Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt
Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.
Steve kommer sikkert fra Myre. De fleste med slike navn kommer fra Myre (uttales med tjukk r) eller området rundt der. Det er i alle fall det som gjelder i distriktet jeg vokste opp. Alle med merkelige navn (Steve, Kate, Krystle uttalt på norsk) eller kombinasjoner hadde også tjukk r og l og kom fra Myre, Klo, Strengelvåg og andre steder i kommunen der. Vi hadde yrkesskole på stedet jeg vokste opp på, så vi fikk høre alle rare varianter...
Jeg tror Steve opprinnelig kommer fra Finnsnesområdet Har et søskenbarn som stolt bærer navnet, vi lar mellomnavn forbli en hemmelighet på åpent forum. Og han var ikke den eneste med navnet på skolen, jeg vet om flere som heter Steve.
Alle søskenbarna mine (fra Finnsnesområdet) har mellomnavn, de fleste mellomnavnene er i bruk. Slekta mi fra Nord-Troms har disharmoniske navn. Sigmund-Erik for eksempel. Alle bestefedre skal oppkalles må vite.
Det snåleste jeg har hørt om, er en kar i nordfylket som er oppkalt etter sin far og sine to bestefedre. Han heter Mikkel Mikkel Mikkel, til daglig omtalt som Tre-Mikkel. Han er av samisk opprinnelse