Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-12, 10:47   #1
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Jeg synes det er teit at vi kaller hverandre for kjipe pga bevisste verdivalg. Det er også teit at vi enten må føle oss kjipe eller kompromisse fordi handelsstanden har lurt oss inn i en felle via barna våre.

Dessuten så synes jeg at vi kvinner skal slutte å være så kjipe mot hverandre som vi er bl.a i denne tråden. Hva med litt raushet?

Gammel 31-10-12, 10:49   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg synes det er teit at vi kaller hverandre for kjipe pga bevisste verdivalg. Det er også teit at vi enten må føle oss kjipe eller kompromisse fordi handelsstanden har lurt oss inn i en felle via barna våre.

Dessuten så synes jeg at vi kvinner skal slutte å være så kjipe mot hverandre som vi er bl.a i denne tråden. Hva med litt raushet?

Ærlig talt. Må barna alltid få lov til alt alle andre gjør selv når det strider mot foreldrenes bevisste verdivalg? Hva med litt ryggrad?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 10:50   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er kjipt, er å sende ungene til naboen for å tigge godter, men nekte å dele ut godter til naboens barn hvis de kommer til en selv. At dette skal være et "bevisst verdivalg" synes jeg er tull - eventuelt har man så vidt forskjellige verdier fra meg at jeg står ved å ha lov til å kalle det "kjipt". Og strider Halloween sterkt mot egne verdier, synes jeg det er ryggesløst å la ungene delta i det.

Og hva har det med "vi kvinner" å gjøre? Hadde det vært greit hvis mannen min sa det, eller hvis jeg sa det til en mann, mens det er dårlig gjort hvis det sies av en kvinne til en kvinne? Hva i alle dager har kjønn med saken å gjøre?

Gammel 31-10-12, 10:55   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det jeg synes er kjipt, er å sende ungene til naboen for å tigge godter, men nekte å dele ut godter til naboens barn hvis de kommer til en selv.

Det er jeg enig i.

Gammel 31-10-12, 10:59   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Ærlig talt. Må barna alltid få lov til alt alle andre gjør selv når det strider mot foreldrenes bevisste verdivalg? Hva med litt ryggrad?

Kan ikke motsi deg på den, men synes fortsatt det er teit at vi kaller hverandre kjipe.

Det jeg synes er kjipt, er å sende ungene til naboen for å tigge godter, men nekte å dele ut godter til naboens barn hvis de kommer til en selv. At dette skal være et "bevisst verdivalg" synes jeg er tull - eventuelt har man så vidt forskjellige verdier fra meg at jeg står ved å ha lov til å kalle det "kjipt". Og strider Halloween sterkt mot egne verdier, synes jeg det er ryggesløst å la ungene delta i det.

Og hva har det med "vi kvinner" å gjøre? Hadde det vært greit hvis mannen min sa det, eller hvis jeg sa det til en mann, mens det er dårlig gjort hvis det sies av en kvinne til en kvinne? Hva i alle dager har kjønn med saken å gjøre?

Fordi dette er typiske diskusjoner som vi mødre bruker masse tid på å diskutere. Dette er ikke et typisk pappadiskusjonstema.

Gammel 31-10-12, 11:01   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi dette er typiske diskusjoner som vi mødre bruker masse tid på å diskutere. Dette er ikke et typisk pappadiskusjonstema.

Det er sikkert sant (selv om jeg aldri har diskutert dette før, siden jeg aldri før har sett/hørt noen si det Pesten sa), men jeg skjønner ikke hva poenget ditt var. Fordi mange mødre diskuterer dette, bør vi ikke si hva vi egentlig mener?

Gammel 31-10-12, 11:09   #7
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Det er sikkert sant (selv om jeg aldri har diskutert dette før, siden jeg aldri før har sett/hørt noen si det Pesten sa), men jeg skjønner ikke hva poenget ditt var. Fordi mange mødre diskuterer dette, bør vi ikke si hva vi egentlig mener?

Kvinnfolkprat. Og det teller ikke.

Gammel 31-10-12, 11:21   #8
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Først må jeg si at Pesten får stå for sitt valg. Jeg forsvarer ikke henne spesifikt. Selv deltar vi på fest, og vi setter igjen godteri på trappen (mest for at ikke folk skal gjøre hærverk, men også litt for å glede de som kommer).

Så svar på spørsmålet ditt. Jo, vi kan gjerne ha engasjerte diskusjoner, men jeg blir aldri klok på at det skal være nødvendig å ha så lite raushet for hverandres verdier, valg, manglende valg, kompromisser, selvmotsigelser osv. Vi er jo bare en gjeng med foreldre som forsøker å gjøre så godt vi kan. Jeg er helt overbevisst om at det må være mulig å utvise litt mer raushet for hverandre som mennesker, samtidig som man diskuterer.

Gammel 31-10-12, 11:25   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Så svar på spørsmålet ditt. Jo, vi kan gjerne ha engasjerte diskusjoner, men jeg blir aldri klok på at det skal være nødvendig å ha så lite raushet for hverandres verdier, valg, manglende valg, kompromisser, selvmotsigelser osv. Vi er jo bare en gjeng med foreldre som forsøker å gjøre så godt vi kan. Jeg er helt overbevisst om at det må være mulig å utvise litt mer raushet for hverandre som mennesker, samtidig som man diskuterer.

Det er veldig, veldig sjelden jeg sier noe såpass skarpt som at "det der synes jeg er kjipt/frekt". Vanligvis diskuterer jeg med glede, jeg setter pris på engasjement (også i denne tråden) og prøver stort sett å vise både raushet og respekt for andres verdier og valg. Men i akkurat dette tilfellet står jeg fullt og helt inne for at det er kjipt. Det Pesten beskriver er omtrent som å - jeg vet ikke - melde seg på "hemmelig nisse"-opplegg for å få gave selv, men å ikke sende gave til noen, fordi man er "mot" nissegaver. Eller å skrive seg på kortet til en fellesgave uten å putte penger i konvolutten, fordi man er "mot" slike gaver.

Gammel 31-10-12, 11:28   #10
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Først må jeg si at Pesten får stå for sitt valg. Jeg forsvarer ikke henne spesifikt. Selv deltar vi på fest, og vi setter igjen godteri på trappen (mest for at ikke folk skal gjøre hærverk, men også litt for å glede de som kommer).

Du har sikkert rett i at vi kan bli minnet på dette med raushet, Nooria. Men overskriften er "Er det bare jeg som er kjip? ", og da virker det som om det er lagt opp til å diskutere om man er smålig/kjip hvis man ikke liker Halloween. En overskrift som: "Slik feirer vi HAlloween, og dette funker for oss " hadde kanskje ikke gitt de samme svarene.

Jeg har aldri helt forstått at man lager tråder for å fortelle at man tar valg, for å så spørre om man er kjip som tar valget hvis man egentlig ikke er ute etter å få inspill på valget man valgte.

Og nå skal jeg lese tråden. /

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:43   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg i at folk generelt sett bør være rause mot hverandres valg, samtidig som jeg synes at freeloading er kjipt. rett og slett. Jeg tenker at man må være litt konsistent også, og at det var den totale mangelen på konsistens som gjorde at pesten fikk motbør. En ting er å si at Nei, vi feirer ikke, vi skrur av lyset og deler ikke ut ved døren. Men å sende barna ut på snoperunde samtidig som man selv ikke vil gi, er jo like ille som å nekte å bake kake til sosiale greier på skolen - fordi man i prinsipp er sterkt i mot dugnader - samtidig som man mumser i seg av andres kaker av hjertens lyst på samme sosiale arrangement.

Det er en viktig forskjell på dette, synes jeg.

Man må gjerne ha prinsipper, men da må man jo følge dem. det er jo det som er vitsen med dem, er det ikke?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:45   #12
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

(Det er ikke sikkert andre enn vår egen lar seg avspise med en rute 70% kokesjokolade. )

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Og så kom jeg på at vi visstnok har After Eight også. Så hvis noen kommer får det bli det da. Pensjonistgodteri.

Eldstejenta hadde digget å gå knask eller knep hos dere. Sleng inn noen mokkabønner og kremtopper også, så er vi i mål.

Gammel 31-10-12, 12:09   #13
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

i

Man må gjerne ha prinsipper, men da må man jo følge dem. det er jo det som er vitsen med dem, er det ikke?

I prinsippet, jo.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 23:07   #14
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man har tatt et verdivalg som innebærer at man er for snylting, så handler det ikke om å gjøre så godt man kan. Og da fortjener man ikke raushet.

Jeg har egentlig lite til overs for denne tradisjonen, men siden barna mine er med på det og syns det er superstas, så er vi også med. Men det irriterer meg at det er så mye grådighet! De fleste besøkende grabber til seg av skålen, og i dag var det ett barn - ETT (!) som sa takk.

Gammel 31-10-12, 23:17   #15
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Her var det masse skumle unger som kom og ringte på døra Gresskaret stod i vinduet og ute hadde vi Halloween lykt. Alle oppførte seg fint og takket for godteriet

LilleVenn og vennene var ut på på tiggerunde i 2 timer Ikke forstår jeg hvordan de orket i drittværet, men de var riktig så fornøyde da de kom hjem med fangsten.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 00:26   #16
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men det irriterer meg at det er så mye grådighet! De fleste besøkende grabber til seg av skålen, og i dag var det ett barn - ETT (!) som sa takk.

Du bor på feil sted.

Her spurte de hvor mye de fikk ta og samtlige vi hadde på døra var høflige og takket. (Med unntak av en toåring, men faren takket for han. )

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 10:50   #17
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

.......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:22. Årsak: Jaja. Ha en fin halloween da
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 10:53   #18
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Skjønner godt at det forsvinner folk fra FP ja.
Folk er forskjellige og jeg står for mitt.

Gammel 31-10-12, 10:58   #19
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Sida dåninga mi resulterte i min første røde prikk etter årevis på FP kan eg godt utbrodere; FP er et diskusjonsforum der det blir diskutert mangt, i dag diskuterast det halloween. I dag fikk du motbør på at du sende ungane ut men ikkje lukke opp for andre barn. Å faktisk antyde at det er fordi en får motbør i en diskusjon er årsak til at folk forlate FP er rett og slett å dåne av.

Gammel 31-10-12, 11:00   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Sida dåninga mi resulterte i min første røde prikk etter årevis på FP kan eg godt utbrodere; FP er et diskusjonsforum der det blir diskutert issues, i dag diskuterast det halloween. I dag fikk du motbør på at du sende ungane ut men ikkje lukke opp for andre barn. Å faktisk antyde at det er fordi en får motbør i en diskusjon er årsak til at folk forlate FP er rett og slett å dåne av.

Helt enig. Det var en skikkelig ufin og ubetimelig kommentar.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.