Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Nå er ikke jeg medlem i HF og vil heller ikke bli det, men jeg syns det er på tide at det kommer en aksept for at vi sekulære også ønsker å ta del i overgangsriter, feiringer og tradisjoner uten at det oppfattes som barnslig herming. Det burde ikke være nødvendig i 2012 å måtte argumentere med at det finnes feiringer og overgangsriter i alle kulturer og at det i høyeste grad fantes før kristendommen. Jeg er så drittlei av å måtte forsvare hvorfor jeg feirer jul når jeg ikke er kristen. Og at ungene HVERT bidige år må mase på datteren min om hvorfor hun kan feire jul når hun ikke er døpt og ikke er kristen.
Er det virkelig et problem i dagens Norge at man får pes for feire jul når man ikke er kristen? I min virkelighet er det utrolig fremmed, jeg tror knapt nok barna mine kjenner noen som definerer seg som kristne utover familien, og alle feirer jo jul. Man kan jo ikke gå et skritt uten å se noe juleaktig rundt seg.
Overgangsritualer finnes det opplagt over alt, og alle kulturer har ulike måter å markere overganger på. Det er jo ikke det som er problemet her (selv om jeg alltid har lurt på hva man "konfirmerer" når det ikke er dåpen) - det er at man tar en nydelig sang med kristent innhold og bytter ut innholdet. Det er jo mer enn nok ved norsk julefeiring som ikke har kristent innhold og som er meningsbærende og fint for folk som man kan framheve.