|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kamerat
|
Sv: Nivådelt opplæring«Økt lærertetthet hjelper ikke» er også et sånt nyere-forskning-viser-munnhell. Hva betyr det egentlig? For jeg synes det virker åpenbart absurd å hevde at det ikke vil hjelpe noe som helst å gå fra 25 elever pr. lærer til f.eks. 10 elever pr. lærer.
|
|
|
#2 |
|
Er frisk!
|
Sv: Nivådelt opplæringJa, det er det jeg også mener Toffskij. Refererer til eget eksempel litt lenger oppe. Det som derimot ofte nesten er "bortkastede penger", ihvertfall på mellomtrinnet der jeg er, er å være to lærere inne i samme klasserom. Bortsett fra i mattetimer med stort behov for å å hjelpe individuelt, er dette lite konstruktivt. Poenget er at man ved å ha flere lærere må sette inn støtet der det trengs, og til det trengs det ofte å ta ut en gruppe som kan få egen undervisning.
|
|
|
|
#3 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nivådelt opplæring
Det hjelper faktisk mindre enn man skulle tro å gå fra 25 elever i en klasse til 10 elever i en klasse. Man ser jo også at store skoler kommer bedre ut i tester enn små grendeskoler med stor lærertetthet. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Er frisk!
|
Sv: Nivådelt opplæringÅ gå fra 25 til 10 elever i klassen trenger ikke å hjelpe så altfor mye, det er jeg enig i. Men å være 3 lærere på 56 elever (som jeg har opplevd) og å være 2 lærere på 56 elever (som jeg også har opplevd) er himmel og hav forskjell. Det gir en helt annen mulighet til å gi hver enkelt elev det den trenger. Nettopp fordi man da kan dele elevene 25-25-6 eller 30-15-16. Når man bare er 2 lærere blir det vanskelig. Som regel funker det ikke å dele 50-6.
|
|
|
|
#5 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Nivådelt opplæringDet som virker aller best på elevenes læring er at lærer vurderer og blir vurdert kritisk av noen som vet hva de skal vurdere, sammen med svært gode relasjoner mellom lærer og elev.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|