Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på amming
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Jeg kommer litt seint inn i debatten her men er det virkelig slik at så veldig mange mødre fullammer ved 6 mnd? På 5-månederskontrollen for min jente var hun den eneste av ungene i barselgruppa som fremdeles ble fullammet. Alle de andre (vi var vel 8 til sammen) hadde begynt med fast føde allerede.
Jeg søkte litt, og ser at hele 49% (!) av unger ved 4 mnd har begynt med fast føde. (Se her: http://mammanett.no/foedsel_barsel/a...or_mange_ammer) Det står ikke hvor mange som fullammes fram til før de blir 6 mnd (det står bare hvor mange som hadde begynt med fast føde ved 6 mnd - 98%), men det er vel liten grunn til å tro at det ikke er et mindretall som fullammer fram til de anbefalte 6 mnd.
Hvor reell er ammeproblematikken oppe i det hele?
Det er uansett ikke poenget. Folk velger å gjøre mye rart, men offentlige ordninger og retningslinjer burde baseres på forskning og med barnets beste i fokus slik at man kan velge å følge dette for sine barn dersom man ønsker det. Det vil alltid være variasjoner og ulike behov og prioriteringer i ulike familier, men jeg mener det er noe kunstig over å la samfunnets behov for likestilling gå foran småbarnsfamiliers mulighet til å velge hva som er best for dem eller i verste fall små babyers primærbehov.