Sv: "Millionbabyer"
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
Jeg vet ikke helt om jeg ser den store forskjellen her. På en måte kan man kanskje si at noen i India har mer brukt for pengene enn damene i Hollywood? Får litt inntrykk her over at det kan være at disse damene i Hollywood "lever av dette" og da "leier ut kroppen sin". Men de er kanskje ikke i en så presset situasjon til å gjøre det som de i India? De gjør det frivillig riktignok - det er ikke at de må, men samtidig - kan man se på det også som å hjelpe noen ved å bruke surrogat i India? Og da kanskje gi denne personen mulighet til å bygge opp en økonomi som for resten av livet er til stor hjelp for henne og hennes familie?
Det er jeg grunnleggende uenig. Å ikke føle at man må, men ønske å bidra, er noe annet enn å føle at man man må ty til "drastiske tiltak" for å overleve. Å gi fra seg et barn man har båret fram fordi man skal overleve selv, ser jeg for meg er mye mer følelsesmessig komplekst og vanskelig - ikke minst å leve med - enn de som helt frivillig og av ideologiske årsaker velger å hjelpe andre.
|