Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 10:06   #1
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Javisst, Tally, det er akkurat sånn jeg er.

Jeg har ingen problemer med å skrive korrekt bokmål. Faktisk ligger min egen dialekt tett opp til bokmål, så de gangene jeg skriver statuser på dialekt kan det bli f.eks slik: "Nu har æ vaska klær, drukke kaffe og gitt ungan frokost. Kanskje æ sku lese litt?"
Jeg veksler for øvrig mellom dialekt og bokmål, som jeg sa tidligere. Kommenterer jeg til mennesker som har skrevet på bokmål, gjør jeg det på bokmål. Svarer jeg på noe skrevet på dialekt, blir det som oftest dialekt. Men er det noe viktig jeg vil ha frem, er det alltid på bokmål. Jeg er enig i at det er noe med å bli tatt seriøst.
Jeg bare synes det var noe voldsomt til generalisering her ...

Gammel 05-03-12, 10:25   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Javisst, Tally, det er akkurat sånn jeg er.

Jeg bare synes det var noe voldsomt til generalisering her ...

On a more serious note, er det ikke greit å ha i bakhodet hvordan det oppfattes, når man ikke kjenner seg igjen i generaliseringen?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:36   #3
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

On a more serious note, er det ikke greit å ha i bakhodet hvordan det oppfattes, når man ikke kjenner seg igjen i generaliseringen?

... eller så kan det jo hende at generaliseringen din i dette tilfellet var feil. At det slett ikke er slik at mange (de fleste) ser en sammenheng mellom dialektskriving og dårlig fontsmak og "hang til det alternative". Jeg er i hvert fall ikke enig i generaliseringen, helt uten å føle meg truffet av den (hvis man ser bort fra min "vøtt"-innrømmelse lenger opp ).

Gammel 05-03-12, 10:39   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Dog må jeg innrømme at datagrunnlaget mitt er forholdsvis tynt, da FB-sida mi ikke akkurat florerer av dialektskriving.

Gammel 05-03-12, 11:35   #5
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

... eller så kan det jo hende at generaliseringen din i dette tilfellet var feil. At det slett ikke er slik at mange (de fleste) ser en sammenheng mellom dialektskriving og dårlig fontsmak og "hang til det alternative". Jeg er i hvert fall ikke enig i generaliseringen, helt uten å føle meg truffet av den (hvis man ser bort fra min "vøtt"-innrømmelse lenger opp ).

Uten å blande inn hang til alternative lademetoder ved hjelp av saltvann og månelys, må jeg innrømme at jeg sliter med å ta noen som føler for å skrive mæj og ijæn, og som konsekvent bruker å i stedet for og, seriøst.

Gammel 05-03-12, 11:47   #6
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Uten å blande inn hang til alternative lademetoder ved hjelp av saltvann og månelys, må jeg innrømme at jeg sliter med å ta noen som føler for å skrive mæj og ijæn, og som konsekvent bruker å i stedet for og, seriøst.

Nettopp, det er mitt poeng også. At man ved å skrive på dialekt kan framstå som useriøs (dog er det sikkert ikke noen stor trussel for de som hverdagskommuniserer på FB eller sms), ikke at det nødvendigvis sier noe om fontpreferanse eller syn på rasjonell vitenskap.

Gammel 05-03-12, 12:45   #7
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig. Og det er derfor jeg skriver på bokmål i alle andre sammenhenger også, på samme måte som jeg er forsiktig med bruk av utropstegn, smileys og andre skriftlige eksessiviteter.

På Facebook, derimot, er jeg mer privat, og de jeg har på lista mi der vil jeg tro kjenner meg så godt at jeg slipper unna med mer muntlige og dialektiske utbrudd fra tid til annen.

Gammel 05-03-12, 18:25   #8
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Jaja, om enkelte trur æ e evneveik, dum og gudan veit ka, førr at æ skriv på dialekt på fb, så synd førr de.
Æ hadd toppkaraktera i norsk rettskriving. T tross førr at æ allerede då skreiv dialekt på sms.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 19:00   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Husfruen, her.

Jaja, om enkelte trur æ e evneveik, dum og gudan veit ka, førr at æ skriv på dialekt på fb, så synd førr de.
Æ hadd toppkaraktera i norsk rettskriving. T tross førr at æ allerede då skreiv dialekt på sms.

Men har du bare venner som snakker denne dialekten på lista di? Jeg må virkelig konsentrere meg for å forstå hva du prøver å formidle, og det synes jeg er en uting, for poenget med det en skriver er vel at det skal nå frem og være enkelt å forstå, er det ikke?

Gammel 05-03-12, 19:26   #10
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Husfruen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Men har du bare venner som snakker denne dialekten på lista di? Jeg må virkelig konsentrere meg for å forstå hva du prøver å formidle, og det synes jeg er en uting, for poenget med det en skriver er vel at det skal nå frem og være enkelt å forstå, er det ikke?

Nei. Men de fleste er nok nordlendinger. Jeg har aldri hørt at noen sliter med å forstå hva jeg skriver. Selv ikke østlendingene. De svarer på statusene mine veldig ofte. Da skriver jeg så klart bokmål til dem når jeg svarer de.

Jeg har folk på lista mi som er fra nord, sør, øst, vest, sverige, USA.. Ingen klager. Selv de fra USA skjønner litt av hva som blir skrevet.

Gammel 05-03-12, 20:21   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Men de fleste er nok nordlendinger. Jeg har aldri hørt at noen sliter med å forstå hva jeg skriver. Selv ikke østlendingene. De svarer på statusene mine veldig ofte. Da skriver jeg så klart bokmål til dem når jeg svarer de.

Jeg har folk på lista mi som er fra nord, sør, øst, vest, sverige, USA.. Ingen klager. Selv de fra USA skjønner litt av hva som blir skrevet.

Det er klart jeg forstår det, men jeg må bruke mer tid på det ettersom det ikke faller meg naturlig å verken snakke eller lese sånn. Dog er det fascinerende at amerikanere klarer å lese og forstå norsk, og ikke minst dialekt. Jeg reagerer på sånt på facebook, men jeg har til dags dato ikke klaget direkte i kommentarfeltet fordet.

Gammel 05-03-12, 22:15   #12
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en del trøndere og tryslinger på lista mi som jeg tidvis ikke orker å prøve å tyde statusene til, men jeg klager ikke til dem allikevel, jeg bare lar være å bruke tid på å skjønne hva de prøver å formidle.
I tillegg er det forskjell på å barbere seg og å skjære hodet av seg, når man føler for å skrive "meg" med 4 eller 5 bokstaver og ingen av dem er "e" eller "g", samtidig som blander inn en god dose sms-språk begynner det liksom å ta av litt.

At du ikke har fått noen klager kan bety at du ikke skriver så ekstremt idiotisk som noen av eksemplene i denne tråden, eller at folk på lista di har samme innstilling som meg, og bare ignorerer de statusene de synes er for vanskelige å forstå.

Gammel 06-03-12, 09:26   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At man ikke får klager trenger ikke å bety annet enn at man a) er omgitt av folk som er høflige, b) er omgitt av folk som ikke bryr seg døyten eller c) er omgitt av folk som hopper over statusene og ignorerer eller d) er omgitt av folk som trykker "liker" i ren sympati.

Gammel 05-03-12, 19:40   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med evneveik er det utelukkende du som har nevnt i denne diskusjonen, altså. Så hvor du har hentet den ideen fra, aner jeg ikke.

Gammel 05-03-12, 19:42   #15
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Husfruen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det med evneveik er det utelukkende du som har nevnt i denne diskusjonen, altså. Så hvor du har hentet den ideen fra, aner jeg ikke.

Dum var vel nevnt og det er vel ikke så veldig ulikt evneveik?

Gammel 05-03-12, 19:48   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dum var vel nevnt og det er vel ikke så veldig ulikt evneveik?

Jeg synes det er en vesensforskjell på å si "jeg synes det ser dumt ut å skrive dialekt" og å si "folk som skriver dialekt er evneveike", altså.

Gammel 05-03-12, 20:01   #17
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er en vesensforskjell på å si "jeg synes det ser dumt ut å skrive dialekt" og å si "folk som skriver dialekt er evneveike", altså.

Ja, selv om begge deler er sant.

Gammel 05-03-12, 20:07   #18
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Husfruen er litt kul
Standard

Ja, jeg ser hva dere gjør. Skjønner det at jeg ikke er godtatt i denne klubben deres.
Så tror ikke gidder så mye mer av disse diskusjonene deres. Dere får tro hva dere vil om meg. Men dere tar nok kraftig feil gitt.

Gammel 06-03-12, 10:44   #19
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Før SMS og FB-tida (hine hårde dager), skrev dere dialekt da? I tilfelle hvor?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:31   #20
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Før SMS og FB-tida (hine hårde dager), skrev dere dialekt da? I tilfelle hvor?

Ja, det gjorde jeg, både chat, og i brevveksling. Jeg og en venninne skrev lange brev til hverandre i timene på videregående(vi gikk i hver vår klasse) på dialekt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.