Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?
Sitat:
Kan dette være mulig?
Dette er et spørsmål vi ofte har hørt og har forståelse for at folk lurer på. Det er gjennomført en stor koststudie på Ullevål Universitetssykehus for å teste effekten av Vita Proaktiv margarin. Studien inkluderte 60 personer med litt høyere kolesterolnivå enn anbefalt, og ble ledet av professor i ernæring dr.med Serena Tonstad.
Forsøkspersonene spiste 25 gram Vita Proaktiv margarin per dag (tilsvarer 2 gram plantesteroler) i fire uker. Vita Proaktiv reduserte gjennomsnittlig totalkolesterol med 10 % og LDL-kolesterol med 15 % sammenlignet med nivået de hadde før de ble med i studien.
Hvordan kan jeg vite at det er trygt å spise Vita Proaktiv margarin?
For å få godkjennelse til å selge og markedsføre dette produktet i Norge har Vita Proaktiv margarin vært gjennom en omfattende prosess for godkjennelse av Mattilsynet. Produktet er derfor vurdert og godkjent av norske myndigheter.
Vitenskapelige studier om plantesteroler
Det er også utført en rekke internasjonale vitenskapelige studier med plantesteroler. En analyse av 41 slike studier viser en gjennomsnittlig kolesterolreduksjon på 10%. De fleste studiene er kjørt fra 2 til 4 uker. Produkter tilsatt plantesteroler har vært på markedet i Finland siden 1995, og resten av Europa etter dette.
10% reduksjon i kolesterolnivå kan ha stor betydning på risikoen for å rammes av hjerte- og karsykdom. Risikoreduksjonen er avhengig av hvilken alder man har:
Alder Redusert risiko for hjerte- og karsykdom*
40 år 50 %
50 år 40 %
60 år 30 %
70 år 20 %
Jeg kjenner dr. Tonstad, så jeg tror ikke hun setter navnet sitt på dette uten grunn. Men jeg lurer på hvorfor dette ikke er et legemiddel. 
|