Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hva er du villig til å gi slipp på

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-12, 13:15   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er du villig til å gi slipp på

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Altså, det jeg tenker på, er at dersom vi skal gi opphold til alle som kommer til Norge som asylsøkere, så må jo pengene for at de skal kunne integreres og få den hjelpen de trenger - komme fra et sted.
Nå finnes det jo ganske mange asylsøkere som flykter til Norge fra Italia og Hellas, pga at det er bedre her. Og flere i opinionen mener vi bør ta vare på dem, og ikke sende dem tilbake pga tilstanden i landene de kommer (som asylsøkere) fra.
Det er jo ikke gratis, som regel, å ha de her.

Jeg tror at hvis man har litt langsiktig perspektiv og er villig til å bruke penger nå på norskkurs og integrering, vil denne innvandringen lønne seg i lengden. Det kom nylig ut ny statistikk på ledighet her i strøket, snittet er på 1,6% for kvinner, og i enkelte av kommunene kan man telle antall ledige på en hånd. 1,8% ledighet er visstnok det man minimum må ha for at det skal finnes nok tilgjengelige folk til å søke på ledige stillinger. Og etterhvert som eldrebølgen slår inn over landet er det ikke tvil om at vi vil trenge alle arbeidsføre.

Ingeniørbedriftene i områder skriker allerede etter arbeidskraft, Tekna og NITO går hardt ut mot utdanningsministeren og klager over alt mellom himmel og jord. Samtidig møter jeg renholdspersonell med bakgrunn fra Russland, med ingeniørutdanning og gjennomført Bergenstest. Da er det noe galt med rekrutteringsarbeidet, altså.

Jeg er absolutt villig til å betale noen prosent ekstra i skatt, gjerne i form av at terskelen for toppskatt senkes, for at vi kan ta i mot flere flyktninger, gi dem skikkelig utdanning, og få dem ut i arbeidslivet (slik at de kan være med på å betale skatt i neste rekke).

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.