Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsløs oppdragelse

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-12, 00:29   #31
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsløs oppdragelse

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Jeg kan forklare hvordan jeg ser det :

Biologi = ikke sosialisering. Altså arvede egenskaper. Dersom en anerkjenner at det forekommer arvede egenskaper, er hangen til f.eks. biler, et eksempel på hvrodan det kan komme til uttrykk. Ikke fordi bildet av en bil er nedarvet. Men fordi utvalget leker er slik at bil blir nærmest ens interesseområde. Noe sånt. Vet ikke om det var så godt forklart.

Jeg anerkjenner definitivt at det forekommer nedarvede egenskaper både som følge av kjønnsforskjeller og individueller forskjeller på tvers av kjønn. Men akkurat hangen til å leke med lekebiler sliter jeg med å plassere i en sånn sammenheng uansett hvor mye jeg prøver.

Og selv om jeg definitivt tror det er medfødte forskjeller på gutter og jenter når du ser på populasjoner, mener jeg bestemt at en del av de følgene vi mener dette får er helt feil og ikke et resultat av biologien i seg selv. Det at det er biologiske forskjeller mener jeg på ingen måte er noen grunn til å holde fast på fastgrodde kjønnsrollemønstre hverken blant barn eller blant voksne. Men det er ikke lett å snu dette. Jeg er mer enn middels bevisst på hvilke signaler jeg gir til barna mine i så måte, likevel tror jeg plutten merket min lettelse over at prinsessestøvlene han hadde sett seg ut ikke var å oppdrive i hans størrelse. Selv om jeg ikke sa noe.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.