|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
This is normal!
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenJeg synes det er en lettelse at dommen har kommet, og jeg håper den ikke blir anket. Jeg har ikke hatt så sterke meninger rundt utfallet, men det er godt at denne milepælen er passert.
Jeg skjønner ikke poenget med å skrive slike ting. Hvorfor i all verden skulle han ha hatt juling?
|
|
|
|
#83 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommen
Dei sa han fekk ha pc og at han fekk skrive. Internett sa dei ingenting om, men eg forstod det slik at kommunikasjon ville bli overvåka, men at det kun var direkte ulovleg kommunikasjon som ville bli stoppa. Om dette kun gjeld brev eller nett også, veit eg ikkje. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette gjelder for fengsler med høyt sikkerhetsnivå:
|
|
|
#85 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg er på en måte enig med deg, men samtidig så fremprovoserer han veldig sterke følelser. Jeg er veldig takknemlig og glad for at vi bor i et velfungerende demokrati og en flott rettssystem på en sånn dag slik at man sikrer en ordentlig prosess. Jeg mener dette helt oppriktig samtidig som jeg også privat tenker tanker som "måtte han brenne og pines til evig tid". |
|
|
|
|
|
#86 |
|
This is normal!
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenJeg synes det er viktig at navnet hans ikke blir glemt. Han er ikke bare "terroristen" eller "gjerningsmannen". Han er et menneske med et navn som gjennom ulike opplevelser i livet og på grunn av "psykiske utfordringer" har utviklet seg til å gjøre noe helt forferdelig. Hvis vi glemmer at han er et menneske, kan vi også glemme det ansvaret vi som fellesskap har for å motarbeide ekstreme holdninger, fange opp barn i utsatte situasjoner osv.
|
|
|
|
#87 |
|
Librocubicularist
|
Eg får ikkje prikka deg, men eg trur det du seier er veldig viktig! Ved å gløyme han, er risikoen for at noko slikt kan skje igjen, langt større, enn om vi hugser han og fortsett å snakke om han. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
This is normal!
|
Jeg har også veldig sterke følelser knyttet til saken og det å se Behring Breivik. Men om jeg skulle ha ønsker om at han skal bankes, pines eller annet (noe jeg ikke har - jeg ønsker at han skal dømmes etter norsk lov - men jeg kan skjønne at andre har det), er det stor forskjell å tenke det og skrive det på nett. Det siste synes jeg er uheldig.
|
|
|
|
#89 |
|
|
Jeg er så enig!
|
|
|
|
#90 |
|
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenNår jeg ser hva folk skriver på Facebook nå, er jeg uendelig glad for at vi har et rettsystem som fungerer så bra som det gjør. Jeg er helt enig med noen i det siste innlegget hennes også.
|
|
|
|
#91 |
|
|
Det er sant. For min del så ønsker jeg jo ikke det sånn på ordentlig, men jeg blir uvel av å se på han når dommen leses opp og får vondt inni meg når jeg ser kjente folk i salen. Blir vel mer en talemåte for å få ut frastrasjon, sorg og sinne. Men det er forskjell på hva man tenker og snakker om med sine venner og på hva man ytrer i det offentlige rom. Nå tenker jeg ikke på Fløyels kommentar bare altså, men om reaksjonene som helt sikkert vil komme de neste dagene også. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
~~~~~~~
|
Beklager at denne ble tatt ille opp, jeg er helt enig i at han skal dømmes etter norsk lov. Det er kanskje mer en reaksjon på hans arrogante fremtoning i retten. Jeg kjenner jeg blir provosert over hans tilsynelatende nedlatende holdning til rettsvesnet, Norge og de pårørende - det var kanskje mer ett "uttrykk" for frustrasjon og ikke ett sterkt ønske.
|
|
|
#93 |
|
Skal rømme
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenJeg synes det er rimelig poengløst å ikke si navnet hans bare for å ikke si det. Vi må jo ikke glemme han. Og ikke kan vi det heller. Akkurat som Hitler, han fantes jo, uansett om man sier navnet eller ikke.
|
|
|
#94 |
|
Librocubicularist
|
Kanskje feil tråd, men det går ikkje an å beklage at nokon andre tar noko du har sagt ille opp. Du kan beklage at du har sagt det, så kan eventuelt mottaker beklage korleis det blir tatt imot. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
This is normal!
|
Jeg skjønner det altså.
|
|
|
|
#96 |
|
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenVi skal aldri glemme verken mannen eller hva han har gjort. Jeg tenker det er helt misforstått at hans navn ikke skal nevnes eller skrives. Jeg kjenner likevel at jeg må beskytte meg selv, så nå slåes nett-tv av og jeg går til fredagslunsj sammen med gode kolleger og forsøker å snakke om noe helt annet. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenDette sier jurist Kristian Andenæs om nettilgang, på NRKs spørrespalte i dag:
|
|
|
|
|
|
#98 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenDet er veldig strenge regler for tvungent psykisk helsevern i Norge. Nå er han ikke dømt til behandling, så da kommer han ikke til å få behandling han ikke ønsker.
|
|
|
#99 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenJeg ser at pårørendereaksjonene jevnt over er lettelse for at han ble dømt til forvaring. Handler det om ansvarsplassering, tro? Eller frykt for at han skulle "slippe unna" med tvungent psykisk helsevern? Det er vel neppe hevntanker, all den tid han har tydelig uttrykt at han ville akseptere en forvaringsdom men ikke en utilregnelighetsdom.
|
|
|
#100 |
|
Librocubicularist
|
Eg kjenner ein familie som har mista sonen sin, og dei sa på førehand at dei visste ikkje om dei orka ein ny runde med ankesak, for denne rettssaken har vore ei enorm påkjenning. Så eg trur kanskje lettelsen kan ligge litt i at det ikkje blir ankesak, også. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|