|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Jeg har tatt en del av de testene, blant annet som testperson for en som var under utdanning. Testen gikk over flere dager, slik at man ikke skulle bli for sliten og miste konsentrasjonen, man testet korttidshukommelse, for å gjengi en tekst/historie umiddelbart etterpå, man testet langtidshukommelse, måtte huske teksten/historien til en annen dag. Man testet høyre/venstre hjernehalvdel, jeg måtte pusle med bind for øynene. Det var kanongøy, og hadde gjerne gjort det igjen. I tillegg ble styrke-forholdet på høyre og venstre side testet, og repetisjonsevnen. Så det å si at IQ-tester bare tester figurer og logikk er i beste fall litt upresist. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?
Det er da andre organisasjoner for de med virkelig høy iq. Wikipedia lister så fint opp iq-organisasjonene, og å kunne vifte litt med Prometheus eller Mega-medlemskap hørtes i grunn en smule mer kult eller nerdete ut:
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sikkert kult, men jeg vedder på at de har kjedelige fester
|
|
|
#64 |
|
|
Det er bare kjedelig for de av oss som ikke skjønner iq-vitsene. Men det blir kanskje ikke "stinn brakke", eller hva det nå heter når det er fest i Megagjengen. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, det er jo det jeg sier, om man ønsker å inngyte respekt så er liksom ikke Mensa spesielt eksklusivt.
|
|
|
#67 |
|
Ja, jeg tenkte mest på at det ikke er så mange å danse med
|
|
|
#68 |
|
Yes, we can!!
|
Jepp. Det kommer jo tydelig frem i denne tråden at hodet har en begrenset evne til hva man kan være flink i, så enkeltegenskaper er i stor grad gjensidig utelukkende.
|
|
|
#69 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Du glemte smart ELLER pen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Smart ELLER flink til å sminke seg?
|
|
|
#72 |
|
|
Jeg er både smart og stort sett en god pedagog. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
er grønn og fin.
|
Jeg er ikke enig i det du skriver her.
|
|
|
#74 |
|
Søt og rar
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Nei, det tror jeg ikke.
|
|
|
#75 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?nei det gjør det ikke.
|
|
|
#76 |
|
Bedreviter
|
Men "nerdehumor" eller "faghumor" er jo mye oftere et spørsmål om å ha lik kulturell og/eller faglig referanseramme, og ikke et spørsmål om intelligens. Når jeg ikke alltid skjønner matematikkvitsene til Skilpadda, så er jo ikke det først og fremst fordi hun er smartere enn meg, men fordi hun kan mye mer matematikk enn meg.
Jeg har mange venner som jeg vet temmelig sikkerert at har langt høyere IQ enn meg. Jeg har aldri opplevd det som en begrensning verken i forhold til humor eller annen sosial omgang. Toffen er for eksempel mye smartere enn meg, men likevel skjønner jeg vanligvis hva hun snakker om (bortsett fra når hun snakker russisk eller tar av helt på faglige greier, som ingen andre forstår |
|
|
|
|
|
#77 |
|
flisespikker
|
Ja, det er nettopp det.
|
|
|
#78 |
|
kamerat
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?@Teo: Høflig latter av andres morsomheter er ikke en tjeneste vi tilbyr.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|