Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på amming

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-11, 22:36   #24
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på amming

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg kommer litt seint inn i debatten her men er det virkelig slik at så veldig mange mødre fullammer ved 6 mnd? På 5-månederskontrollen for min jente var hun den eneste av ungene i barselgruppa som fremdeles ble fullammet. Alle de andre (vi var vel 8 til sammen) hadde begynt med fast føde allerede.

Jeg søkte litt, og ser at hele 49% (!) av unger ved 4 mnd har begynt med fast føde. (Se her: http://mammanett.no/foedsel_barsel/a...or_mange_ammer) Det står ikke hvor mange som fullammes fram til før de blir 6 mnd (det står bare hvor mange som hadde begynt med fast føde ved 6 mnd - 98%), men det er vel liten grunn til å tro at det ikke er et mindretall som fullammer fram til de anbefalte 6 mnd.

Hvor reell er ammeproblematikken oppe i det hele?

Det er uansett ikke poenget. Folk velger å gjøre mye rart, men offentlige ordninger og retningslinjer burde baseres på forskning og med barnets beste i fokus slik at man kan velge å følge dette for sine barn dersom man ønsker det. Det vil alltid være variasjoner og ulike behov og prioriteringer i ulike familier, men jeg mener det er noe kunstig over å la samfunnets behov for likestilling gå foran småbarnsfamiliers mulighet til å velge hva som er best for dem eller i verste fall små babyers primærbehov.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.