Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rettssaken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-12, 10:18   #181
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rettssaken

Tiltalte fortsetter med å snakke om hvrodan han mener det norske skolesystemet indoktrinerer elevene.
- De prøver å overføre denne dårlige samvittigheten de mener vi skal føre, sier Breivik.
Han nevner sangen "Barn av regnbuen" av Lillebjørn Nilsen som et eksempel.
- Han er et godt eksempel på en marxist som infiltrerer skolesektoren.
- Dette er hjernevask for norske elever, sier tiltalte.

:setter på Lillebjørn Nilsen på trass:

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 10:19   #182
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det kan kanskje også være et ledd i vurderingen av hans forståelse for hva som er akseptabelt eller vanlig? Eller i vurderingen av hans oppfatning av hva han har gjort og hvordan han tror andre forholder seg til det. Det er jo en del av helhetsbildet, det også.

Ja, sikkert.

Jeg sitter med NRK-feeden i bakgrunnen og jeg blir helt kvalm. Han er virkelig et høyrevridd og konservativt monster. Han har tatt det verste oppgulpet fra reaksjonære og knadd det sammen til en helt utrolig, selvrettferdig drittvirkelighet. Det verste er at disse meningene er jo langt i fra unike. Det finnes haugevis av mennesker som mener at kjønnsrollemøsntre skal opprettholdes, dødstraff innføres, kvinner og muslimer får særfordeler og som mener at de blir kneblet og undertrykket. Jeg er redd for at når sorgen har lagt seg så vil det vokse opp miljøer som ikke bare er enige med ham i ord, men også begynner å "forstå" handligene hans. Det er skremmende.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 10:24   #183
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skjønner jeg, jeg tolket derimot ikke dommeren på den måten. Det var mer pekefinger over det, synes jeg.

Gammel 20-04-12, 10:26   #184
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så sint og samtidig veldig trist idag. Det at mange faktisk deler hans syn gjør det hele bare enda verre.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 10:27   #185
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare forsvareren som skal spøre ut i dag? Hva er grunnen til det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 10:29   #186
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han er så tvers igjennom ond, jeg har aldri hørt om lignende. Aldri. Stakkars alle som er rammet, og stakkars familien hans også. Det er ingenting som kan forklare eller forsvare denne mannens ondskap.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 11:05   #187
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjenner at jeg begynner å lande veldig i den aller første oppfatningen min av ham. Jeg skrev noe om det en dag eller tre etter 22. juli og at han er en stakkar som aldri turte å møte verden åpent for å se om han fikk en plass, men heller valgte å starte med aggresjon slik at verden kunne bekrefte den forventede avvisningen av ham - ute av stand til å forstå at han trigget avvisningen selv og at det resultatet faktisk ikke var gitt på forhånd slik han trodde.

Hadde abb vært i stand til på en hyggelig måte å skaffe seg en venn, så tror jeg 22. juli hadde vært bare en vanlig dag.

Om han ble så til de grader utrygg overfor alt og alle mens han var liten g sårbar eller om han er født slik får vi nok aldri svar på. Men dette er en redd mann med behov for å se seg selv som stor og tøff. Det er vel kokebokoppskriften på slike sinna menn som Pøbelsara er ekspert på å beskrive godt.

Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 11:13   #188
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Misforstå meg rett nå. Jeg er glad vi ikke her mulighet til å se og høre han, men samtidig kjenner jeg en type nysgjerrighet (ikke nabokjerring-nysgjerrig) på hvordan han ser og høres ut når han forteller sine syke tanker. Jeg tror en del av meg tror at en brikke ville falle på plass da, samtidig som jeg vet at dette er så stort, sykt og absurd at det ikke er mulig å få særlig mye forståelse for noe som helst.

Gammel 20-04-12, 11:15   #189
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jadda. Også hadde 44 av de han drepte verv i AUF, så da var det greit.

Ja, de var jo ikke lenger uskyldige må vite ...

Gammel 20-04-12, 11:16   #190
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er uventet ubehagelig og skummelt å se en person med så total mangel på kontakt med følelser. Både sine egne og andres. Han virker som han ikke forstår at han selv har følelser, så når han gjør noe, eller reagerer på noe, må han alltid "forklare" det med kompliserte ord og høytflyvende ideer, enten det er om psykologi eller politikk. Og han gir uttrykk for at han "vet" at det han har gjort er grusomt, men ikke at han "synes" (/"føler") at det er det. Som om følelser er noe han har hørt om, men aldri skjønt.

Gammel 20-04-12, 11:19   #191
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg kjenner at jeg begynner å lande veldig i den aller første oppfatningen min av ham. Jeg skrev noe om det en dag eller tre etter 22. juli og at han er en stakkar som aldri turte å møte verden åpent for å se om han fikk en plass, men heller valgte å starte med aggresjon slik at verden kunne bekrefte den forventede avvisningen av ham - ute av stand til å forstå at han trigget avvisningen selv og at det resultatet faktisk ikke var gitt på forhånd slik han trodde.

Hadde abb vært i stand til på en hyggelig måte å skaffe seg en venn, så tror jeg 22. juli hadde vært bare en vanlig dag.

Om han ble så til de grader utrygg overfor alt og alle mens han var liten g sårbar eller om han er født slik får vi nok aldri svar på. Men dette er en redd mann med behov for å se seg selv som stor og tøff. Det er vel kokebokoppskriften på slike sinna menn som Pøbelsara er ekspert på å beskrive godt.

Jeg tror jeg er her jeg også. Det stod så fint i Dagbladets papirutgave i går:

Sitat:

ABB har hele livet vært opptatt av å bli god i noe, og anerkjent av andre ... Kanskje ble all hans sårede stolthet forvandlet til et hat mot et helt samfunn som ikke tilbød han en plass i sola. Rollen som politisk terrorist var ledig ...

Gammel 20-04-12, 11:20   #192
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært enklere å se på hvis han virket som han var sint på eller hatet dem han gikk til angrep på. Han gjør jo ikke det, han er helt "klinisk".

Gammel 20-04-12, 11:34   #193
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare som ein kommentar til dette at ham framstår som utan empati og kjensler, er jo det eit symptom på paranoid schizofreni, som er den diagnosa han fekk i den første sakkyndige rapporten. Ikkje for å spore av til ein diskusjon om tilreknelegheit, men mangel på empati og kjensler er eit symptom på den omdiskuterte diagnosa.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 11:37   #194
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror egentlig en av grunnene til at han valgte leiren på Utøya faktisk er at det er ungdom samlet i et viden kjent fellesskap. Noe han aldri har følt seg velkommen i og alltid har ønsket seg. Og paradoksalt nok alltid var fri til å velge å delta i, men han greide ikke melde seg på og forventet å bli forespurt om å delta i en hovedrolle uten videre.

Jeg tror absolutt han helst ville ramme utøya og ikke at det var tilfeldig.

Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 11:39   #195
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

..., men mangel på empati og kjensler er eit symptom på den omdiskuterte diagnosa.

Nå viste han jo følelser, tror jeg da, da tårene rant over eget produkt innledningsvis i høringen. Empati har han imidlertid ikke vist evne til så langt, så vidt jeg har skjønt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 11:41   #196
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Nå viste han jo følelser, tror jeg da, da tårene rant over eget produkt innledningsvis i høringen. Empati har han imidlertid ikke vist evne til så langt, så vidt jeg har skjønt.

Det er sant, men han framstod jo som ennå sjukare, då han blei så rørt over eigen propagandavideo og ikkje trakk ei mine då det var snakk om dei omkomne.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 11:45   #197
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke helt enig med dere i at det er lavmåls å latterliggjøre ham. Jeg så akkurat på en dokumentar om humor, der Mel Brooks forklarte nettopp hvorfor det var så utrolig viktig å latterliggjøre, de-demonisere og gjøre Hitler liten. Med å le av noen, fratar vi ham makten over oss.

For ABB er det viktigste å bli sett opp til, å bli holdt som forbilledlig arisk og skremmende, intelligent og skremmende. Jeg vil se på ham som en pompøs dust, opphøyd til det latterlige i sitt eget forskrudde bilde. Å kalle ham bleikfeit er jo ikke akkurat intellektuelt, men heller det enn at de smører ut hvor skremmende han er.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 11:49   #198
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bare som ein kommentar til dette at ham framstår som utan empati og kjensler, er jo det eit symptom på paranoid schizofreni, som er den diagnosa han fekk i den første sakkyndige rapporten. Ikkje for å spore av til ein diskusjon om tilreknelegheit, men mangel på empati og kjensler er eit symptom på den omdiskuterte diagnosa.

Det er jo også tegn på andre ting, f.eks. personlighetsforstyrrelsene den siste (og kanskje også den første?) rettspsykiatriske erklæringen har konkludert med.

Men, er mangel på empati et symptom på paranoid schizofreni altså? I denne artikkelen på forskning.no står det at manglende empati ikke er en del av schizofreni.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 11:50   #199
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Det er sant, men han framstod jo som ennå sjukare, då han blei så rørt over eigen propagandavideo

Jo, men det like fremt følelser.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 11:54   #200
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han har jo følelser. Han lot vær å skyte tiåringen han sto face-to-face og snakket med. Han nevnte vel også at han gikk for de over 18, men at det var vanskelig å se på avstand hvor gamle de var. Men fordi de var politisk engasjert var de altså legitime mål, okke som.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.