Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-11, 09:50   #41
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg tror helt ærlig at jeg ikke er særlig flink.

Spørsmålet er ikke om du er flink i dag, men om du kan gjøre noen forbedringer slik at du er litt flinkere i morgen og enda flinkere om ett år eller to.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:51   #42
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

... Forslag til leveregel for alle FPere i 2012: La bilen stå hvis turen er kortere enn 3 km.

Her er vi nesten i mål. Reise mindre sånn generelt, er bra, men å bo på "landet" kombinert med å jobbe i byen fører til bruk av transport (tog). Dog har jeg hjemmearbeidsdager av og til.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

... (Igjen minner jeg om min ikke helt seriøse kjepphest om at det - hvis alt annet er likt (noe det sant nok sjelden er) - er mye mer miljøvennlig å kjøpe dyre ting enn billige, siden man da kjøper færre.) ...

Min erfaring forteller meg at dyrere ting jevnt over er av bedre kvalitet og dermed varer lengre enn billige ting. Unntaket her må være den billige IKEA-sofaen vi kjøpte i 1986 og som ennå ikke er utslitt. Litt sliten i utseendet, ja, men ikke utslitt. Det tar nok ennå noen år før den byttes ut.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:58   #43
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

+ Kildesorterer
+ Prøver å kjøpe ting med minst mulig innpakning
+ Reparerer og arver tøy
+ Litt lavere innetemperatur
+ Mannen bruker kollektivtransport til jobb
+ Både jeg og mannen jobber med skinnegående kollektivtransport, slå den dere!
+ Kaster veldig lite mat

- har 2 biler (den ene kjører 60 km om dagen, den andre blir brukt maks 6 km hver dag, det er komplett umulig å levere og hente i bhg og komme seg til togstasjonen med offentlig transport med mindre man vil bruke halve dagen på det)

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 10:57   #44
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

- Jeg resirkulerer, også klær. Kjøper brukte merkeklær på finn.no eller trendsales.dk. Har kastet kun få bomullsgensere. Har kun få plagg som er for små, de er til kusinen. Resten er solgt, noe gitt bort.
- Unngår alle lavpris klesbutikker, bortsett fra truser hos Lindex.
- Handlenett, selv om det står Kiwi og jeg er på REMA. Avfallsposer er blitt billigere og mer tilgjengelig.
- Er blitt langt mer bevisst på kosmetikk og hygiene etter jeg fikk barn. Har lastet Hormonappen.
- Kjøper lite eller ingenting på impuls, går ikke på shopping.
- Vi bruker lite ferdigmat.
- Foretrekker kortreist mat, liker å hande på Coop for der er det godt merket.
- Er kjempestolt når vi har 3 poser søppel eller mindre pr uke.
- Tar æren for at 2 tonn BMV med 2,5L motor er byttet ut med miljøvennlig Volvo V60. Vi kunne hatt Prius, men den leveres ikke med hengerfeste.
- Jeg holder hagen ren og ryddig, kjører bort avfall.
- Vi går til barnehagen, i alt 800 m hver vei. Jeg sykler til butikken og treningen.
- Innredning og interiør får leve lenge, ser jeg virkelig skulle hatt kulere spisebordslampe. Naboen har byttet tre ganger på den tiden vi har bodd her.

Stor sett går det på lavt forbruk. Min eldste jente mener vi er de kjiipeste foreldrene, som bare gir gaver til bursdag og jul. Hun har nesten ikke plastræl. Noe hun synes er flaut når venninnene er med hjem. Jeg sier vi kan tegne, male eller spille, hun er delvis enig.

Så for at barna skal få litt plastræl, er julegavene Barbie Campingbil og et Pet Shop trehus. Håper det tilfredstiller behovet.

Vi kunne reist mindre med fly. Men jeg er skeptisk til å ta tog alene med barna etter Pinsen i år. Det er så utrolig tungt å være alene med småbarn når reisen ikke går som planlagt. Vi har familie 50 mil unna.
Vi fyrer med olje. Fikk tilbud på jordvarme i fjor, 350.000,- og maskin med levetid på 10 år. Nei, vi får ikke bestemt oss. Det er dyrt i gamle hus, og vi må nesten bruke opp det vi har.

Sist redigert av Lavender : 14-12-11 kl 11:09. Årsak: Kommer på ting hele tiden jo ;0)
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 11:03   #45
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var en periode så flink til å bruke handlenett at jeg måtte kjøpe avfallsposer. Det ble liksom litt feil

Skryteliste:
- vi har ikke brukt sprøytemidler på 20 år
- vi tilpasser gjødselmengden slik at jorda ikke blir utarmet men passer også på at vi ikke får avrenning
- vi høster fôr i utmarka hele sommeren ( eller kua gjør da)
- Vi flytter kua om sommeren slik at vinterfôret må kjøres kortest mulig
- vi kaster aldri mat, alt går enten til hønene eller til kompostering
- vi flyr stort sett aldri

Ting vi bør bli bedre på:
- bilen går en del på tomgang
- handling av småræl (jobber med denne altså!!)
- skulle gjerne brukt tog nå vi er på ferie, men prisen gjør at det er uaktuelt, dessverre

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 11:04   #46
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bytter forresten bil nå, fra en som sluker bensin til en som bruker en god del mindre diesel og har mindre utslipp, håper det teller i pluss.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 11:06   #47
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg var en periode så flink til å bruke handlenett at jeg måtte kjøpe avfallsposer. Det ble liksom litt feil

Faktisk ikke. Posene man får kjøpt til søppel er tynnere og inneholder dermed mye mindre plast enn vanlige handleposer. Søppel er jo sjelden like tungt som varer, siden det for det meste er tom emballasje og sånn, så det trengs ikke like solide poser. Håndtakene trenger heller ikke være av samme kvalitet, og knytefunksjonaliteten er ofte bedre enn på handleposer, så man får laget bedre knute.

Gammel 14-12-11, 11:09   #48
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Faktisk ikke. Posene man får kjøpt til søppel er tynnere og inneholder dermed mye mindre plast enn vanlige handleposer. Søppel er jo sjelden like tungt som varer, siden det for det meste er tom emballasje og sånn, så det trengs ikke like solide poser. Håndtakene trenger heller ikke være av samme kvalitet, og knytefunksjonaliteten er ofte bedre enn på handleposer, så man får laget bedre knute.

Kanskje jeg skal finne fram igjen handlenettene mine? Jeg likte følelsen av gjøre noe for miljøet, også er de kjempe stilige

Gammel 14-12-11, 11:15   #49
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg synes dette er en spennende mann med visjoner om Tidsånden. Han setter ord på vårt forbruk.
http://www.pejgruppen.com/foredrag/poul-erik-jakobsen/

Han påstår at kvinner lyver når de blir spurt om miljø og økologi, eller at kvinner gir det svaret de mener er riktig, ikke nødvendigvis hva de selv gjør.

Gammel 14-12-11, 11:38   #50
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Spennende tråd!
Takk for tipset om biofyringsolje, jeg følger gjerne diskusjonen om hvorvidt det er bedre enn jordvarme, for jeg har samme svin på skogen som noen.

Dette gjør jeg:
- Kildesorterer, også elektroniske duppeditter, malingspann og sånt noe.
- Pendler miljøvennlig (bein + tog eller samkjøring med mannen + tog) og har bevisst bosatt oss såpass sentralt at vi må kjøre lite bil i forhold til andre i samme kommune.
- Shopper ytterst lite. Barna og jeg kjøper stort sett brukt eller arver og når vi kjøper, kjøper vi av god kvalitet så det holder både til vårt og nestemanns bruk. Vi bruker opp klær til de er helt utslitt eller arver/selger videre. Hull stoppes, ulltøy farges osv.
- Null plastræl
- Spiser lite kjøtt og ikke lavkarbo. Spiser vegetarisk minst en gang i uka, fisk minst to. Opptatt av kortreist mat med lite emballasje.
- Med unntak av deodorant og hårpleie til meg, bruker vi bare parfymefrie og svanemerkede såper og pleieprodukter her i huset. Refill der det er mulig.
- Brukte tøybleier til førstemann, kjøpte alt brukt
- Kjører bare fulle maskiner med tøy og oppvask, har ikke tørketrommel
- Kjøper barneutstyr brukt og selger/arver det videre.
- Ukeshandler og prøver å spise opp all maten vi kjøper. Fryser ned matrester for å bruke dem i stedet for Fjordland.
- Kjøper energigjerrige elektroniske dinger når vi kjøper nytt, eller kjøper brukt. Bytter ikke ut ting før de er ødelagte, og ikke alltid da heller (til stor frustrasjon når komfyren klikker når det er 10 minutter igjen av matlagingen eller man skal bruke tallet 8 på mannens telefon ).
- Pusser opp miljøvennlig, dvs. bytter bare det som må, tenker langsiktig, reparerer det som kan (f.eks. slipe gammelt gulv i stedet for å legge nytt) og maler med svanemerket.

Og alt dette monner egentlig lite, når vi har disse punktene på samvittigheten:
- Har bil, den er gammel (= relativt større utslipp) og den småkjøres en del. Samtidig bruker vi mindre enn en tank i måneden på den, så det er ikke veldig fælt forbruk.
- Flyr relativt ofte privat, stort sett hvert år. Akkurat her syns jeg det er vanskelig å kutte så det monner, siden absolutt hele familien og alle vennene til mannen bor i utlandet, og på steder det er tilnærmet umulig eller veldig tidkrevende å bruke andre transportmidler til. Det blir pause i noen år nå som vi har veldig små barn, dog. Ingen av oss flyr noe i jobben, heldigvis. Vi tar stort sett flyavganger som er helt smekkfulle.
- Bruker papirbleier til minsten. Svanemerket eller ikke, det blir hinsides med søppel av det.
- Fyrer med olje. (Det gir vi oss med etter denne sesongen.)
- Bor i gammelt hus, med tilsvarende lavere miljømerking. Vi jobber med å gjøre det mer miljøvennlig.
- Har en svakhet for eksotisk garn.

Dette vil jeg bli flinkere på:
- I takt med at barna blir større - bruke beina mer når vi skal noe.
- Kjøpe mindre ting. Selv om vi ikke går på shopping eller kjøper plastræl, blir det en del ting med hjem fra Outland, f.eks.
- Jobbe med å oppgradere boligen så den blir mer miljøvennlig.
- Bruke garnet jeg har før jeg kjøper nytt.
- Også i takt med at barna blir større: Spise på restaurant i stedet for å bestille take-out = mindre emballasje brukt.
- Være litt mindre glad i pakkekalender.
- Bruke enda mindre industrifremstilt babymat. Egentlig burde det være unødvendig, men akk, så lettvint.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 14-12-11 kl 12:16.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 11:41   #51
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Hos oss ble dette helt feil, faktisk. Vi kildesorterer, så restavfallet vårt er ofte ganske tungt. For ikke å snakke om bleiesøpla (: dårlig samvittighet: ). For oss funka det ikke, rett og slett, for søpla falt ut. Men vi har poser fra Rema, de er gjenvinnbare.

Gammel 14-12-11, 11:41   #52
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Og jeg synes dette er en spennende mann med visjoner om Tidsånden. Han setter ord på vårt forbruk.
http://www.pejgruppen.com/foredrag/poul-erik-jakobsen/

Han påstår at kvinner lyver når de blir spurt om miljø og økologi, eller at kvinner gir det svaret de mener er riktig, ikke nødvendigvis hva de selv gjør.

Det er en spennende påstand som landbruksnæringa vet litt om. Folk svarer nemlig at de gjerne vil ha lokalprodusert mat, økologisk mat, etisk mat og rettferdigmat i butikkhyllene og at de vil foretrekke å kjøpe slike varer.
Men i butikken er det stort sett pris, pris og pris som teller....
Det er altså ikke samsvar mellom hva folk tror de vil kjøpe og hva folk kjøper.

Gammel 14-12-11, 11:43   #53
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Hos oss ble dette helt feil, faktisk. Vi kildesorterer, så restavfallet vårt er ofte ganske tungt. For ikke å snakke om bleiesøpla (: dårlig samvittighet: ). For oss funka det ikke, rett og slett, for søpla falt ut. Men vi har poser fra Rema, de er gjenvinnbare.

Jøss, så forskjellige man kan være, vi kildesorterer også, men restavfallet veier nesten ingenting.

Gammel 14-12-11, 11:51   #54
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, vi gjør ikke mye kanskje, men:

* kildesorterer (grundig også)
* har varmepumpe og balansert ventilasjonsanlegg - ikke temp over 22 i huset
* slukker lys på rom vi ikke bruker (barna godt opplært)
* arver en del klær (til barna iallefall)
* bruker handlenett på butikken
* (gå ned fra 2 biler til 1 når vi flytter)

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 11:52   #55
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Det er en spennende påstand som landbruksnæringa vet litt om. Folk svarer nemlig at de gjerne vil ha lokalprodusert mat, økologisk mat, etisk mat og rettferdigmat i butikkhyllene og at de vil foretrekke å kjøpe slike varer.

Ja, jeg tenkte mest økologi. Folk, og flest kvinner svarer at de vil ha økologisk og kan tenke seg å betale litt ekstra for det. Men det skjer ikke når varen er i butikk.

Nyhet i dag, REMA senker prisene på økologisk i Oslo
http://e24.no/naeringsliv/tester-kra...k-mat/20131308

Sist redigert av Lavender : 14-12-11 kl 13:08. Årsak: Link
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 11:54   #56
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

- resirkulerer papir, kompost, plast, glass, metall
- syr om gamle klær til nye
- reparerer ødelagte klær
- arver klær, kjøper på Fretex om mulig og gir bort alt av klær, sko og tilbehør som ikke er ødelagt.
- Bruker kjøp, salg, bytte på FB flittig til å få tak i brukt utstyr
- Bruker bibliotek eller bruktbu, samt låne av venner, fremfor å kjøpe nye bøker
- har flyttet til ett sted hvor vi kan la bilen stå under 99% av alle aktiviteter i byen. Går og henter og leverer ungene hver dag, som utgjør ca 7 km. Miljøvennlig og sunt.
- Reiser på ferie som krever fly ca en gang hvert 5. år
- har montert "nei til reklame" på postkassen
- leser nettaviser fremfor å kjøpe papiraviser. Bortsett fra den tynne lokalavisen som kommer 3 gr per uke.
- fjerner all unødvendig emballasje på matvarer og legger dem igjen i butikken. Ett lite forsøk på å stadfeste at det finnes altfor mye unødvendig emballasje på mye av det vi kjøper.
- Har med bæreposer og bærenett, evnt ryggsekk når jeg handler og kjøper sjelden bæreposer på butikken.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 12:00   #57
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Det tror jeg så gjerne.
For vår del er det forskjell på grønnsaker + melkeprodukter og kjøtt. De første er det økonomisk overlevelig å kjøpe økologisk, men kjøtt syns jeg ofte blir i dyreste laget. I vår økonomi kan vi ikke forsvare økologisk kjøtt, da heller å spise litt mindre av det. (Nå må vi bruke laktosefrie melkeprodukter som er langt fra økologiske, men kjøpte det før vi fikk sære barn.)

Gammel 14-12-11, 12:54   #58
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Her
kan du lese mer om det.

Og her kan du finne en kjøreskole i nærheten der du kan ta kurs. Julegavetips til mannen?

Takk! Det er jo interessant!

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 13:00   #59
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Jeg synes forresten det er mye spart i å ikke motta reklame i postkassen og ikke å kjøpe ukeblader og månedsmagasiner. De virker kjøpsutløsende på meg. Nå har jeg tilgang til alle blader og magasiner på jobb, jeg skummer gjennom og lar de bli liggende. Prøver å glemme alle gode tips.

Gammel 14-12-11, 15:15   #60
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette bidrar vi med:
-bor i liten leilighet, sentralt (lite oppvarming og transport)
-tidsur på varmeovnene, skrur av lyset, dusjer kort
-sykler/kjører kollektivt til jobb, butikk, barnehage og det meste annet
-medlem i bilkollektiv for de få gangene vi trenger bil
-kildesorterer
-lite rødt kjøtt
-lavt forbruk av møbler, klær og elektriske duppeditter
-planlegger innkjøpene slik at minst mulig mat kastes. Er spesielt påpasselig med å unngå å kaste mat fra dyreriket. Kjøper helst kortreist og økologisk
-kjøper og selger mye på finn.no
-pusser ikke opp før vi må
-jobber med miljøvern

Men, vi har begge familie andre steder i landet, så da blir det en del flyturer, og dette slår jo kraftig ut på regnskapet, kildesorteringsinnsatsen og de fleste andre tiltakene (unntatt transport og oppvarming kanskje) blir jo et piss i havet til sammenlikning. Det er mulig å reise dit med tog, og vi prøver å kompromisse med å ta tog en vei og fly tilbake, men med en baby og en toåring blir det slitsomt med en 8-timers togtur, særlig fordi disse turene har en tendens til å bli enda lenger og uforutsigbare med forsinkelser, spesielt på vinters tid. Uaktuelt nå til jul altså

Nyttårsforsett for 2012 skal bli å spise mindre kjøtt, må jobbe litt med mannens meninger om vegetar bare...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.