Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 10:06   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Kan føre til. Jeg vil ikke påstå at jeg er særlig rammet av det, heldigvis. Min mor er et kapittel for seg, men de andre jeg skriver dialekt med skriver ellers veldig bra bokmål. Bortsett fra litt orddeling i ny og ne. Grøss.

Og derfor skrev jeg kan, fordi jeg vet at det ikke gjelder alle. Men på den andre siden så blir man litt "ødelagt" av å lese for mye feil. Jeg har blant annet en venninne som ikke kan stave ordet "friend" (hun skriver det konsekvent freind), og siden det går igjen ganske ofte i feedene fra henne, så må jeg faktisk tenke meg om to ganger før jeg skal skrive det, nettopp fordi jeg så ofte ser det feilstavet.

Det var en ganske interessant artikkel i A-magasinet på fredag som handlet om hvordan hjernen resonerer, hvor det blant annet slo at den trekker "logiske" slutninger basert på det som fremstår som den enkleste løsningen, noe som ikke alltid er korrekt.

Korrekt skriftspråk handler til dels om automatiserte og innlærte impulser, og derfor mener jeg at det er viktig at man ikke klusser for mye med det man har lært seg, da det vil kunne overføres til det man oppfatter som mindre munltlige måter å kommunisere skriftlig.

Jeg vil jo påstå at jeg kommuniserer mye mer "muntlig" i fora- og facebooksammenheng, enn jeg for eksempel gjør i e-poster jeg sender i jobbsammenheng (selv om de innimellom også inneholder emoticons). Men jeg forsøker å være bevisst på å holde språket mitt så korrekt som mulig i begge sammenhenger. Skriver jeg på fora eller facebook tenker jeg meg at jeg skriver som om det skulle vært dialogen i en bok (og jeg får virkelig mark av å skulle lese på dialekt som ikke er korrekt skriftspråk.) Jeg blir også ganske av å lese sangtekstene til Ravi, selv om de tross alt er på "min" dialekt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.