|
Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)
Erfaring tilsier at du kan ha et poeng.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
Det er jeg ikke helt enig i. Vi har et ansvar for forumet som helhet, og forumreglene inneholder vanskelig kvantifiserbare begreper som at man skal "bidra til en god tone og et trivelig forum". Det er ikke lett å trekke en grense i sanden og si at alt til venstre bidrar til et trivelig forum, mens alt til høyre bidrar til et utrivelig forum og dermed er forbudt. Fartsgrenser er sånn sett mye greiere.
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
Det er vel noe med det du sier her, at man burde kunne gi "milde" moderatoriske hilsener, og vi føler jo endel ganger at vi gjør det, nemlig å si med englestemme
![]() |
#4 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men altså, vil dere tilpasse modereringen etter "Hæh, kaller du meg dårlig mor?!?"-folk?
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
Hehe, nei. Folk vil ha klare regler akkurat sånn og sånn for hva som er lov i blogger og vi mener jo at det ikke er mulig og vil forbeholde oss rett til å gi tlbakemelding når de har kommet inn i gråsonen og ikke viser tegn til at man har tenkt å snu, men altså før det har skjedd noe direkte overtramp.
![]() |
#6 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja, jeg skjønner godt hva du mener, og det er jo helt umulig å spesifisere hva som er ok og ikke på et generelt grunnlag. Men det må jo ikke være regelbrudd for at en moderator skal komme med en moderatorisk tilbakemelding.
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
Jeg har storyen, og du er i bloggen min, så det er bare å sette i gang.
![]() |
#8 |
flisespikker
|
Nettopp - det synes du (og det tror jeg kanskje jeg ville syntes selv), mens andre tydeligvis synes det er riktigst å vente til det har skjedd et overtramp (jf. politilignelsen litt tidligere). Det er jo ingen som kan forvente at alle brukere tenker og føler likt, og da kan man heller ikke regne med at de "taktikkene" vi bruker ved moderering vil slå like godt an hos alle.
![]() |
#9 |
Shake it out!
|
Vanskelig å gjøre alle til lags, ja...
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
Nå husker jeg ikke helt, men fikk du ikke en av de milde tilbakemeldingene? For i så fall er det perfekt eksempel, vi tror vi gir en vennlig dult, men det blir oppfattet som aktiv modding.
![]() |
#11 |
Hertuginne
|
Og om det har vært en diskusjon på bakrommet er det langt fra sikkert at alle moddene har vært med på diskusjonen eller lest bloggen, innsatsen vår varierer jo fra dag til dag, det er jo ikke å være modde på FP som er den egentlige jobben vår.
![]() |
#12 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Jeg leser ikke tråden en gang til for å se om jeg har mistet noe, men hvis det m^2 skriver stemmer - at moderatorer går inn i blogger og kommenterer uten moderatisk hilsen og uten tilgang som privatperson - da blir det veldig galt synes jeg. Hvis begrunnelsen er at man ønsker å gi en litt mer vennlig veiledning, at "moderatisk hilsen" kan oppfattes strengt av mottagerne, så tror jeg kanskje at man feilvurderer følelsen hos mottagerne. For meg ville det iallefall føles mye verre om en moderator uten tilgang kom og ga råd om å roe et tema, enn et råd om det samme - men signert med moderatisk hilsen. For meg er ikke moderatiske hilsener lynsjing, liksom. Det er bare en klargjøring av at en beskjed kommer med moderatorhatten på.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Jeg foretrekker å rase utfor stupet - :ikke direkte redd for metaforer i dag: - og så få beskjed når det er ille nok til en moddehilsen fremfor en privatmodding. Definitivt. Særlig fordi de som deltar i min blogg ikke vet hvem som er på lista mi og ikke, og dermed bør få anledningen til å fange opp at nå er det så ille at en modde som ikke er med her griper inn. Skrives det bare ett eller annet kan de tro det er en som er på tilgangslista. Forumet har tidligere vært krystallklare på at modder ikke er noe spesielt når det ikke står moderatorisk hilsen - ergo får man kkke tak i signalet. |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Styrkegraden for min del er sånn at privatmodding altså vil oppleves veldig, virkelig lite ok. Jeg tror faktisk jeg vil si det sånn at en privatmodding vil jeg kort og godt slette. Moddehatt er bra. |
![]() |
![]() |
#15 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg liker å tro at jeg har tilgang til de morsomste, eller i det minste til de mest interessante og velskrevne, og jeg har ikke så mange tilganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Jeg tenker ikke på det som demonstrativt. Det er helt kurant å bestemme selv hvem som skal inviteres til samtalen. De fleste blogger og de fleste blogginnlegg er det jo aldri noen "offisiell" grunn til å se på eller kommentere.
![]() |
#17 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
OK, jeg har kanskje ikke tenkt på det utelukkende som en invitasjon til samtale, men også som en delingsarena. Hvis man ser på det på min måte, blir det ulogisk å ikke gi tilgang til en person som uansett har tilgang. Ser poenget hvis man tenker at ingen tilgang betyr-"jeg ønsker ikke at du deltar i diskusjonene her inne" |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Jeg har stor forståelse for at det i mange situasjoner er vanskelige situasjoner og gråsoner for moderatorer å håndtere. Men at det skal være en gråsone for en moderator å skrive i en blogg de per def ikke har tilgang til som privatbruker, det synes jeg er vanskelig å forstå. For meg framstår det som et klart brudd på forumreglene om en moderator skriver privat i en blogg de ikke har tilgang til privat.
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Hvilken regel da?
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
Om at moderatorer, har lese- og skrivetilgang overalt. Jeg oppfatter ikke deg som moderator eller admin når du skriver privat på FP. Hvis man fra moddehold ønsker at man skal behandles som privatperson når man skriver privat, så må man også være nøye på å vise fram når man skriver som modde eller privatperson.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|