Re: Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler
Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.
Det tror jeg ikke. Jeg jobber i barnehagen og ser masse unger med pesk og det er svært få her i byen som vil vedkjenne seg noe samisk. Det er trist synes jeg. Min datter fikk pesk i dåpsgave nå i høst og vi gleder oss til å ta den i bruk. Min bestefar var sjøsame i østfinnmark og han og bestemor snakket bare samisk seg i mellom. Min mor lærte det allikevel aldri. Jeg tenker ofte på at jeg kunne ha snakket samisk om forholdene hadde vært annerledes. Min mor nærer ett uttalt hat mot alt det samiske og jeg har aldri forstått det.
Jeg innprenter i mi eldste at vi har samiske forfedre og forteller samiske eventyr og sagn til henne. Vi snakker om mine besteforeldre og hvordan det var for min bestemor å vokse opp i gamme i Nesseby. Her i byen har det vært konflikt med reindriftssamene i årevis og sameforakten er så innfløkt at folk nærmest ikke forstår selv hva de sier. Det er skummelt og mine unger skal virkelig få vite hvor de kommer fra så de ikke bare aksepterer disse holdningene.
Jeg har mye samme bakgrunn som deg ser jeg. Bestefar og bestemor snakket bare samisk sammen, men lærte det ikke til barna. Mamma forsto dog ganske mye samisk, men snakket det ikke selv - om det var fordi hun ikke kunne, eller fordi hun ikke ville, det vet jeg dessverre ikke. Jeg og søsknene mine kan ikke samisk. Mamma uttalte aldri noe hat mot det samiske, men heller ingen tilhørighet - jeg vet lite om min samiske mor. Mamma var mamma, at hun, og dermed jeg, var samisk visste jeg ikke før jeg slo besteforeldrene mine opp i folketellinga en gang i ungdommen og spurte henne hva "fastboende lapp" var for noe... Mamma gikk på internatskole, og det var forbudt å snakke samisk der (læreren var forøvrig faren til biskop Stålseth).
Jeg har ingen problemer med at folk bruker samiske symboler, uavhengig av etnisitet.
|