|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Passiv
|
Sv: NRK nå: Barnets beste
Jeg forstår utmerket at dette er en sak etter barnevernsloven. Men siden det er nedfelt i det norske lovverket i barneloven at god kontakt med begge foreldre er så viktig at den forelder som ikke tilrettelegger for det risikerer å miste omsorgen for barnet så betyr det at god kontakt altså er ansett som så viktig at det nesten ikke skys noen midler for å få det til. |
|
|
|
#182 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig enig.
|
|
|
#183 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er ikke deres barn. Dessuten syns jeg ikke det er spesielt slemt å si jeg syns hun var ufin. Jeg har full forståelse for at hun blir lei seg. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#186 |
|
Nøttelitens medhjelper
Men hun var jo med på å sette en stopper for overnattingssamvær?
|
|
|
#187 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, det er dette jeg har forsøkt å påpeke også. Og som det ble sagt av noen andre tidliger her; det finnes massevis av mødre som er tvunget til å sende sine barn på samvær med fedre som virkelig ikke virker. Barn som opplever omsorgssvikt på samvær fordi vi har bestemt at alle barn skal ha kontakt med biologiske foreldre. Og at det da ikke skal gjelde for barn i fosterhjem, pga. tilknytning til fosterforeldre, blir så fjernt for meg at jeg ikke har ord engang.
|
|
|
|
#188 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#191 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: NRK nå: Barnets besteDet var det jeg også tenkte.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Drømmer
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg mener at fosterforeldre plikter å tilrettelegge for samvær med barnets foreldre så lenge de kan ha det. Jeg har i nærmeste familie barn som har bodd i fosterhjem og de sier de er veldig glad for at fosterforeldrene har lagt til rette for at de kunne ha samvær med foreldrene. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Nøttelitens medhjelper
Mest sannsynlig har mor gjort dette,siden hun hadde foreldreansvaret når barnet ble født. Foreldreansvaret ble ikke overført til far før barnet var 6mnd.
|
|
|
#196 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det varierer nok, men ofte har kanskje mor et navn klart? Jeg vet om en sak der mor visste fra hun ble gravid nærmest at barnet skulle taes på føden. Men han har det navnet som mor bestemte før han ble født.
|
|
|
|
#197 |
|
Passiv
|
Sv: NRK nå: Barnets besteDe fosterforeldrene som jeg kjenner som har fått små babyer, har fått barn som har navn, men beskjed om at de kan bytte hvis de ønsker. Det er bare to tilfeller altså, så det er ikke rare statistikken. Jeg uttalte meg nok kanskje for bastant oppi her. |
|
|
|
#198 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets besteNå har jeg også sett programmet.
|
|
|
|
#199 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Det stemmer iallfall ikke alltid.
|
|
|
#200 |
|
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke jeg heller. Jeg tror det som oftest er biologiske foreldre som velger dette. I tilfeller jeg kjenner til der biologiske foreldre ikke har vært i stand til/ønsket å velge navn er det barnevernstjenesten som har funnet navn, gjerne noe oppkalling. Men jeg vet ikke hva som er reglene. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|