Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg har hverken respekt eller forståelse for å forfekte urettferdighet og undertrykkelse, enten det er religiøst eller politisk eller biologisk eller økonomisk begrunnet. Men religiøsitet i seg selv - det at folk er religiøse, det at de har et grunnleggende annerledes livs- og verdenssyn enn jeg har - har jeg ikke problemer med, og jeg oppfattet at det var det spørsmålet gikk ut på.
Jeg synes det er vanskelig å diskutere parallelt to såpass forskjellige ting som "synes du det er vanskelig å akseptere/respektere at folk er religiøse?" og "finnes det religiøse mennesker som forfekter meninger du ikke aksepterer/respekterer?".
Jah..her har du selvsagt helt rett. Respekten forsvinner i dette øyeblikket.
Når et menneske er religiøst, er hun som oftest tilhenger av en religiøs bevegelse/overbevisning som har en historie og et ståsted både politisk og samfunnsmessig.
I den sammenheng er det vanskelig å ha forståelse og å akseptere den religiøse overbevisningen, fordi det i mange tilfeller betyr at hun forfekter overtramp i forhold til menneskerettigheter, kvinnesyn og menneskesyn generelt.
Så; jeg synes ikke det er så vanskelig å diskutere dette. Det kan selvsagt komme an på hvordan du leser spørsmålet, men i mange tilfeller bunner det ut i det samme svaret for min del.