Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Millionbabyer"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-11, 12:59   #1
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Millionbabyer"

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg synes det er flott at de betaler i dyre dommer for surrogati under ordnede former i USA heller enn å reise til f. eks. India hvor surrogati i beste fall utnytter kvinner og i verste fall kan minne om menneskehandel.

Jeg vet ikke helt om jeg ser den store forskjellen her. På en måte kan man kanskje si at noen i India har mer brukt for pengene enn damene i Hollywood? Får litt inntrykk her over at det kan være at disse damene i Hollywood "lever av dette" og da "leier ut kroppen sin". Men de er kanskje ikke i en så presset situasjon til å gjøre det som de i India? De gjør det frivillig riktignok - det er ikke at de må, men samtidig - kan man se på det også som å hjelpe noen ved å bruke surrogat i India? Og da kanskje gi denne personen mulighet til å bygge opp en økonomi som for resten av livet er til stor hjelp for henne og hennes familie?

Gammel 03-11-11, 13:02   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

De gjør det frivillig riktignok - det er ikke at de må, men samtidig - kan man se på det også som å hjelpe noen ved å bruke surrogat i India? Og da kanskje gi denne personen mulighet til å bygge opp en økonomi som for resten av livet er til stor hjelp for henne og hennes familie?

Nei, det syns jeg ikke. Det der er samme argumentet som de som har au pairer med barn hjemme bruker. Å gå gjennom et svangerskap er risikofyllt, og damene i India får temmelig lite betalt, sett med tanke på risikoen. Det mistenkes også at klinikkene som formidler dette tar størsteparten av kaka. Vil man hjelpe kvinner og barn i India foreslår jeg at man støtter organisasjoner som jobber med utdanning, samt kanskje legger en ferie dit, utenom resortene. Turisme skaper god økonomisk vekst og arbeidsplasser.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 13:07   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg vet ikke helt om jeg ser den store forskjellen her. På en måte kan man kanskje si at noen i India har mer brukt for pengene enn damene i Hollywood? Får litt inntrykk her over at det kan være at disse damene i Hollywood "lever av dette" og da "leier ut kroppen sin". Men de er kanskje ikke i en så presset situasjon til å gjøre det som de i India? De gjør det frivillig riktignok - det er ikke at de må, men samtidig - kan man se på det også som å hjelpe noen ved å bruke surrogat i India? Og da kanskje gi denne personen mulighet til å bygge opp en økonomi som for resten av livet er til stor hjelp for henne og hennes familie?

Det er jeg grunnleggende uenig. Å ikke føle at man må, men ønske å bidra, er noe annet enn å føle at man man må ty til "drastiske tiltak" for å overleve. Å gi fra seg et barn man har båret fram fordi man skal overleve selv, ser jeg for meg er mye mer følelsesmessig komplekst og vanskelig - ikke minst å leve med - enn de som helt frivillig og av ideologiske årsaker velger å hjelpe andre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 13:21   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det er jeg grunnleggende uenig. Å ikke føle at man må, men ønske å bidra, er noe annet enn å føle at man man må ty til "drastiske tiltak" for å overleve. Å gi fra seg et barn man har båret fram fordi man skal overleve selv, ser jeg for meg er mye mer følelsesmessig komplekst og vanskelig - ikke minst å leve med - enn de som helt frivillig og av ideologiske årsaker velger å hjelpe andre.

Hvordan skal man klare å skille slike surrogatmødre fra hverandre? Bør man ha en viss minimumsinntekt for å få lov til å bidra bare fordi man ønsker det?

Gammel 03-11-11, 13:23   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hvordan skal man klare å skille slike surrogatmødre fra hverandre? Bør man ha en viss minimumsinntekt for å få lov til å bidra bare fordi man ønsker det?

Når man knapt har til å overleve, så vil nok motivet for å ta på seg et risikooppdrag være ganske anderledes enn det til en som har nok. For å snu på spørsmålet ditt, er det ok å utnytte noen bare fordi de sier seg villig til det?

Gammel 03-11-11, 13:34   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Når man knapt har til å overleve, så vil nok motivet for å ta på seg et risikooppdrag være ganske anderledes enn det til en som har nok. For å snu på spørsmålet ditt, er det ok å utnytte noen bare fordi de sier seg villig til det?

Jeg synes ikke det er ok å utnytte noen bare fordi de er villige. Jeg bare lurer på hvordan man skal klare å skillle de med høyverdige motiver fra de som trenger penga - og da tenker jeg først og fremst på amerikanske kvinner. For det vil vel være like ille om en fattig amerikansk kvinne tyr til en slik løsning på sine økonomiske problemer som om en fattig indisk kvinne gjør det? Og det kan man neppe kontrollere med mindre man setter en eller annen begrensning som har med surrogatmorens økonomi å gjøre.

Gammel 03-11-11, 13:39   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

For det vil vel være like ille om en fattig amerikansk kvinne tyr til en slik løsning på sine økonomiske problemer som om en fattig indisk kvinne gjør det? Og det kan man neppe kontrollere med mindre man setter en eller annen begrensning som har med surrogatmorens økonomi å gjøre.

Selvfølgelig er det like ille. Det er MYE fattigdom i USA. Og så vidt meg bekjent å har flere av de amerikanske agenciene rutiner på å avdekke nettopp dette, at kvinnene ikke gjør det for pengenes skyld.

Gammel 03-11-11, 13:50   #8
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig er det like ille. Det er MYE fattigdom i USA. Og så vidt meg bekjent å har flere av de amerikanske agenciene rutiner på å avdekke nettopp dette, at kvinnene ikke gjør det for pengenes skyld.

Godt å høre. Bare for å presisere - jeg vet ikke hva jeg mener om dette og vet lite om surrogatiprosesser i utgangspunktet, jeg bare stilte spørsmålet. Jeg ønsker å forstå mer av hvorfor vi tenker som vi gjør om disse problemstillingene.

Edit: og når jeg sier "vet ikke hva jeg mener", så referer det til India-sprøsmålet og ikke til homofile som får barn med surrogatmødre - det er jeg så absolutt for.

Sist redigert av Tangina : 03-11-11 kl 13:57.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 13:43   #9
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ikke om noen av dere har lest surrogat-tråden til Giz inne på SnartMamma, men hun forteller om hele prosessen med surrogat i USA på en fantastisk måte, og man får et unikt innblikk i hvordan det er både for surrogatmammaen og de vordende foreldrene. Anbefales!

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.