Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsaken
Men Ullmor, hvordan vet du at unger lever upåvirket av det som skjer? Jøss, hvor i landet bor du? Nå vet jeg ikke hvor gamle ungene dine er men barn snakker jo om dette hele tiden etter min erfaring, særlig når vi voksene ikke er der. Det er mye de ikke forstår, mye de ikke vil snakke om, derfor er det viktig at vi som voksene tar det opp og hjelper de til å forstår og ikke minst oppklare masse masse faktafeil som barn har. Det er jo vanskelig for oss å ta inn over oss omfanget, da kan man jo tenke seg hvordan det er for barn.
Så lurer jeg på hvordan det er mulig å snakke om Breivik og 22 juli men ikke dra inn rasisme perspektivet? Det er jo det som er hele konteksten? Om man ikke har barn selv som rammes av rasisme så tipper jeg ganske sikkert at barna deres ser, og har venner, som opplever rasisme stadig vekk i skolegården og andre steder. Nedsettende kommentarer om muslimer spesiellt, eller jøder for den saks skyld er jo et omfattende problem i Oslo og andre steder.
Det bør jo ikke være noe annerledes å snakke om rasisme en det er om mobbing? Vet ikke om dere har sett BBC's Children of our Times eller alle de andre dokumentarene som viser hvor tidlig barn utvikler rasistiske holdninger basert på det de lærer av samfunnet rundt seg?
Så må man jo også huske på at hudfarge bare er et aspekt av rasisme slik vi forstår begrepet i Norge. Rasismeparagrafen vi har her i landet omfatter også diskriminering på grunnlag av religion eller seksuell legning. For større barn kan man jo snakke om rasismeparagrafen og hvorfor vi har den. Det er sjelden den blir brukt men hele poenget bak loven kan være et fint bakteppe til å ta opp de litt mer vansklige "større" spørsmålene rundt dette.
Breivik er jo uten tvil en fascist og hans måte å se verden på er ikke så langt unna Khomeinis. Jeg er snart der med vesla at spørsmålene hennes er såpass avanserte at jeg kommer til å finne denne "kanggen" med politiske modeller / ideologier for han å se verden på som en type forklaring (det er jo mange "lag" av forklaringer her). Jeg vil ikke at hun skal tro han bare er en gal mann, for veldig mange av Breiviks ideer og sitater kunne ha vært tatt fra mainstream aviser fra de fleste Europeiske land de siste ti årene. (Og det er de jo forsåvidt gjort også).
Sist redigert av Lisa : 18-04-12 kl 16:30.
|