Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Men er moderatoriske hilsener så innmari alvorlige da? Jeg synes det blir helt feil dersom noen som ikke har tilgang til bloggen går inn og sier fra som privatperson. Og jeg synes at man bør ha frihet til å begå overtramp eller hente seg inn i tide, ikke bli hanket inn når man nærmer seg litt fordi man kunne komme til å begå et overtramp. Det blir som en politimann i sivil som stiller seg opp og har fartskontroll og hanker inn alle som nesten bryter fartsgrensen og gir dem en faderlig formaning.
I utgangspunktet er det ikke det, men i praksis så har det vist seg en god del ganger at folk oppfatter moderatoriske hilsner som veldig strenge, og dermed reagerer helt annerledes på beskjeden enn det vi moderatorer hadde tenkt. Det vi så på som en mild henvendelse om at ting kanskje var i ferd med å skli ut har endt opp med full sletting av tråder eller blogginnlegg. Og det er derfor vi nå prøver å påpeke at vi av og til går inn i blogger og prøver en mildere variant, selv om vi i utgangspunktet ikke har tilgang til bloggen.
Og jeg ser poenget med at da kunne vi sendt inn en modde som faktisk har tilgang. Men det er i hovedsak tre problemstillinger der. For det første så er det ikke sikkert at en modde som faktisk har tilgang er påloggete der og da, da er det bedre å gå inn selv om man ikke har tilgang. For det andre så har vi ikke full oversikt over hvilke modder som har tilgang til hvilke blogger, så å finne den aktuelle modden og si i fra at nå bør du gå inn og si i fra kan svi av tid vi i enkelte tilfeller ikke finner hensiktmessig å svi av. Og for det tredje så er det ikke alle blogger som har noen modder på tilgangslisten sin, og hvordan skal vi da løse det?