Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK nå: Barnets beste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-12, 17:59   #201
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Lov om personnavn:

3.10 Særlig om valg av navn for fosterbarn

Rundskriv G-150/91, s. 49, nevner følgende om valg av navn for fosterbarn:
"Dersom et nyfødt barn plasseres i fosterhjem, kan ikke fosterforeldrene velge fornavn for barnet uten at den/de som har foreldreansvaret har samtykket i navnevalget. Fosterforeldrene kan ikke under noen omstendighet "velge" sitt eget slektsnavn for et fosterbarn. Det må eventuelt sendes søknad til fylkesmannen om bevilling til fosterforeldrenes slektsnavn.
Folkeregisteret sender navnevalgskjema til [...] foreldrene/moren selv om barnet er plassert i fosterhjem, bl.a. fordi det er den/de som har foreldreansvaret som skal velge navn [...].
Det hender imidlertid at den/de som har foreldreansvaret, ikke v i l melde fornavn for barnet når det er plassert i fosterhjem. Sosialkontoret må da av hensyn til barnet påse at det blir valgt fornavn. Dette kan eventuelt gjøres ved at det oppnevnes hjelpeverge, jfr. vergemålsloven § 16."

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 18:00   #202
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si jeg synes det er ganske horribelt dersom biologiske foreldre som har bestemt navn til et barn de blir fratatt, blir overkjørt på den måten at fosterforeldre får bestemme nytt navn.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 18:11   #203
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg må si jeg synes det er ganske horribelt dersom biologiske foreldre som har bestemt navn til et barn de blir fratatt, blir overkjørt på den måten at fosterforeldre får bestemme nytt navn.

Det tror jeg skjer ekstremt sjeldent, altså.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 19:03   #204
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Ut fra det forholdvis beskjedne innslaget som var i dagens program ser jeg følgende fakta i saken;
-det er fattet et fylkesnemdsvedtak som sier at det skal tilrettelegges for at far kan delta i daglig stell, middagslaging og legging.
- fosterforeldrene motsetter seg overnattingsbesøk hos far, og barnevernet bestemmer seg for å høre på dem.
-barnevernet ønsker at det tilrettelegges for at far kan delta på ovennevnte aktiviteter i fosterhjemmet, fortrinnsvis på en helgedag.
-fosterforeldrene motsetter seg dette.

Slik jeg ser det så følger jo ikke barnevernet opp nemdas vedtak, basert på fosterhjemmets tilbakemeldinger (som i programmet ikke begrunnes med barnets beste).

Jeg gjetter at nemndsvedtaket ikke er helt tidsspesifikt. Det ble, så vidt jeg skjønte, gjort en vurdering av hvorvidt overnattingssamvær skulle igangsettes akkurat denne måneden. Ikke sagt at det ikke skulle skje i det hele.

...men igjen er man tilbake til dette nemndsvedtaket. Det er jo ikke som noen hevder her at saksbehandlingstid hos barnevernet kan medføre to års sommel dersom far legger opp sak om tilbakeføring til ham. Ventetiden for å få opp saker for nemnd er hårreisende lang, men da snakker vi likevel noe slikt som toppen seks måneder (og vanligvis betraktelig kortere for babyer). Saken er åpenbart behandlet i Fylkesnemnda, uten at far fikk, umiddelbart i hvert fall, medhold i sitt ønske om tilbakeføring.

Gammel 20-09-12, 19:37   #205
FarTFire
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2012
FarTFire har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg synes det virker uprofesjonelt, og som om barnevernet bøyer av for den parten som klager mest til dem. Jeg skjønner ikke hvordan man kan vurdere at det ikke "haster" for en gutt på 2,5 år som muligens skal tilbakeføres til far å få til en samværsordning som bygger opp under relasjonen dem i mellom.
Jeg skjønner heller ikke argumentasjonen om at han er for liten til overnattingsbesøk. Far er en kjent person for gutten, og det er jo ikke uvanlig at en 2,5 åring overnatter en natt borte, om de ikke har vist utrygghet (forutsetter dette, da det ikke opplyses noe om at gutten er utrygg).

Det er klart dette er uprofesjonelt, men man må jo ta med i betraktningen at dette er et bittelite barnevern på en bitteliten plass.
De fremstår som lite beslutningsdyktige og dette må jo skape frustrasjon, ikke bare hos fosterforeldrene og barnefaren, men også for den aktuelle saksbehandleren. Det å ha teammøter hvor lederen med sin autoritet legger føringer for hva hun ønsker, for så å sende saksbehandleren ut for å foreta egne beslutninger virker helt søkt. De må slutte å synse og heller være klare. Fremgangsmåten skal være spikret når teammøtet er over.

Sist redigert av FarTFire : 20-09-12 kl 19:45.
FarTFire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 19:44   #206
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Personlig synes jeg også det er hårreisende at en saksbehandler får beskjed (av leder!) om at dette er saksbehandlers sak og at det er opp til henne å ta den endelige avgjørelsen. Sakene tilhører ikke saksbehandlere, sakene tilhører barnevernskontoret.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 19:48   #207
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Personlig synes jeg også det er hårreisende at en saksbehandler får beskjed (av leder!) om at dette er saksbehandlers sak og at det er opp til henne å ta den endelige avgjørelsen. Sakene tilhører ikke saksbehandlere, sakene tilhører barnevernskontoret.

Den uttalelsen var rimelig sær.

Gammel 20-09-12, 19:54   #208
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg himlet litt når lederen sa at "Akkurat som om vi (hun og mannen) sitter og kokkelerer hjemme". Om noen har reagert på det, så forstår jeg det godt. Jeg fikk litt samme følelsen selv. Jeg vet ikke het hvor proffesjonelle jeg syns de fremsto, og spesielt hun og mannen ga meg en litt useriøs følelse. De ga meg et helt annet inntrykk enn det barnevernet jeg hadde kontakt med de årene jeg var avlastningshjem for to søstre.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 21:27   #209
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg gjetter at nemndsvedtaket ikke er helt tidsspesifikt. Det ble, så vidt jeg skjønte, gjort en vurdering av hvorvidt overnattingssamvær skulle igangsettes akkurat denne måneden. Ikke sagt at det ikke skulle skje i det hele.

...men igjen er man tilbake til dette nemndsvedtaket. Det er jo ikke som noen hevder her at saksbehandlingstid hos barnevernet kan medføre to års sommel dersom far legger opp sak om tilbakeføring til ham. Ventetiden for å få opp saker for nemnd er hårreisende lang, men da snakker vi likevel noe slikt som toppen seks måneder (og vanligvis betraktelig kortere for babyer). Saken er åpenbart behandlet i Fylkesnemnda, uten at far fikk, umiddelbart i hvert fall, medhold i sitt ønske om tilbakeføring.

Jeg prøver igjen: ble det ikke, av en eller annen, sagt at far først ikke ønsket mer enn å treffe sønnen 3-4 ganger i året, men først senere tid har ønsket tilbakeføring?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 21:48   #210
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg prøver igjen: ble det ikke, av en eller annen, sagt at far først ikke ønsket mer enn å treffe sønnen 3-4 ganger i året, men først senere tid har ønsket tilbakeføring?

Mye mulig. Jeg fikk ikke det med meg. Det vil jo kunne forklare hvorfor situasjonen er som den er. Det gjør det også langt mindre selvsagt at far bør få omsorgen for gutten, nettopp på grunn av tilknytningsprosessen han har vært gjennom i forhold til fosterforeldrene.

Men også fars endrede ønsker har nok vært nemndsbehandlet, i og med at nemndsvedtaket sier så spesifikke ting om innholdet i samvær som det siteres.

Det fremstår snodig hvordan det i programmet fremstilles som om dette nærmest er avgjørelser som overlates til enkeltsaksbehandleres synseføling.

Gammel 20-09-12, 21:51   #211
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfattet det som om det var noen andre som hadde bestemt at far kun skulle få treffe barnet 3-4 ganger i året, at han selv alltid hadde villet mer. Helt siden han fikk DNA-resultatene altså.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 22:00   #212
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

.....

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:47.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 22:19   #213
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Har de fjernet episoden fra nett tv? Finner ikkke episode 1 heller.

Ligger her: http://tv.nrk.no/serie/barnets-beste...ng-1/episode-1

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 22:31   #214
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg oppfattet det som om det var noen andre som hadde bestemt at far kun skulle få treffe barnet 3-4 ganger i året, at han selv alltid hadde villet mer. Helt siden han fikk DNA-resultatene altså.

Jepp. Jeg har også fått et klart inntrykk av at fra den dagen han fikk bekreftet farskapet så har han stått på for å få barnet.

Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 23:54   #215
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jepp. Jeg har også fått et klart inntrykk av at fra den dagen han fikk bekreftet farskapet så har han stått på for å få barnet.

Om det er tilfelle, så skurrer det hele. Da har saken vært behandlet i Fylkesnemnda, og det har blitt vedtatt der at gutten ikke skulle tilbakeføres far på det tidspunktet. Det har man i programmet ikke sagt noe om årsaken til.

Gammel 21-09-12, 00:03   #216
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det er tilfelle, så skurrer det hele. Da har saken vært behandlet i Fylkesnemnda, og det har blitt vedtatt der at gutten ikke skulle tilbakeføres far på det tidspunktet. Det har man i programmet ikke sagt noe om årsaken til.

Det er det som skurrer litt for meg også, at de da ikke satte fortgang i alle prosesser. Jeg fikk også inntrykk av at far først ønsket litt samvær, og nå etter å ha blitt kjent med gutten ønsker å ha han fullt ut. Men dette blir synseføling, jeg vet jo ikke. Det er uansett rart at det har tatt 2 år før han i det hele tatt får gutten på overnatting. Om det skyldes systemet eller at fosterforeldre står i veien, er det jo hårreisende. Men dette vet vi jo ikke.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 00:12   #217
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Om det skyldes systemet eller at fosterforeldre står i veien, er det jo hårreisende. Men dette vet vi jo ikke.

Om fosterforeldrene skulle ha innflytelse til å avgjøre dette ville det være hårreisende. Om "systemet" er ansvarlig, altså dette nemndsvedtaket det refereres til, har jeg rimelig stor tiltro til at det er velbegrunnet.

Verken Fylkesnemnda eller ankeinstansene (Tingretten, Lagmannsretten) har for vane å vedta at barn skal bo i fosterhjem bare fordi.

Gammel 21-09-12, 01:05   #218
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Far har kjempet om barnet siden barnet var 6mnd.

Gammel 21-09-12, 01:46   #219
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarTFire, her.

Det er klart dette er uprofesjonelt, men man må jo ta med i betraktningen at dette er et bittelite barnevern på en bitteliten plass.
De fremstår som lite beslutningsdyktige og dette må jo skape frustrasjon, ikke bare hos fosterforeldrene og barnefaren, men også for den aktuelle saksbehandleren. Det å ha teammøter hvor lederen med sin autoritet legger føringer for hva hun ønsker, for så å sende saksbehandleren ut for å foreta egne beslutninger virker helt søkt. De må slutte å synse og heller være klare. Fremgangsmåten skal være spikret når teammøtet er over.

Jeg kaller ikke en barnevernstjeneste på 25 ansatte for bitteliten.
Jeg reagerte også på at lederen "ikke skal bestemme dette, for det er du som saksbehandler som skal gjøre"-uttalelsen fra leder. Spesielt etter at hun svært tydelig har uttalt hva hun mener er riktig.

I tillegg synes jeg at hun var ekstremt lite opptatt av barnets beste når hun uttalte at hun lurte på om "vi var tjent med" at de "som jobber for oss" blir frustrerte. For så å omformulere det til at det ikke var bra for gutten å ha frustrerte fosterforeldre.

Det er sikkert mange ting som vi ikke vet om denne saken, men jeg må si at jeg uansett reagerer på enkelte ting og vurderinger slik de blir fremstilt.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 09:42   #220
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Om fosterforeldrene skulle ha innflytelse til å avgjøre dette ville det være hårreisende. Om "systemet" er ansvarlig, altså dette nemndsvedtaket det refereres til, har jeg rimelig stor tiltro til at det er velbegrunnet.

Verken Fylkesnemnda eller ankeinstansene (Tingretten, Lagmannsretten) har for vane å vedta at barn skal bo i fosterhjem bare fordi.

Vi så jo det - saksbehandleren hadde nok tenkt å la gutten overnatte, men ble overtalt av fostermoren. Og attpåtil ble fostermoren sint på barnevernet som motarbeidet dem hele tiden. Jeg tror gutten har det godt hos dem, men det virker som hun prøver å fornekte at gutten har en fullt fungerende far, og da synes jeg ikke hun gjør jobben som fostermor som hun faktisk er satt til å gjøre.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.