga, og nå spør han selv om å få på votter, tar de av når han vil og spør om hjelp til å få de på igjen når det blir kaldt. Mange av ungene i barnehagen jeg jobber, har vært gjennom det samme, og jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne gjøre det annerledes? Vi kan ikke fotfølge de ungene vi veit tar av seg vottene heller, det ville potensielt blitt skummelt for de andre ungene.

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg synes det er kjempeviktig med oppfølging av sikkerhet i barnehagen. Og det er nok for dårlig oppfølging mange steder, spesielt i små familiebarnehager. Men jeg liker ikke den måte VG gjorde på, med sine tabloide forsider og tullete lister med barnehager der "det var kø ved stellebordet".

Det er nettopp det jeg mener også. Jeg leste så vidt den listen og bet meg merke i at noe av det som bemerkes var avføringslukt på badet etter bleieskift. Hallo, liksom! Dersom vi i løpet av den tiden vi skal bytte på 18 barn, skal gå ut med hver eneste bæsjebleie, ville jo køen ved stellebordet, som VG henger seg opp i, blitt enda lenger.

Jeg er også helt for debatter om både sikkerhet i barnehage og hvorvidt ettåringer har det optimalt der slik vi har det nå, men jeg mener at dette blir veldig feil å gjøre det på. Først og fremst synes jeg det er tragisk for de som hver dag gir 100% for å sørge for at noen andres barn har det så bra som mulig, ofte under veldig pressede forhold, at VG skal henge dem ut på denne måten. Deretter synes jeg det er stygt å spille på frykten, sårbarheten og samvittigheten til foreldre som ikke har noe annet valg enn å levere ungene sine i barnehagen.

I tillegg synes jeg det er dumt at privatpersoners følelser skal få fritt spillerom. Hva er det som avgjør om jeg er fornøyd med barnehagen min eller ikke? De fleste barnehager er nok ganske gjennomsnittlig, med mindre det er skjer noe veldig alvorlig, vil min opplevelse av barnehagen i stor grad preges av kjemien jeg har med de ansatte på avdelingen vår. Jeg, og de fleste andre foreldre, har absolutt ingen forutsetning for å vurdere de ansattes pedagogiske dyktighet, og dermed mener jeg sterkt at vurderinger av barnehager og ansatte skal gjøres av folk med kompetanse, spesielt dersom de skal offentliggjøres.

I dag har VG overskriften: "Barnehageansatt truet barn med belte". De fleste av oss tenker nok at et barn er truet med vold, og det er jo virkelig helt grusomt om det skjer. Men så viser det seg altså at det ikke er noe belte det er snakk om i det hele tatt, men en sele til en Tripp Trapp. Selv om jeg ikke synes noe om å true med å sette fast barn i stoler, er det ikke akkurat det sammenliknbart med en trussel om vold. Problemet er alle de som leser kun overskriften og kanskje de første to linjene i artikkelen der kommunaldirektøren bekrefter at dette alvorlig og uakseptabelt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:10.