Sv: Klassereise
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Nei, det er mange unntak fra de sosiale klassereglene. Den mest intellektuelle personen jeg vet om som har lest flere bøker enn noen andre jeg kjenner og som kan veldig mye om nesten alt fikk aldri begynt på universitetet fordi livet kom i veien akkurat da han var på vei inn i studenttilværelsen. Han ble en intellektuell arbeider som overhodet ikke er noen trashy seoghør-leser.
Dessuten er det haugevis av folk der ute med høyere utdanning som velter seg i billig svenskekjøtt, Paradise hotel og ukeblader. Annet er vel ikke å forvente når man tenker på hvordan studentmassen har økt siden 1970 og til nå. Det er veldig mange som har høyere utdanning uten å være kulturelite eller økonomisk elite.
Jeg tror nok vi må vente en 40-50 år for å finne ut hvordan vi kan kategorisere de kulturelle klassene i 2013-samfunnet.
Det er sant. Men jeg tror man fremdeles kan se en generell trend på at de som har utdannelse på universitetsnivå i større grad bruker teater og opera, og leser mer non-kiosk-litteratur, enn snittet av befolkningen. Som flere nevner her, så påvirkes man jo av miljøet rundt seg, og ved de fleste universitet, medisinstudiet etc, så er det fremdeles en relativt høy grad av snobbing. Det var det i hvert fall i min tid, og de aller fleste leger jeg kjenner (det er ikke nok til klinisk signifikans, men det er jaggu ikke langt unna ), oppfyller de fleste stereotype forestillinger.
|