|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: RettssakenTiltalte fortsetter med å snakke om hvrodan han mener det norske skolesystemet indoktrinerer elevene. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Glamorøs
|
Sv: Rettssaken
Ja, sikkert.
|
|
|
#186 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: RettssakenHan er så tvers igjennom ond, jeg har aldri hørt om lignende. Aldri. Stakkars alle som er rammet, og stakkars familien hans også. Det er ingenting som kan forklare eller forsvare denne mannens ondskap. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenJeg kjenner at jeg begynner å lande veldig i den aller første oppfatningen min av ham. Jeg skrev noe om det en dag eller tre etter 22. juli og at han er en stakkar som aldri turte å møte verden åpent for å se om han fikk en plass, men heller valgte å starte med aggresjon slik at verden kunne bekrefte den forventede avvisningen av ham - ute av stand til å forstå at han trigget avvisningen selv og at det resultatet faktisk ikke var gitt på forhånd slik han trodde. |
|
|
|
#188 |
|
koko
|
Sv: RettssakenMisforstå meg rett nå. Jeg er glad vi ikke her mulighet til å se og høre han, men samtidig kjenner jeg en type nysgjerrighet (ikke nabokjerring-nysgjerrig) på hvordan han ser og høres ut når han forteller sine syke tanker. Jeg tror en del av meg tror at en brikke ville falle på plass da, samtidig som jeg vet at dette er så stort, sykt og absurd at det ikke er mulig å få særlig mye forståelse for noe som helst.
|
|
|
#189 |
|
www.bomulls.no
|
Ja, de var jo ikke lenger uskyldige må vite ...
|
|
|
#190 |
|
flisespikker
|
Sv: RettssakenJeg synes det er uventet ubehagelig og skummelt å se en person med så total mangel på kontakt med følelser. Både sine egne og andres. Han virker som han ikke forstår at han selv har følelser, så når han gjør noe, eller reagerer på noe, må han alltid "forklare" det med kompliserte ord og høytflyvende ideer, enten det er om psykologi eller politikk. Og han gir uttrykk for at han "vet" at det han har gjort er grusomt, men ikke at han "synes" (/"føler") at det er det. Som om følelser er noe han har hørt om, men aldri skjønt.
|
|
|
#191 |
|
www.bomulls.no
|
Jeg tror jeg er her jeg også. Det stod så fint i Dagbladets papirutgave i går:
|
|
|
#192 |
|
flisespikker
|
Sv: RettssakenDet hadde vært enklere å se på hvis han virket som han var sint på eller hatet dem han gikk til angrep på. Han gjør jo ikke det, han er helt "klinisk".
|
|
|
#193 |
|
Librocubicularist
|
Sv: RettssakenBare som ein kommentar til dette at ham framstår som utan empati og kjensler, er jo det eit symptom på paranoid schizofreni, som er den diagnosa han fekk i den første sakkyndige rapporten. Ikkje for å spore av til ein diskusjon om tilreknelegheit, men mangel på empati og kjensler er eit symptom på den omdiskuterte diagnosa. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenJeg tror egentlig en av grunnene til at han valgte leiren på Utøya faktisk er at det er ungdom samlet i et viden kjent fellesskap. Noe han aldri har følt seg velkommen i og alltid har ønsket seg. Og paradoksalt nok alltid var fri til å velge å delta i, men han greide ikke melde seg på og forventet å bli forespurt om å delta i en hovedrolle uten videre. |
|
|
|
#195 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Nå viste han jo følelser, tror jeg da, da tårene rant over eget produkt innledningsvis i høringen. Empati har han imidlertid ikke vist evne til så langt, så vidt jeg har skjønt. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Librocubicularist
|
Det er sant, men han framstod jo som ennå sjukare, då han blei så rørt over eigen propagandavideo og ikkje trakk ei mine då det var snakk om dei omkomne. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: RettssakenJeg er ikke helt enig med dere i at det er lavmåls å latterliggjøre ham. Jeg så akkurat på en dokumentar om humor, der Mel Brooks forklarte nettopp hvorfor det var så utrolig viktig å latterliggjøre, de-demonisere og gjøre Hitler liten. Med å le av noen, fratar vi ham makten over oss.
|
|
|
#198 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Det er jo også tegn på andre ting, f.eks. personlighetsforstyrrelsene den siste (og kanskje også den første?) rettspsykiatriske erklæringen har konkludert med. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Ringskrømt
|
Sv: RettssakenHan har jo følelser. Han lot vær å skyte tiåringen han sto face-to-face og snakket med. Han nevnte vel også at han gikk for de over 18, men at det var vanskelig å se på avstand hvor gamle de var. Men fordi de var politisk engasjert var de altså legitime mål, okke som.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|