|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)vilje
En kan ikke dra inn hvordan det er i andre land, når det er her og nå det snakkes om.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeJeg må innrømme at det føles mye mer ...moralsk greit? at min tidligere au pair som fikk, tja hva var det da, 40-45 kroner timen (5000-og-noe pr mnd for 30 timer i uka)+kost+losji+norskkurs+forsikringer+reise hit og garanti for hjemreise + endel klær og sko +alt av sjampo/balsam/slikt+datamaskin+fri tilgang på printer og nett+mobil + månedskort + eget rom som au pair+romslige lommepenger for barnevakt+romslige jule+bursdagsgaver+feriepenger+stor fleksibelhet med ferieplanlegging, og som sammenlignet med andre au pairer det godt stelt og jeg _vet_ med hånda på hjertet at hun ikke var underbetalt ift ordningen eller andre i tilsvarende situasjon, heller omvendt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir jo som å si at barnearbeid er greit, fordi de hadde sultet om de ikke jobbet.
![]() |
#64 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeKan det være noe annet da? Har lest kjapt gjennom tråden, og om hun er langt vekk fra så kan det jo være hun har grusom hjemlengsel? Ikke uvanlig at det er noen andre i familien som gir beskjed om at de må dra heller, at det ikke er selvvalgt. Uansett hvor mye kultur det er snakk om skal ligge til grunn, så er det en god del harde realiteter bak mange av de som kommer hit som aupairer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Jeg var visst ikke informert om den regelen.
![]() |
#67 |
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljehttp://www.nova.no/id/19671.0 |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg samler argumenter til neste diskusjon om fagforeninger og streik.
![]() |
#69 |
Shake it out!
|
![]() |
#70 |
|
Jeg syns kaaaanskje det blir et litt annet spor å trekke jobber for de med spesielle behov og jobber ingen "vanlige" mennesker vil ha inn i en diskusjon om au pairer |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeDet du snakker om, Milfrid, blir jo en slags "arbeid for trygd" eller arbeidstrening og det blir noe annet enn sosial dumping i mine øyne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeBrain drain er et kjempeproblem, men det er ikke spesielt knyttet til au pairer. En lege på Cuba tjener ca 50 USD i måneden, mens hun som sitter vakt på turisttoalettene tjener kanskje 10 på en dag. Inntektsforskjellene gir veldig store skjevheter, men det er et mye større og mer komplekst problem.
![]() |
#74 |
Shake it out!
|
Vel, du skal egentlig ikke spøke med det, for det er faktisk hjelpeorganisasjoner som argumenterer for at man heller bør jobbe for at barna som arbeider får bedre vilkår (lønn, type arbeid, antall timer man jobber, snarere enn at man fratar dem jobben. Fordi alternativet til at de ikke jobber ikke er at de går på skole og leker med venner. Det er ikke bare å mene at noe er feil, bare fordi det blir feil for oss. Og det er ikke så fryktelig lenge siden barn jobber i Norge også. Barnearbeid er ikke bare sort-hvitt.
![]() |
#75 |
Shake it out!
|
![]() |
#76 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Jeg vet det (og en hende gang kan man være enig med dem). Det gjør ikke barnearbeid til en bra greie. Akkurat som det ikke er en bra greie om au pairer utnyttes i Norge, bare fordi de evt utnyttes mer et annet sted.
![]() |
#77 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeEtter å ha vært gjennom papirmøllen nå etter innstrammingen, synes jeg å virkelig at det hele var organisert som arbeidsopphold, og ikke kulturutveksling. Det siste var nevnt med en bisetning, mens side opp og side ned handlet om detaljene for arbeidsbetingelsene.
Sist redigert av Miss Norway : 15-08-12 kl 23:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Shake it out!
|
Men det gjør det ikke nødvendigvis til en dårlig greie heller. Nå blir det som å sammenlikne epler og bananer å dra inn barnearbeid i au pair-diskusjonen, men mht barnearbeid så bør man etter min mening ikke forvente at land som praktiserer det skal hoppe over alle de mellomstegene i utviklingen som iland har gått gjennom. Og at man derfor bør begynne med å bedre arbeidsforholdene for barna, og deretter jobbe for at det blir alternativer for dem.
![]() |
#79 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeDet missa sier. Jeg forstår heller ikke at det er så dårlig betalt, summasummarum. Vår fikk også klær. Og hun fikk pceen og mobilen til odel og eie. Det sier litt når hun kun brukte 500 kr selv per måned (og hun satt ikke hjemme på rommet, men levde aktiv liv med venninner) og sendte resten hjem til familien (hun fikk 5500 kr per mnd i cash (4500 var standard, og så fikk hun de 1000 kr per mnd vi brukte på vaskehjelpen vi hadde to ganger i måneden. Jada, vi hadde svart vaskehjelp den gang da).
![]() |
#80 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeOg de står nå fritt til å bytte arbeidsgiver på dagen hvis de får et bedre AuPair-tilbud andre steder, oppholdstillatelsen er "in blanco" nå. Det er blitt mer og mer vanlig nå å "snappe" andres AuPairer; hvis noen får nyss om en bra AuPair tilbyr de feks 6000 i måneden, og det kan lønne seg fordi den første familien allerede har betalt alle de faste kostandene for vedkommende. Derfor er det flere som betaler mer enn de 5000,- nettopp for å unngå det. Markedsprising.
![]() |
![]() |
Emneord |
arbeid, au pair, hjelp, problemer |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|