Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hund i flykabinen til utlandet

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-12, 11:17   #41
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i flykabinen til utlandet

Litt off topic:
Jeg innrømmer at jeg ikke liker hunder i det hele tatt, og bruker svært lite av tiden min på å tenke på hunder. Men både jeg og mannen var overrasket over hvor mange som hadde med seg hundene sine til varme Italia. De fleste av de hundene vi møtte hadde kommet med bil. Men det var familier fra alle land nord for Italia som hadde med seg hundene sine. Også danske og svenske. Kan det virkelig være ok for hunden å sitte i en varm bil fra feks Danmark og ned til Italia? Er det for hunden sin skyld man gjør det, eller for eierene?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 11:23   #42
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Nå er det jo mye man kan bli syk av da - noen er så hyperallergiske at de blir syke om noen åpner en pose peanøtter ved siden av dem. Jeg kan ikke forstå at man ikke tenker at man skal gi beskjed dersom man har alvorlige allergier. Hund er vel ikke det verste man kan utsettes for i så henseende.

Vi har fått oss liten hund, etter å ha hatt stor hund før. Flydde aldri med den store hunden, jeg ville ikke at han skulle være i lasterommet, men dersom det er sånn at den nye hunden kan være med oss i kabinen når vi flyr til f.eks. Vestlandet så ser ikke jeg bort i fra at jeg kommer til å benytte anledninga, selv om noen vil fiskedaske meg for det. Vi hadde akkurat hunden med oss til Sverige, vi reiste med tog - og bodde på et helt standard hotellrom på et Scandic-hotell i Stockholm. Jeg var overrasket selv, jeg visste ikke at man kunne ha hund på hotell, men det kunne man visst.

Flyselskapene gjør det ganske vanskelig å si ifra om at man er allergisk, og dessuten henger det igjen i stolen.

Jeg er enig i at det er flyselskapene som har ansvaret, men jeg hadde aldri i verden tatt med meg hund eller katt, så lenge man vet at andre kan bli syke.

Det er veldig egoistisk å gjøre det. Selv om det er lov.

Gammel 04-08-12, 11:39   #43
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en liten hund, og der kunne ikke ramler meg inn i halvsøvne å ha den med i kabinen. Den var med oss hjem fra USA, men da nede i magen på flyet. Helt ærlig Å tror jeg den hadde det bedre der enn om den skulle bli tvunget til å sitte stille på fanget vårt i eks antall timer.

Mht allergi så er jeg allergisk mot katter (og noen hunder) selv. Jeg blir ikke dausyk, men jeg blir dårlig. Og så lenge det ikke er en enkel måte å melde allergi, type noe man haket av når man bestiller billetten, så synes jeg det er kjipt at de tillater dyr inne i flyet.

Gammel 04-08-12, 17:35   #44
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er positivt at folk ønsker å feriere sammen med hundene sine. Jeg kunne likevel ikke tenkt meg bilferie med hund i Caravelle til feks Italia. Da tror jeg heller at 4 timer i buret sitt i flyet er skånsommere for hunden. Buret blir plassert i et lasterom som har samme lydnivå og temperatur som kabinen vi sitter i.

Gammel 04-08-12, 21:29   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Litt off topic:
Jeg innrømmer at jeg ikke liker hunder i det hele tatt, og bruker svært lite av tiden min på å tenke på hunder. Men både jeg og mannen var overrasket over hvor mange som hadde med seg hundene sine til varme Italia. De fleste av de hundene vi møtte hadde kommet med bil. Men det var familier fra alle land nord for Italia som hadde med seg hundene sine. Også danske og svenske. Kan det virkelig være ok for hunden å sitte i en varm bil fra feks Danmark og ned til Italia? Er det for hunden sin skyld man gjør det, eller for eierene?

Det er vel ikke verre for bikkjer enn for unger, vil jeg tro?

(og man har vel stort sett air condition)

Gammel 04-08-12, 21:34   #46
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg kan ikke forstå at man ikke tenker at man skal gi beskjed dersom man har alvorlige allergier. Hund er vel ikke det verste man kan utsettes for i så henseende.
Vi hadde akkurat hunden med oss til Sverige, vi reiste med tog - og bodde på et helt standard hotellrom på et Scandic-hotell i Stockholm. Jeg var overrasket selv, jeg visste ikke at man kunne ha hund på hotell, men det kunne man visst.

Jeg var ikke klar over at det var tillatt med dyr i cabinen. Nå vet jeg det, og kommer derfor til å være obs på dette
Når det gjelder hotellrom, ringer jeg alltid når jeg bestiller og ber om et rom det ikke har vært dyr på. Hotellene har ofte et visst antall allergivennlige rom som det ikke er tillatt å ha dyr på, eller å røyke

Jeg har hatt hund (Rottweiler) før vi fikk vesla som er allergisk, og det hadde aldri falt meg inn å sende hunden i lasterommet på et fly. Det må jo være helt forferdelig for hunden

Gammel 04-08-12, 21:50   #47
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hunden sitter jo i et trangt bur.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 21:52   #48
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og ungene strappet fast i barneseter. Og buret MÅ vel ikke være lite?

Njanei, jeg vet ikke altså - jeg er egentlig som deg og veldig uinteressert i hunder.

Gammel 04-08-12, 21:52   #49
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hunden sitter jo i et trangt bur.

Ungene har jo ikke akkurat voldsomt til armslag i bilstolene sine de heller.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-12, 22:46   #50
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Da vi dro hjem fra Spania sist uke så hadde nabodamen med seg en liten Chihaua.
Hun tok den ikke opp av vesken men åpnet glidelåsen så gutta fikk kost litt med den og den satt pent/lå rolig i vesken sin på gulvet under hele turen.
Hun sa at hun hadde betalt 50 Euro pr tur for å ha den med. Dette var SAS.

Gammel 05-08-12, 00:07   #51
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og ungene strappet fast i barneseter. Og buret MÅ vel ikke være lite?

Njanei, jeg vet ikke altså - jeg er egentlig som deg og veldig uinteressert i hunder.

Buret bør ikke være for stort i alle fall, dette er hundens bilsete... Ved uhell er det inni der den er. Lite bur, festet, blir hund som ikke blir like filleristet som hund i diiiigert bur......

Det har ikke falt oss inn å fly med hunden. Vi reiser med hund, så vi kjører. Innenlands, vi har ikke vært på utenlandsreise.

Gammel 05-08-12, 00:09   #52
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Når vi er på ferie, så farter vi så mye at jeg tror definitivt at hundene har det best hjemme hos en passer.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 00:30   #53
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg er veldig glad i hunder, og skjønner ikke at noen vil utsette hunden sin for det. Tror hunden skal være ganske sterk i psyken om den ikke blir redd av å sitte i lasterommet i x antall timer.

Helt enig.
Nå pleier vel mange å dope ned hunden før flytur, men jeg skjønner likevel ikke vitsen med å ta med en hund til den varmen en har i Spania/Italia om sommeren. Den eneste grunnen jeg kan se for å frakte hund på fly er permanent flytting.

Men når det er sagt: Vi hadde valpen vår med oss i kabinen da vi kjøpte henne fra utlandet.

Hunder kan være i kennel når man er på ferie og slippe varme bilturer, det kan ikke barna.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 10:07   #54
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Jeg driver hundeoppdrett og reiser veldig mye med noen av hundene mine både utstilling og til parring samt import eksport. Mine har ett bitte lite reisebur /bag. Har de løse på flyplassen til vi skall inn i flyet jeg for som regel det bakerste setet og er ikke flyet fylt for jeg som regel to seter for meg selv. Har jeg begge setene for meg selv så er hunden som regel oppå setet under selve flyvningen. Ikke ut av buret altså men med buret slik at jeg kan snakke litt med de. Per dags dato legger veldig få mennesker merke til at jeg har denne hunden med meg på flyet den hr null sjangs å røyte ut av bagen sin den er fullstendig vanntett og jeg tror at en jakke med noen som har hund er mye værre for en allergiker enn selve bagen med hunden. Ingen av hundene mine lager noe som helst lyd eller peser de ligger helt rolig og sover er de reisevant er dette ikke noe problem!
Føler at det er litt overreagering her og sikkert mange som har hatt hund med uten at dere har lagt merke til det!

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 11:03   #55
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hunder kan være i kennel når man er på ferie og slippe varme bilturer, det kan ikke barna.

Jepp, men jeg tror mange synes kennel er dyrt, og så har jeg også hørt at det er vanskelig å få plass i kennel om sommeren.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 11:06   #56
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan legge inn bytte-tjeneste på finn da, slik jeg gjorde. Vi hadde ikke hund selv akkurat da, så en heldig Oslo-dame har fått masse gratis hundepass av oss (mange uker og helger). Hun gjengjelder gjerne, men hunden hennes var ikke spesielt glad i valpen vår, så vi må prøve igjen litt senere.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 11:08   #57
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja det er mye som kan skape ubehag på en flyreise. For de som blir syke pga allergi er jo dyr i kabinen en uting men hva med folk som har spesielle parfymer, røyker, har klær med hundehår på osv.

For allergikere er kanskje fly en risikosport uansett, man sitter så tett og mye forskjellig er i omløp i luften som vi alle deler. I tillegg er det den psykiske biten, frykten for at noe kan gå galt.

Gammel 05-08-12, 11:23   #58
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri sett noen med hund inne på flyet, nå er ikke vi allergisle men jeg synes likevel inge ting om hunder inne på flyet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 11:36   #59
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jepp, men jeg tror mange synes kennel er dyrt, og så har jeg også hørt at det er vanskelig å få plass i kennel om sommeren.

Vi hadde aldri problemer med å få plass til flatcoaten vår i kennel da vi hadde han. Dyrt, ja - men det er en del av pakka, spesielt når man har stor hund. Det var mange ting den gode flaten vår ikke kunne eller burde bli med på, sånn sett ser vi at den lille hunden vi har nå er mer anvendelig. Hunden vår trivdes godt i kennelen, og ble glad når han kom dit og løp i fullt firsprang til kenneleieren. Det var en pussig fyr som drev den - han kunne ikke mennesker, men han kunne dyr. En gang bikkja ble syk da vi var i Paris så bodde hunden inne hos dem i stua hele ferien vår, og han fikk besøk av veterinær og jeg følte virkelig at han ble godt ivaretatt. Slår et slag for en god kennel altså, trenger ikke å dårlig samvittighet om man har hunden sin der. Selv om planen er at den hunden vi har nå skal være med oss nesten over alt så har vi basert oss på at han også må innom kennel. Jeg tar ikke hunden med meg på storbyferie til London neste år f.eks. Men til pappa på vestlandet, der får han bli med. Stort sett tar vi tog, men nå når jeg har skjønt at man kan fly også så er det ikke helt utenkelig at det blir noen flyturer også.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-12, 14:52   #60
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle flyselskaper har vel stort sett sluttet med peanøtter/andre nøtter på flyene. Om vi snakker om fiskedasking så burdemjo egentlig alle som spiste disse nøttene som flyselskapene delte ut fiskedaskes. Nøtter kan jo være ekstremt allergifremkallende også for de som ikke spiser. Jeg har ved to anledninger også vært med om at fly enten Siri fra om at det er allergier om bord og m at det er et sterkt ønske at ingen heller spiser er medbrakte nøtter.

Jeg gjettervat flyselskapene vil ha minst mulig krangel/problem. Hadde det vært et stort problem med allergikere og dyr på fly så hadde de gjort noe med det. Å andre siden så syns jeg nesten at det er rart at man ikke har hørt noe om dette fra allergiforbundene.

Angående parfyme sms var jeg for noen uker siden nødt å be en dame flytte seg (jeg hadde masse bagasje og hun hadde bare en liten håndverket og hun kom på etter meg) på t-banen. Jeg fikk ganske kraftig astma av hennes Britney Spears-parfyme. Jeg har ikke mye astma til vanlig. Jeg gjetter (og har tatt for gitt) at det bare er å si i fra til flyselskapet at man er allergisk mot dyr på samme måte som man kan si i de at man er vegan, vegetarianeqre, diabetikere, vil ha barnemat, allergisk mot ditt eller datt når det gjelder maten. Jeg var ikke klar over at så mange ikke visste/hadde sett at man kunne ta med små dyr inn i flyet.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38.