|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
trenger lading
|
Kilimanjaro?En uoppnåelig drøm, eller noe jeg klarer å gjennomføre?
|
|
|
|
#3 |
|
er her
|
Sv: Kilimanjaro?Har vært der, men det er mange år siden.
|
|
|
|
#4 |
|
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kilimanjaro?En venninne av meg gikk til toppen. Hun hadde med moren sin. Moren klarte ikke helt til toppen men ganske så bra opp. Venninnen min sa det var helt fantastisk.
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Kilimanjaro?Må man være spesielt trent for den turen, egentlig? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Kilimanjaro?Husker venninnen min trente veldig mye så tror det lønner seg for det er mye klatring og stigning har jeg skjønt.
|
|
|
#7 |
|
er her
|
Sv: Kilimanjaro?Vi var i ganske god form, men det er ikke utslagsgivende for høydesyken. Selve det fysiske er helt overkommelig alle etappene, muligens med unntak av den siste, det er veldig bratt opp der, og den tynne luften hjelper ikke akkurat. Jeg måtte hjelpe til å løfte bena med begge hendene. Det var en utrolig spesiell opplevelse. Merket ikke noe på pusten eller kondisjonen egentlig.
|
|
|
|
#8 |
|
trenger lading
|
Sv: Kilimanjaro?Jeg har skjønt at det er høyden de fleste sliter med, ikke teknisk krevende. Men dette kan godt være motivasjonen min (vår) til å være litt mindre sofagris enn i vinter. Kjæresten har gått birken mange år, så så lenge han ikke får sofagris-tendenser så er formen hans bra nok.
|
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kilimanjaro?Jeg har den samme fascinasjonen og har alltid hatt lyst til å bestige Kilimanjaro. Jeg kjenner noen som har gjort det, og samtlige sier at høyden er det som tar på og at man bare trenger å være i grei fysisk form. Nå er jeg ikke engang i grei fysisk form, så det utgår inntil videre.
|
|
|
|
#10 |
|
trenger lading
|
Sv: Kilimanjaro?Da jeg gikk på høyskolen var det ei i klassa mi som reiste på tur dit. Veldig sporty, aktiv jente, på ski og i fjellgruppa på skolen. Hun måtte snu grunnet høydesyke, så det er ikke alltid slik at de en tror klarer det faktisk gjør det.
|
|
|
|
#12 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Kilimanjaro?Mamma og pappa klatret Kilimanjaro i februar, da var de 55 og 61 år gamle. De er glade og godt vant med å gå i fjellet / gå turer, men utover det er de ikke spesielt trente. Ingen fikk høydesyke, men mamma var ganske frossen da hun kom opp.
|
|
|
#13 |
|
trenger lading
|
Sv: Kilimanjaro?Vet dere hvilken turoperatør de brukte, og om de var fornøyd med opplegget?
|
|
|
|
#15 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Kilimanjaro?Kjæresten min var der da han var i 20-årene med to kamerater. Alle var godt trent og med svært god kondisjon, men den ene av dem klarte ikke å nå toppen pga høydesyke.
|
|
|
#16 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Kilimanjaro?Man trenger ikke være topptrent for å gå opp Kilimanjaro, men jo bedre form man er i, desto større glede har man av turen. Som ved alle toppturer. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Kilimanjaro?Åh, så spennende!!
|
|
|
#18 |
|
Slim på hovednerven
Sv: Kilimanjaro?
Viktig! Utholdenhet og mental innstilling trumfer topptrent. Prøv deg gjerne også sporadisk på turer av lengre varihet, f.eks. en uke i en eller annen fjellheim, og legg gjerne inn et par dagsmarsjer på 6-10 timer bare for å se hvordan du takler det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Når det gjelder de høyeste fjellene, som Kilimanjaro så kan man jo få cerebralt ødem og det er jo farlig. Så i disse tilfellene så skal man jo snu.
|
|
|
#20 |
|
Slim på hovednerven
Helt klart! Beklager hvis jeg var uklar her. Det ubehaget jeg siktet til var de mildere - men ganske plagsomme - høydesymptomene. Pluss andre plager forårsaket av smitte eller andre ting. Ved minste symptom på lunge- eller hjerneødem (ofte referert til som henholdsvis HAPE og HACE i engelskspråklig litteratur, blogger og nettsider) må man selvsagt snu. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|