Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen Sverige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-12, 12:54   #24
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen Sverige

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg har sett en del av disse programmene, og det som slår meg gang på gang er en holdning som er problematisert i forhold til ungdom også: Hva er bra nok for meg på dette stadiet i livet, med mine forutsetninger? Å akseptere og godta at livssituasjon ikke er forenlig med 'det ideelle liv' som man kanskje hadde sett for seg, er vanskelig.

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

"We spend the first 5-7 years of our marriage trying to attain the same standard of living as our parents - only it took them 35 years." (Larry Burkett)

Jeg synes dette belyser noe viktig, nemlig at altfor mange unge mennesker har altfor høye forventninger til levestandard. Man skal ikke begynne med en liten toroms og jobbe og kjøpe seg oppover til hus, man skal ha den nyoppussede digre eneboligen med hage nå med en gang. Det samme gjelder bil, ferier, interiør, klær, jobb, lønn osv. Mange flytter hjemmefra med en forventning om at de skal kunne beholde samme levestandard som de var vant til mens de bodde hjemme og er lite villige til å starte fra bunnen av. Det er ikke et godt utgangspunkt for orden i økonomien.

Jeg tror heller ikke at de som er med i Luksusfellen er syke. Det er også viktig å huske at det heter Luksusfellen av en grunn. Det handler ikke om mennesker med dårlig råd som strever med å få endene til å møtes og ender opp som gjeldsslaver fordi de ikke har råd til selv det mest nødvendige. Det handler om mennesker som har alle mulige forutsetninger, og spesielt en normal eller god økonomi, for å ha råd til alt de trenger, og enda litt til. Men mye vil ha mer og de velger å lukke øynene for hvilken vei økonomien deres går og lever langt over evne.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.