|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: GrisekjøttJeg elsker svinekjøtt, mye bedre enn kylling. Jeg hamstrer svinefileter fra Sverige, de er veldig gode, har smakt lite av de fra Norge, men det som har smakt dårlig har vært herfra. Svinekoteteletter er nyydelig (utenom røkte, blæ).
|
|
|
#22 |
|
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: GrisekjøttEr det noe jeg savner minst av kjøtt, så er det svin. Men leverpostei er jo godt da. Sånn jeg har lært det, er det de gamle rånene som har sånn bi-smak. Koteletter kan noen ganger ha sånn smak. Husker vi fikk tak i en sånn vill-sau en gang. Sikkert noe av det samme som de grisene. Da var det kostholdet til sauen som lagde den gode smaken. Naboene våre da jeg var liten, hadde 2 griser. De sjenka de før slakting, for da ble kjøttet marinert...? Sikkert greit nok det, da fikk de seg en real fest før de døde.
|
|
|
#23 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: GrisekjøttVi har svinekjøtt relativt ofte, men eg har heilt klart opplevd den der fæle fiskesmaken etter foret |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
Sv: GrisekjøttKjøper grise kjøtt hos en grisebonde hvor grisene går ute i det fri og spiser i skogen og det kjøttet har god smak. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: GrisekjøttFår ein forresten tak i økologisk svin?? Eg kjøper gjerne øko storfe og lam, men svin har eg ikkje sett mykje av trur eg... |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Ustabil
|
Sv: Grisekjøtt
Vi spiser også mye svinekjøtt. Så anvendelig, og så godt. Vi bruker også bacon og pølser, men mest er det svinefileter, svinekjøttdeig, flintsteik på grillen og koteletter nå og da. Og så den uunnværlige svineribba til jul, da. Forresten enig i at røkte koteletter er æsj. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Ustabil
|
På min lokale fiskehandler reklamerer de om dagen med "økologisk laks". Det tror jeg må være ren skjær humbug. Hvordan får man økologisk laks, liksom? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
ræv med ører
Det tror jeg ikke noe på. Får du dårlig svinekjøtt som smaker råne eller fisk, så hjelper det ikke å overdøve smaken ved å marinere den i hjel. Ikke får du fjernet smaken heller, den er impregnert i hele kjøttet. Har man ikke smakt dårlig svinekjøtt har man hatt flaks, man har ikke vært flink å tilberede det, nødvendigvis.
|
|
|
#29 |
|
ræv med ører
http://www.koltzow.no/avissider/okologisk_laks.htm
|
|
|
#30 |
|
Ustabil
|
Jo, tatt i betraktning at oppdrettsanleggene lekker fisk i alle retninger, og at oppdrettsanleggene i seg selv er en kilde til forurensning så virker det rart å kalle det økologisk fisk, syns jeg. Dessuten - de snakker om økologisk for, men sier at det baserer seg på fiskeavfall og rekeskall - er det økologisk? Hvis innholdet i sjøen ikke er rent nok for laksen, hvordan kan da det bearbeidede foret kalles økologisk? |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Fortynnet
|
Sv: GrisekjøttJeg syns svinekjøtt er godt, og vi spiser både det og kylling, lam, okse, elg og annet. Tidligere kjøpte vi svinekjøtt fra en lokal produsent, jeg tror grisene var en blanding av vanlig "tamgris" og villsvin? Eller bare villsvin? Nå ble jeg plutselig i tvil. Ihvertfall var det veldig godt kjøtt. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Ferdig!
Hvor: Telemark
Siden jeg er så dårlig på å se om kjøttet er bra eller ikke.. hvor kjøper du disse svinefiletene? Hva heter de.. hehe?
|
|
|
#33 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Fläskfilèt. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: GrisekjøttHer er link til det som Annemede snakka om i første post i tråden: |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: GrisekjøttPå sida kjem bl.a. desse påstandane: |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Yes, jeg trodde først det var noe fleskegreier, men det er svinefileter, og de er gode. Jeg har kjøpt i diverse butikker rundt Strømstad, Nordby og Svinesund. Idag fikk jeg tips om at de har veldig gode marinerte kebabkjøtt der også, i tillegg til krydrete kyllingboller.
|
|
|
#37 |
|
Epikur
|
Sv: GrisekjøttSvinekjøtt er som annet kjøtt, og bærer tydelig preg av stell og kost. Klart det er en sammenheng mellom hva dyret har spist og hvordan det har hatt det og hvordan det smaker.
|
|
|
#38 |
|
ræv med ører
Sv: GrisekjøttKan det da hende at norske griser for annet fôr som ikke blir brukt i EU?
|
|
|
#39 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Å, de kjøttbullarna er gode! |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Tatt på
|
Sv: GrisekjøttJeg synes svinekjøtt stort sett smaker mye bedre enn okse(ku)kjøtt. Er noe med at der er renere kjøtt og jeg synes det er mye saftigere.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|