|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Men det er vel like fullt fagfolk som uttaler seg basert på det de har lest i avisen og hørt om saken, ikke en rekke samtaler med siktede og hans nærmeste krets og utskrift av politidokumentene. |
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Absolutt. Det var ikke ment som å så tvil om de sakkyndiges kredibilitet, men som et svar på Pelles innlegg om "legfolk som synser". Jeg har ikke kunnskap nok til å vurdere deres avgjørelse, verken basert på det som har kommet frem i avisene, eller fagkunnskap.
|
|
|
#3 |
|
Skal rømme
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg syns heller ikke at det var åpenbart, men så har jo de som skrev rapporten fått enda mer innsikt gjennom sin utredning. Jeg vet jo litt om disse tingene fra før, og jeg tenker jo nå at jeg burde ha skjønt at det var noe sånt før, at det ikke bare var politikk - når han har skrevet et så utfyllende og vasete manifest,ville at regjeringen skulle gå av, trodde at han skulle bli drept/torturert i av norsk politi/fengselspersonale etc. Men jeg tror jeg, og flere med meg, var litt for opphengt i dette høyreekstremistiske miljøet og hvor farlige de er. Altså, de er fortsatt farlige, men dette ser ut som at en gærning bare har plukket en del av ideene deres og gjort noe (enda mer) sykt ut av det. Jeg tror at en litt mer venstreorientert schizofren sikkert funnet på tilsvarende sykt med venstre-ekstremistiske ideer.
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Vel, da skulle vedkommende være ganske mye mer venstre-ekstrem, enn "litt mer venstreorientert", gitt.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Wix skrev da også "venstreekstrem" og ikke "venstreorientert"?
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, det så bare så rart ut når det så ut som om du protesterte mot noe hun ikke hadde skrevet. Men det var sikkert ikke det du mente. Jeg skal ikke spikke det mer.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Ellers: Jeg har lenge, før denne saken, syns det er ubehagelig at dette med tilregnelig/ikke-tilregnelig blir så binært. Syk og kan ikke straffes, frisk og kan straffes. Ingenting i mellom. De mest ubehagelige resultatene av dette er vel at det vandrer ganske mange mennesker rundt, noen av dem er det man før kalte "vanekriminelle", noen voldelige, og er for syke for straff og for friske for behandling.
|
|
|
#9 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2011
![]() |
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?At ABB ble funnet som ikke strafferettslig tilregnelig var ikke uventet.
|
|
|
#10 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg skjønner ikke helt hvordan en psykiatrisk diagnose på ABB kan "frikjenne" et brungrumsete, rasistisk miljø på internett og andre steder. Det de uttaler står jo likevel for seg selv som forkastelig og menneskefiendtlig. Og at ABBs syke sinn fant inspirasjon der, blir jo ikke mindre virkelig. Men at de som sprer edder og galle skal holdes ansvarlig for at et sykt menneske tok hatefulle ytringer og omsatte dem i ufattelig grusom handling, synes jeg ikke nå og syntes jeg ikke før ABB fikk diagnosen. En diskusjon om tilregnelighet forandrer ikke på det.
|
|
|
#11 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig godt skrevet, men det er nettopp dette jeg er litt redd for at denne diagnosen gjør. Jeg er litt bekymret for at den hatefulle ideologien er blitt frifunnet nå.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|