Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Apropos adventskalendere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-11, 11:20   #101
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos adventskalendere

Dulter på Kasia. :dulter: Da jeg liten på 60- og 70-tallet kan jeg ikke huske at en eneste en hadde pakkekalender. De materielle forskjellene fantes jo da som nå, selv om vi hadde generelt mindre av alt enn det de fleste har i dag.

Nå har jeg både tenåring og student som er vokst opp med pakkekalender, og de er virkelig ikke det jeg vil kalle bortskjemt. Hun femtenåringen på Teenage Boss derimot, er sikkert vant til å få Parajumpersjakker i kalenderen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:33   #102
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Dulter på Kasia. :dulter: Da jeg liten på 60- og 70-tallet kan jeg ikke huske at en eneste en hadde pakkekalender. De materielle forskjellene fantes jo da som nå, selv om vi hadde generelt mindre av alt enn det de fleste har i dag.

Nå har jeg både tenåring og student som er vokst opp med pakkekalender, og de er virkelig ikke det jeg vil kalle bortskjemt. Hun femtenåringen på Teenage Boss derimot, er sikkert vant til å få Parajumpersjakker i kalenderen.

Det er jo nettopp derfor dette krever en helt annen bevissthet enn tidligere. Nå har de fleste penger og har råd og mulighet til å kjøpe omrtrent hva som helst til barna. Nettopp derfor mener jeg at dette er viktig. Og jeg mener heller ikke at barna mine er bortskjemte, men ærlig talt tror jeg ikke at jeg selv er den beste til å bedømme det.

De må jo komme fra et sted de ungdommene og studentene vi hører om som er helt på bærtur når det gjelder store krav om rettigheter men mindre forståelse for pliktene som følger med.

Gammel 30-11-11, 11:37   #103
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk at det går an å bedømme selv om egne barn er bortskjemt. Mine har f.eks. aldri vært opptatt av merkeklær og vært svært lite krevende på den fronten.

Gammel 30-11-11, 11:58   #104
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ja, når du har så store barn som du har så er det nok enklere. Men jeg må vente i noen år før jeg kan bedømme mine.

Gammel 30-11-11, 11:59   #105
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg vil frem til er at det ikke er spesifikt adventskalendere (eller andre materielle goder) som er problemet for de ungdommene det går galt for (ikke at jeg heller vet hvem de er, hvor de kommer fra eller hva som egentlig går galt). Det er fravær av økonomisk ansvar og liten forståelse for pengers verdi og for hvor pengene kommer fra.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 12:03   #106
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det jeg vil frem til er at det ikke er spesifikt adventskalendere (eller andre materielle goder) som er problemet for de ungdommene det går galt for (ikke at jeg heller vet hvem de er, hvor de kommer fra eller hva som egentlig går galt). Det er fravær av økonomisk ansvar og liten forståelse for pengers verdi og for hvor pengene kommer fra.

Disse ungdommene kommer sikkert fra hjem som i likhet med alle her inne mener at de ikke skaper bortskjemte barn.

Og fravær av økonomisk ansvar og liten forståelse for pengers verdi og hvor pengene kommer fra er jo nettopp det jeg er redd for hvis jeg pøser på med materielle gaver i øst og vest. "Vi kan bare søpe ny" sa Storebror da han hadde ødelagt en leke med vilje som treåring.

Gammel 30-11-11, 12:04   #107
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Når de er så små som to-tre år kan man neppe forvente at de skjønner hvor pengene kommer fra.

Gammel 30-11-11, 12:05   #108
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Når de er så små som to-tre år kan man neppe forvente at de skjønner hvor pengene kommer fra.

Nei, men de kan forstå at det er en begrenset mengde av dem. Noe Storebror også gjorde da vi hadde en samtale om å bare "søpe ny".

Gammel 30-11-11, 12:07   #109
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

*tjofpoff*

Sist redigert av Sundae : 30-11-11 kl 12:40. Årsak: Feil tråd.
Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 12:12   #110
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Disse ungdommene kommer sikkert fra hjem som i likhet med alle her inne mener at de ikke skaper bortskjemte barn.

Og fravær av økonomisk ansvar og liten forståelse for pengers verdi og hvor pengene kommer fra er jo nettopp det jeg er redd for hvis jeg pøser på med materielle gaver i øst og vest. "Vi kan bare søpe ny" sa Storebror da han hadde ødelagt en leke med vilje som treåring.

Jeg sliter med å se noe faretegn ved at en treåring ikke har økonomisk forståelse. Hvis det er det du mener med bortskjemt, så skjønner jeg at du er bekymret. Vi er tydeligvis på hver vår planet her.

Gammel 30-11-11, 12:18   #111
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg er vokst opp med pakkekalender selv, men har valgt å ikke videreføre det til mitt barn, til tross for at jeg husker det som utelukkende positivt. Vi har i stede aktivitetskalender med små og store aktiviteter som samler familien om juleforberedelser og førjulshygge. For meg handler det ikke om at det er så skadelig eller negativt med pakkekalender (med mindre det går helt over styr med størrelse på gavene), men mer om at jeg heller ønsker å fokusere på tid sammen i stede for ting. Jeg synes hele samfunnet vårt er alt for forbruks-orientert og pakkekalendere blir bare enda en ting jeg synes det er greit å droppe fordi vi ikke trenger flere ting.

Man kan jo sikkert gjøre begge deler, men JEG kan ikke gjøre begge deler, jeg har ikke overskudd og tid til det i desember, så det gjelder å kjenne sine egne begrensninger her har jeg funnet ut.

SÅNN ønsker jeg at vi kunne ha det. Jeg synes det er fantastisk at du får det til. Og det må være utrolig artig og koselig for barnen.

Jeg liker ikke å være på "Lego-kalender-kjøret". Har tenkt mye på alternativer.

Tror jeg er litt sånn "lage-forjulsstemnings-og-stelle-til-jul"-handikappet som noen andre skrev om i denne tråden. Kjenner igjen egen oppvekst i mye av det som ble nevnt. I hodet mitt er jeg en supermamma som får til alt mulig, men i praksis blir det mye stress og pes når jeg prøver på det. Kanskje Legokalendere tross alt gir mer julestemning her enn for høye forventninger (av meg selv, på meg selv).

Skulle ønske jeg kunne snu på det.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 12:19   #112
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg sliter med å se noe faretegn ved at en treåring ikke har økonomisk forståelse. Hvis det er det du mener med bortskjemt, så skjønner jeg at du er bekymret. Vi er tydeligvis på hver vår planet her.

En treåring kan helt sikkert være bortskjemt, men det gjaldt ikke vår gutt. Men han hadde ikke forståelse av at ting kostet noe som helst og ødela som sagt ting med vilje for så å si at vi bare kunne kjøpe ny. Etter et par samtaler sluttet han med det.

Gir meg her. Vi er forskjellige og det er det ingenting galt i. Ville bare se om det var flere enn meg som er opptatt av disse problemstillingene. Og jeg er ikke bekymret. Jeg tror virkelig man kommer langt med å være klar over at dette kan være en utfordring og legge opp ting etter det.

Gammel 30-11-11, 12:22   #113
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Ville bare se om det var flere enn meg som er opptatt av disse problemstillingene.

Det er det, men med helt andre midler og tilnærminger for å gjøre ungene økonomisk bevisste og forbruksreduserende enn du bruker. Det ene trenger ikke være dårligere enn det andre.

Gammel 30-11-11, 12:24   #114
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Det er det, men med helt andre midler og tilnærminger for å gjøre ungene økonomisk bevisste og forbruksreduserende enn du bruker. Det ene trenger ikke være dårligere enn det andre.

Nøyaktig hvilke tilnærminger og midler er det jeg bruker? Å ikke kjøpe nytt før det gamle er utslitt? Å ha aktivitetskalender istedenfor pakkekalender? Å la tøy gå i arv? Å planlegge middager så vi slipper å kaste mat? Det høres ut som om jeg bruker noen hokuspokusmetoder som jeg selv ikke vet om.

Gammel 30-11-11, 12:34   #115
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Nøyaktig hvilke tilnærminger og midler er det jeg bruker? Å ikke kjøpe nytt før det gamle er utslitt? Å ha aktivitetskalender istedenfor pakkekalender? Å la tøy gå i arv? Å planlegge middager så vi slipper å kaste mat? Det høres ut som om jeg bruker noen hokuspokusmetoder som jeg selv ikke vet om.

Eh. Jeg kjenner ikke deg og vet ikke hvordan du organiserer livet ditt, så det skal jeg ikke mene noe om. Jeg mente generelt tilnærmingen til temaet i denne tråden om "bortskjemte" barn og pakkekalender.

Gammel 30-11-11, 12:35   #116
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Ok.

Gammel 30-11-11, 14:34   #117
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant diskusjon. Og den belyser jo litt dette med at vi kan gi våre barn veldig mye nesten når som helst, og hvordan skal vi da begrense og gjøre det på en hyggelig måte.

Jeg synes pakkekalender er veldig gøy, det er gøy å lage og det er pent å se på og alt er morsomt med det. Samtidig så kjente jeg litt på at det ble mye. Da mine to ble store nok til at begge to oppfattet så innførte vi åpning annenhver dag og etterhvert gikk vi over til at alle i familien fikk og at det ble ca hver fjerde dag. (Jentene fikk litt mer enn oss, det var noen ekstra dager med en felles ting til dem). Gavene har variert fra det relativt dyre, jeg har for eksempel fått amaryllis, til det helt gratis, også til meg, en lapp om at jeg ikke skulle gjøre noe husarbeid når jeg kom hjem fra jobb. Middagen skulle bli servert og all rydding og vasking gjort av de andre tre.

Denne kalenderløsningen har fungert fint for oss. Jentene synes at det er like stas å finne på noe til oss som å få noe selv, og er aller mest begeistret de dagene de får noe den andre har laget selv.

I år har vi likevel valgt noe annet, mest fordi jentene hadde lyst på en av disse ferdigkalendrene et år, så storesøster har Lego Star Wars og lillesøster Pet Shop. Mannen og jeg får ingenting i år.

Jeg håper egentlig at vi skal ha pakkekalendre til neste år også. :materialist: Jeg savner den litt.

Når det gjelder dette med å gi aktiviteter i kalenderen så sliter jeg faktisk litt med en ting og det er hvordan man gjør det og samtidig tar med "glede seg" fasen. NÅ har jeg kjøpt billetter til to juleforestillinger og de henger på oppslagstavlen og jentene gleder seg. Dersom de skulle ligge i en kalenderkonvolutt og de ikke skulle få vite før samme dagen at de skulle på teater så ville de mistet "glede seg" og jeg ville til og med risikert at de ikke hadde hatt lyst til å gå fordi det ville kommet så brått på dem. Jeg har barn som trenger å planlegge litt og som kan føle seg litt overrumplet av plutselige ting som skjer. Dere som gjør dette, synes dere at det er helt greit at barnene ikke får vite i forkant at dere skal gjøre noe den dagen?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 14:41   #118
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er imponert over dere som klarer aktivitetskalender. Her står det så mye på planen i desember, med juleavslutninger, juleverksteder, julebord, vennebesøk, overnattinger, bursdager osv at sånne "kose seg" aktiviteter må bli dyttet inn der det er plass, og det er slett ikke hver dag. Vi er heldig hvis vi har en ledig ettermiddag et par dager i uka.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 14:42   #119
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det går jo an å gi billetter en uke eller noen dager før?

Gammel 30-11-11, 14:46   #120
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Når det gjelder dette med å gi aktiviteter i kalenderen så sliter jeg faktisk litt med en ting og det er hvordan man gjør det og samtidig tar med "glede seg" fasen. NÅ har jeg kjøpt billetter til to juleforestillinger og de henger på oppslagstavlen og jentene gleder seg. Dersom de skulle ligge i en kalenderkonvolutt og de ikke skulle få vite før samme dagen at de skulle på teater så ville de mistet "glede seg" og jeg ville til og med risikert at de ikke hadde hatt lyst til å gå fordi det ville kommet så brått på dem. Jeg har barn som trenger å planlegge litt og som kan føle seg litt overrumplet av plutselige ting som skjer. Dere som gjør dette, synes dere at det er helt greit at barnene ikke får vite i forkant at dere skal gjøre noe den dagen?

Alle våre aktiviteter er kjent og avtalt, Blåfjell huskes, men hjemme aktiviteter får mindre oppmerksomhet, på linje med pepperkake baking, Lucia feiring, Nissefest, bursdager i desember og utflukter i barnehagen. Jentene er 3 og 5 år og tid er ikke så utviklet, så det er alltid en overraskelse når dagen kommer. Den eldste vil nok ha nedtelling til Blåfjell.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.