|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]Jeg synes det er teit at vi kaller hverandre for kjipe pga bevisste verdivalg. Det er også teit at vi enten må føle oss kjipe eller kompromisse fordi handelsstanden har lurt oss inn i en felle via barna våre.
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]
Ærlig talt. Må barna alltid få lov til alt alle andre gjør selv når det strider mot foreldrenes bevisste verdivalg? Hva med litt ryggrad?
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Det jeg synes er kjipt, er å sende ungene til naboen for å tigge godter, men nekte å dele ut godter til naboens barn hvis de kommer til en selv. At dette skal være et "bevisst verdivalg" synes jeg er tull - eventuelt har man så vidt forskjellige verdier fra meg at jeg står ved å ha lov til å kalle det "kjipt". Og strider Halloween så sterkt mot egne verdier, synes jeg det er ryggesløst å la ungene delta i det.
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Det er jeg enig i.
|
|
|
|
#5 |
|
Stadig underveis
Kan ikke motsi deg på den, men synes fortsatt det er teit at vi kaller hverandre kjipe.
Fordi dette er typiske diskusjoner som vi mødre bruker masse tid på å diskutere. Dette er ikke et typisk pappadiskusjonstema.
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Det er sikkert sant (selv om jeg aldri har diskutert dette før, siden jeg aldri før har sett/hørt noen si det Pesten sa), men jeg skjønner ikke hva poenget ditt var. Fordi mange mødre diskuterer dette, bør vi ikke si hva vi egentlig mener?
|
|
|
#7 |
|
Sånn passe sane
|
|
|
|
#8 |
|
Stadig underveis
Først må jeg si at Pesten får stå for sitt valg. Jeg forsvarer ikke henne spesifikt. Selv deltar vi på fest, og vi setter igjen godteri på trappen (mest for at ikke folk skal gjøre hærverk, men også litt for å glede de som kommer).
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Det er veldig, veldig sjelden jeg sier noe såpass skarpt som at "det der synes jeg er kjipt/frekt". Vanligvis diskuterer jeg med glede, jeg setter pris på engasjement (også i denne tråden) og prøver stort sett å vise både raushet og respekt for andres verdier og valg. Men i akkurat dette tilfellet står jeg fullt og helt inne for at det er kjipt. Det Pesten beskriver er omtrent som å - jeg vet ikke - melde seg på "hemmelig nisse"-opplegg for å få gave selv, men å ikke sende gave til noen, fordi man er "mot" nissegaver. Eller å skrive seg på kortet til en fellesgave uten å putte penger i konvolutten, fordi man er "mot" slike gaver.
|
|
|
#10 |
|
guru advisor
|
Du har sikkert rett i at vi kan bli minnet på dette med raushet, Nooria. Men overskriften er "Er det bare jeg som er kjip? ", og da virker det som om det er lagt opp til å diskutere om man er smålig/kjip hvis man ikke liker Halloween. En overskrift som: "Slik feirer vi HAlloween, og dette funker for oss " hadde kanskje ikke gitt de samme svarene. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er enig med deg i at folk generelt sett bør være rause mot hverandres valg, samtidig som jeg synes at freeloading er kjipt. rett og slett. Jeg tenker at man må være litt konsistent også, og at det var den totale mangelen på konsistens som gjorde at pesten fikk motbør. En ting er å si at Nei, vi feirer ikke, vi skrur av lyset og deler ikke ut ved døren. Men å sende barna ut på snoperunde samtidig som man selv ikke vil gi, er jo like ille som å nekte å bake kake til sosiale greier på skolen - fordi man i prinsipp er sterkt i mot dugnader - samtidig som man mumser i seg av andres kaker av hjertens lyst på samme sosiale arrangement.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Eldstejenta hadde digget å gå knask eller knep hos dere. Sleng inn noen mokkabønner og kremtopper også, så er vi i mål.
|
|
|
#14 |
|
saftig
|
Hvis man har tatt et verdivalg som innebærer at man er for snylting, så handler det ikke om å gjøre så godt man kan. Og da fortjener man ikke raushet.
|
|
|
#15 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]Her var det masse skumle unger som kom og ringte på døra |
|
|
|
|
|
#16 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Du bor på feil sted.
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween].......
Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:22. Årsak: Jaja. Ha en fin halloween da |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ferdiglada
Sida dåninga mi resulterte i min første røde prikk etter årevis på FP kan eg godt utbrodere; FP er et diskusjonsforum der det blir diskutert mangt, i dag diskuterast det halloween. I dag fikk du motbør på at du sende ungane ut men ikkje lukke opp for andre barn. Å faktisk antyde at det er fordi en får motbør i en diskusjon er årsak til at folk forlate FP er rett og slett å dåne av.
|
|
|
|
#20 |
|
Borte
|
Helt enig. Det var en skikkelig ufin og ubetimelig kommentar.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|