Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?
Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.
Jeg tenker akkurat det samme som i matpakkediskusjonene og alle de andre lignende som dukker opp innimellom. Vi som kvinner må faktisk ta tak i oss selv dersom vi ikke har god nok selvfølelse til å takle at andre gjør noe vi ikke har overskudd eller lyst til å gjøre. Ingen av oss har tid til å gjøre alt perfekt og jeg har heller ikke lyst til å ofre meg selv totalt for å prøve.
Når jeg grøsser over alle kalenderbekymringene og julemaset generelt (status fra venn på FB f.eks: Hvordan skal jeg rekke 72 gaver til i morgen?) er det virkelig ikke fordi jeg er misunnelig eller har lav selvfølelse. Som de opplyste mennesker vi er, synes jeg det er på sin plass å sette spørsmålstegn ved hvorvidt det er smart- eller bærekraftig...- å skru det vanvittige forbruket vårt opp enda et hakk ved å faktisk gi barna gaver hver eneste dag i desember. F.eks vil jeg anbfale dere å lese denne: http://www.framtiden.no/200811182431...k-forbruk.html før dere kosemoser dere videre med alle plastduppedingsene som vi tross alt bare gir barna en gang i året? Hvis man ser litt utover nesetippen sin, skjønner man at det handler om langt viktiger ting enn selvfølelse og likelønn. Jeg er også enig med Charlie som skriver dette:
[quote=Charlie;3526334]Enig. 24 julegaver før julaften gjør selvfølgelig ungen "mette". Jeg hadde også pakkekalender da jeg var liten, da fikk vi EN småsjokolade, ETT klistremerke eller EN refleks fra banken. Det endel får nå er i kategorien for julegave på julaften for meg. Jeg syns det er urettferdig overfor ungene å bade dem i så mange ting. Forventningen i ventetiden er viktig. Akkurat som det å utsette tilfredsstillelse av behov er helt vesentlig for å gjøre suksess i skole og arbeidsliv (så dypest sett er nok pakkekalenderne et symptom som er viktig for å forstå frafallet i skolen. Og det sa jeg ikke på tull, engang).
quote]
Opprinnelig lagt inn av MammaHeksa, her.
Den artikkelen kan ikke jeg lese, for da tror jeg blodtrykket mitt går gjennom taket...
Ja, for det at noen kan påstå at gavekaleldere er unødvendig fjas, er selvsagt både opprørende og frekt. 
|