Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mye betaler dere i billån på familiens bil/biler per måned?
1000 kr eller mindre 53 43,44%
2000 kr 12 9,84%
3000 kr 24 19,67%
4000 kr 10 8,20%
5000 kr 7 5,74%
6000 kr 6 4,92%
7000 kr 5 4,10%
8000 kr 2 1,64%
9000 kr 1 0,82%
10 000 kr eller mer 2 1,64%
Deltakere: 122. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-12, 21:43   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

En bil uten billån.

Jeg tenker at det slett ikke er så rart om folk kan kjøpe bil kontant, jeg. Har man råd til å betale 5000,- per måned på billån så burde man vel også ha råd til å starte med superbillig bruktbil (vi kjøpte en for 7000,- for få år siden) kjøpt kontant og så sette av de 5000,- på en høyrentekonto for å deretter bytte oppover.

Altså:
Om bilen til 7000,- kunne selges for 5000,- etter et år og vi i løpet av det året hadde spart 5000,- per måned istedet for å betale et billån, ville vi jo hatt 65 000,- å kjøpe ny bil for. Og da har jeg ikke regnet med renter på sparing. Rinse and repeat til man er fornøyd.

Jeg ville verken personlig eller tatt med familien i bilene man gjerne ville ha funnet i en slik prisklasse - eller om man omså hadde doblet den prisen noen ganger.

Om jeg i de senere år hadde hatt egenkapital til å kjøpe en litt nyere bil, hadde det nok heller vært egenkapital som hadde vært aktuelt å skyte inn i bolig når vi kjøpte det sist.

I hvert fall slik boligprisene har utviklet seg i senere år, hadde jeg ikke sett noe spesielt problem med å skyte bilen inn i huslånet om jeg hadde hatt det lavt nok i forhold til boligens verdi. Når vi kjøpte hus for et par år siden løste vi inn billånet når vi hadde solgt vår forrige bolig, så slikt sett kan man jo si at en viss del av bilen på en måte ble gjort om til boliglån...

Men logikken:
Du skal spare flere tusen i måneden for å kjøpe bedre bil etter hvert. Da tar jeg heller lån og betaler de tusenlappene i måneden og har en bil som gjerne vil være mer forutsigbar utgiftsmessig, bedre å kjøre, sikrere, mer praktisk - få får heller det koste litt ekstra.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.