Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Au pair og arbeids(u)vilje

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-12, 22:39   #61
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg foreslår at du tar deg en prat med et par Filippinske au pairer. Hør saken fra deres perspektiv.

I araberstatene får de ikke bare slavelønn, men blir også behandlet respektløst og visstnok er det ikke uvanlig at de blir slått. Det kan ikke sammenlignes.

En kan ikke dra inn hvordan det er i andre land, når det er her og nå det snakkes om.
Hva har egentlig en au pair i timelønn?

Gammel 15-08-12, 22:39   #62
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at det føles mye mer ...moralsk greit? at min tidligere au pair som fikk, tja hva var det da, 40-45 kroner timen (5000-og-noe pr mnd for 30 timer i uka)+kost+losji+norskkurs+forsikringer+reise hit og garanti for hjemreise + endel klær og sko +alt av sjampo/balsam/slikt+datamaskin+fri tilgang på printer og nett+mobil + månedskort + eget rom som au pair+romslige lommepenger for barnevakt+romslige jule+bursdagsgaver+feriepenger+stor fleksibelhet med ferieplanlegging, og som sammenlignet med andre au pairer det godt stelt og jeg _vet_ med hånda på hjertet at hun ikke var underbetalt ift ordningen eller andre i tilsvarende situasjon, heller omvendt.

Vel, jeg kjenner at det føles bedre for _meg_ som arbeidsgiver (/arbeidsleder, siden hun dels er ansatt eksternt) at hun nå har 178 kr. timen som assistent fra ekstern arbeidsgiver, og får ca. 150/timen for vasking og barnepass (hvitt, omsider fått ordnet det) inklusive gratis losji, av meg. Arbeidsmengden er mye mindre, lønna større... Det _kjennes_ bedre.
Jeg kan gjerne forfekte au-pair ordningen sånn rent praktisk men noe er det jo som gjør at det kjennes bedre at hun lønnes så mye bedre per time for eksakt samme jobben også da... (dvs nå får hun ikke månedskort og klær og mat. men dog).
Så på en måte synes jeg au pair-ordningen er bra. Men på en annen måte er det noe i meg som jeg ikke helt klarer å sette fingeren på som gjør at jeg tenker nja... utnytting? Sosial dumping?. _selv_ om løsningen oppfattes som vinn-vinn av alle. Og selv om jeg ser hva vår tidligere au pair har klart å skape av pengene hun har tjent her, for det er ikke småtteri.
Men det er jo "vinnere-vinnere" den løsningen vi nå har da, gudskjelov.

Og min tidligere au pair kom fra jobb i Dubai, og vi har snakket masse om det. Jeg ser hun fikk stort økonomisk og sosialt utbytte av å komme til Norge og en au pair-stilling her. Og jeg ser hun har enormt utbytte av det jeg kan tilby henne nå, men det hadde hun ikke hatt tilgang på hadde hun ikke vært au pair først.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:40   #63
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg foreslår at du tar deg en prat med et par Filippinske au pairer. Hør saken fra deres perspektiv.

I araberstatene får de ikke bare slavelønn, men blir også behandlet respektløst og visstnok er det ikke uvanlig at de blir slått. Det kan ikke sammenlignes.

Det blir jo som å si at barnearbeid er greit, fordi de hadde sultet om de ikke jobbet.

Gammel 15-08-12, 22:41   #64
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

En kan ikke dra inn hvordan det er i andre land, når det er her og nå det snakkes om.
Hva har egentlig en au pair i timelønn?

En au pair har 4000 (var det hvertfall for to år siden, mulig det er 4500 nå) eller mer per måned for 25-30 timers arbeid per uke (hvorav 48 timer i strekk og en ettermiddag, skal være fritid, i utgangspunktet - tror jeg det var) og fri kost og losji (107,- per dag), og det hele minus skatt. Enkelte arbeidsgivere regner da skatten som fratrekk i de 4000, enkelte er greie og betaler den utenom. (altså skatten av de 4000-og hva det nå er pluss skatten av fri kost og losji)

I tillegg skal det betales norskkurs for inntil... 6000? elns ila 2 år, og en tilleggsforsikring som koster ca. 2-3000 elns for hjemreise/-transport i tilfelle alvorlig sykdom eller dødsfall.

Alt dette over er krav fra UDI.

Gammel 15-08-12, 22:43   #65
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det være noe annet da? Har lest kjapt gjennom tråden, og om hun er langt vekk fra så kan det jo være hun har grusom hjemlengsel? Ikke uvanlig at det er noen andre i familien som gir beskjed om at de må dra heller, at det ikke er selvvalgt. Uansett hvor mye kultur det er snakk om skal ligge til grunn, så er det en god del harde realiteter bak mange av de som kommer hit som aupairer.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:46   #66
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg var visst ikke informert om den regelen.

Gammel 15-08-12, 22:49   #67
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.nova.no/id/19671.0

Denne synes jeg er interessant. Regjeringen har svart med at de vil stramme inn ordningen. De er redd for å gjennomføre forslaget i rapporten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:49   #68
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg samler argumenter til neste diskusjon om fagforeninger og streik.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:52   #69
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg argumenterer ikke per se for høyere lønn, med antall timer og naturalytelser og andre goder er det vel ikke nødvendigvis helt urimelig. Jeg bare synes både arbeidsgiver og arbeidstaker skal behandles som nettopp det, med korrelerende rettigheter og sikkerhet. Jeg synes de skal få lov å jobbe fulltid. Ikke være et smutthull i loven.

Da er jeg veldig enig. Jeg synes at det burde være større tilsyn. Man klarer jo å kontrollere andre deler av arbeidslivet. Og jeg synes at det er helt ok at det finnes en tidsbegrenset ordning som denne, og at kost og losji og 5000 kr i mnd ikke er så ille for 25 timer arbeid i uka. Husvær og mat blir litt per mnd, det også, pluss busskort og norskkurs. Og at det faktisk er et argument at det for mange er en fryktelig god ordning. Au papiren vår fortalte at hele familien hennes tjente mindre per år enn hun sendte hjem på en måned. Noe hun ikke gjorde da hun jobbet døgnet rundt i Singapore. For henne var to år i Norge som å vinne i Lotto.

Men ja. De som lar dem jobbe mer, burde betale ekstra for det. Og det burde være mulig. Vi var feks kjipe og nektet vår å ha vaskebobb utenfor, fordi det ikke er lov og det ville vært svart (hun fikk ekstra betalt for å vakse hos oss, fikk det beløpet vaskehjelpen vår fikk). Det burde være lov å ha en vaskejobb på si.

En ting som var fint med USA var at folk du vanligvis ikke ser i arbeidslivet hadde ganske selvstendige jobber, og det var nok fordi man kan betale lave lønninger. Feks han som var lettere psykisk utviklingshemmet, som lastet varer inn i biler på IKEA. Han var alltid SÅ fornøyd. Og han med downs som la varer i poser på matbutikken. Og han som sa "welcome" og ga ungene ballonger når man kom inn på butikken. Jobber ingen "vanlige" mennesker vil ha, og som man aldri ville hatt råd til å ansette noen for å gjøre i Norge. Men jeg synes det er greit at flest mulig får muligheten til å ha en jobb de mestrer og føler seg nyttig i. Det blir jo en avsporing fra au pair-diskusjonen, men jeg synes at det er litt trist i Norge at man forventer 200-300 000 i året uavhengig av hva men gjør, omtrent, og at alt annet er sosial dumping.

Gammel 15-08-12, 22:56   #70
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Feks han som var lettere psykisk utviklingshemmet, som lastet varer inn i biler på IKEA. Han var alltid SÅ fornøyd. Og han med downs som la varer i poser på matbutikken. Og han som sa "welcome" og ga ungene ballonger når man kom inn på butikken. Jobber ingen "vanlige" mennesker vil ha, og som man aldri ville hatt råd til å ansette noen for å gjøre i Norge. Men jeg synes det er greit at flest mulig får muligheten til å ha en jobb de mestrer og føler seg nyttig i. Det blir jo en avsporing fra au pair-diskusjonen, men jeg synes at det er litt trist i Norge at man forventer 200-300 000 i året uavhengig av hva men gjør, omtrent, og at alt annet er sosial dumping.

Jeg syns kaaaanskje det blir et litt annet spor å trekke jobber for de med spesielle behov og jobber ingen "vanlige" mennesker vil ha inn i en diskusjon om au pairer
Nå kunne jeg sagt _mye_ om jobber for mennesker med funksjonsnedsettelser, siden dette er en av de tingene jeg jobber med i en av de interesseorganisasjonene jeg sitter i styret til ( ) men det skal jeg ikke. Selv om jeg gjerne vil... Det går nemlig på at man yter, eller skal få lov til å yte, det man er i stand til, og få en lønn som man oppfatter som belønnende og rettferdig for innsatsen, gitt egne forutsetninger. Nå snakker jeg kanskje spesielt om de med psykiske/kognitive funksjonsnedsettelser. Og det er ikke slik at mennesker med funksjonsnedsettelser i Norge ikke jobber, selv om tilbudet om tilrettelagte arbeidsplasser slett ikke er tilfredsstillende. (se der, nå fikk jeg sagt litt allikevel)

Vår tidligere au pair har bachelorgrad i inormatikk. Det blir ikke helt "å yte etter evne" over det, egentlig.

Gammel 15-08-12, 22:58   #71
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det du snakker om, Milfrid, blir jo en slags "arbeid for trygd" eller arbeidstrening og det blir noe annet enn sosial dumping i mine øyne.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 23:01   #72
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brain drain er et kjempeproblem, men det er ikke spesielt knyttet til au pairer. En lege på Cuba tjener ca 50 USD i måneden, mens hun som sitter vakt på turisttoalettene tjener kanskje 10 på en dag. Inntektsforskjellene gir veldig store skjevheter, men det er et mye større og mer komplekst problem.

Og løsningen er ikke nødvendigvis å hindre folk i å skifte jobb.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 23:02   #73
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Da er du det nå.

Gammel 15-08-12, 23:07   #74
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det blir jo som å si at barnearbeid er greit, fordi de hadde sultet om de ikke jobbet.

Vel, du skal egentlig ikke spøke med det, for det er faktisk hjelpeorganisasjoner som argumenterer for at man heller bør jobbe for at barna som arbeider får bedre vilkår (lønn, type arbeid, antall timer man jobber, snarere enn at man fratar dem jobben. Fordi alternativet til at de ikke jobber ikke er at de går på skole og leker med venner. Det er ikke bare å mene at noe er feil, bare fordi det blir feil for oss. Og det er ikke så fryktelig lenge siden barn jobber i Norge også. Barnearbeid er ikke bare sort-hvitt.

Gammel 15-08-12, 23:10   #75
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

jeg ver jeg sporet av, og skrev det vel også.

Og det er ikke arbeid for trygd, det er arbeid for lønn i USA, Rine. Og det hadde vært veldig fint om man kunne gjort det samme i Norge synes jeg. Latt mennesker jobbe, gjerne på toppen av trygden. Tjent noen kroner og følt seg nyttige. I Norge har man vel verna bedrifter, men der blir langt fra det samme.

...men det er en annen diskusjon som hører en annen tråd til.

Gammel 15-08-12, 23:10   #76
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Vel, du skal egentlig ikke spøke med det, for det er faktisk hjelpeorganisasjoner som argumenterer for at man heller bør jobbe for at barna som arbeider får bedre vilkår

Jeg vet det (og en hende gang kan man være enig med dem). Det gjør ikke barnearbeid til en bra greie. Akkurat som det ikke er en bra greie om au pairer utnyttes i Norge, bare fordi de evt utnyttes mer et annet sted.

Gammel 15-08-12, 23:21   #77
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter å ha vært gjennom papirmøllen nå etter innstrammingen, synes jeg å virkelig at det hele var organisert som arbeidsopphold, og ikke kulturutveksling. Det siste var nevnt med en bisetning, mens side opp og side ned handlet om detaljene for arbeidsbetingelsene.

Jeg kan heller ikke begripe at det skal være SÅ elendig betalt, altså. Da jeg jobbet deltid som lege (50% stilling, 23 timers arbeidsuke) på tidlig 2000-tall, så fikk jeg utbetalt 7500,- pr mnd. Og jeg hadde ikke gratis kost og losji, akkurat.

Skal vi se:
AiPairene skal ha gratis reise og hjemreise.
Norskkurs (som de aldri vil ha, de vil heller ha pengene, evnt engelskkurs hvis de absolutt tvinges til å ta kurs) 7500,- pr år, eller 625,- mnd
Forsikring for to år 3700,- dvs 160,- pr mnd
MINIMUM 5000,- pr mnd, mange får mer
Månedskort 620,- pr mnd
Mobil pluss bruk (jeg har gitt henne abonnement, men mange gir kontantkort).
Dvs 6500,- pr mnd i inntekter eller godtgjørelser.

De har gratis kost og losji, dvs ingen leveutgifter. I tillegg må de få alt de trenger til norsk klima, pga den berømte Sjoa-turen har vår allerede to sett med ullundertøy, regntøy, gummstøvler og fleecejakke. Til vinteren må hun få dunjakke og varme støvler - selvsagt. Hun hadde allerede PC (og nettbrett), og bruker bredbåndet fritt. Hun har TV og egen leilighet, men er grundig instruert i at hun er mer enn velkommen til å bruke hagen og huset ellers også hvis hun vil.

Hun har fri hver lørdag og søndag, og fire uker fri om sommeren. Hun får være med oss på ferier eller reiser - hvis hun vil.

Hun er veldig fornøyd så langt, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal ha dårlig samvittiget? Man kan ha MYE vaskehjelp for 6500 i måneden, altså. Men det er mye hyggeligere å ha en person i huset som er der når barna kommer hjem, som vi kjenner og er trygg på og som faktisk er villig til å gjøre ting som vaskebyråene ikke tilbyr på samme måte.

Vi betaler ikke for barnevakt hvis hun allikevel er hjemme og vi bare skal ut en tur, men avtalt barnevakt får hun betalt for som andre barnevakter.

Sist redigert av Miss Norway : 15-08-12 kl 23:26.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 23:22   #78
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg vet det (og en hende gang kan man være enig med dem). Det gjør ikke barnearbeid til en bra greie. Akkurat som det ikke er en bra greie om au pairer utnyttes i Norge, bare fordi de evt utnyttes mer et annet sted.

Men det gjør det ikke nødvendigvis til en dårlig greie heller. Nå blir det som å sammenlikne epler og bananer å dra inn barnearbeid i au pair-diskusjonen, men mht barnearbeid så bør man etter min mening ikke forvente at land som praktiserer det skal hoppe over alle de mellomstegene i utviklingen som iland har gått gjennom. Og at man derfor bør begynne med å bedre arbeidsforholdene for barna, og deretter jobbe for at det blir alternativer for dem.

Og jeg synes selvfølgelig ikke at au pairer skal utnyttes i Norge. Og det gjør de om de jobber ut over de timene de har lov, uten ekstra betaling. Men jeg synes da altså ikke at au pair ordningen i seg selv er utnyttelse av mennesker. Og tenker at den bør kunne ivaretas og eventuelt styrkes med bedre kontroll og muligheten til å jobbe (hvitt) ut over de 25 timene man har lov å jobbe for vertsfamilien.

Gammel 15-08-12, 23:27   #79
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det missa sier. Jeg forstår heller ikke at det er så dårlig betalt, summasummarum. Vår fikk også klær. Og hun fikk pceen og mobilen til odel og eie. Det sier litt når hun kun brukte 500 kr selv per måned (og hun satt ikke hjemme på rommet, men levde aktiv liv med venninner) og sendte resten hjem til familien (hun fikk 5500 kr per mnd i cash (4500 var standard, og så fikk hun de 1000 kr per mnd vi brukte på vaskehjelpen vi hadde to ganger i måneden. Jada, vi hadde svart vaskehjelp den gang da).

Gammel 15-08-12, 23:35   #80
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og de står nå fritt til å bytte arbeidsgiver på dagen hvis de får et bedre AuPair-tilbud andre steder, oppholdstillatelsen er "in blanco" nå. Det er blitt mer og mer vanlig nå å "snappe" andres AuPairer; hvis noen får nyss om en bra AuPair tilbyr de feks 6000 i måneden, og det kan lønne seg fordi den første familien allerede har betalt alle de faste kostandene for vedkommende. Derfor er det flere som betaler mer enn de 5000,- nettopp for å unngå det. Markedsprising.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeid, au pair, hjelp, problemer

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.