Sv: Surrogati - hva synes vi om det?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Sånn sett er lønna til alle som jobber i staten "felleskapets penger". Skal alle statsansatte måtte stå til rette for deg og forsvare hva de bruker egne penger og fritid på?
Det går faktisk fint an å være i mot monarkiet uten å fremstå som en sur, jantete sutrer. You should try it sometime!
Nå trekker man det veeeel langt. Penger tjent er penger tjent. Når er det relativt begrenset hva de fleste i staten tjener. Men, hvis man benytter seg av statlige tjenester på privaten gjennom å utnytte sin stilling, så vil det gjerne ikke være noe som er akseptert. Så ja, det er noe de måtte prøvd å forsvare....
For kongefamilien har man kostnader knyttet til hva de velger å gjøre - ikke bare hva de får utbetalt. I den grad penger brukes, skal budsjettene for senere år settes opp. Sett slik er det vel som i det offentlige ellers viktig at pengene blir brukt opp, slik at man ikke skal få et mindre budsjett neste år... 
De har en del som er lønn - penger som går direkte til dem. Så er det videre budsjetter ved siden av for driften, reiser, sikkerhet osv. Strengt tatt er det ikke så mye lønnen trenger å dekke. Riktignok må de dekke litt mer enn konen og dronningen, ettersom hele hoffet ikke er noe som betales med apanasje.
Men ok, Mette Marit og kongefamiliens forbruk - og komfort - er naturligvis viktigere enn en del andre tjenester det offentlige har som oppgave å tilby.
Nå mener jeg at representasjonskraften til kongefamilien nok kan ha en viss verdi - men ikke nok verdi til at jeg mener vi trenger å opprettholde dem. I dag grad man skal ha dem, må det settes premisser for hvor mye penger vi skal bruke på det. Jeg blir imidlertid småkvalm i de sammenhenger en del personer av kongefamilien omtales som "folkelig"...