Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-11, 16:30   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Det er forskjell på å reagerer sosialt på instinkt (som mange dyr gjør), og på å kunne reflektere rundt det og overveie ulike valg (som mange mennesker gjør..ikke alle, det skal sies). Dyr vil aldri kunne mentalisere, dvs ta flere perspektiver enn sitt eget og skjønne den andres handlinger utfra den andres historie, og det samme når det gjelder seg selv.

Høy sosial kompetanse kan bli brukt feil det også, som psykopatene feks. De har jo best sosial kompetanse av oss alle, og bruker det til sitt eget forgodtbefinnende. EQ er jeg litt mer usikker på om de har, det begrepet er jo noe litt annet som sier noe om å ha kontakt med egne emosjoner osv. Og det finnes garantert måter å måle EQ også. Målemetodene har sine styrker og svakheter, men det gjelder IQ-målingene også.

Jeg forstår ikke det him sier om at det ikke skal være sammenheng mellom IQ og hjerneslag - det må det da være. Ok, kanskje ikke sammenheng mellom IQ og sjansen for å få hjerneslag, men sammenheng mellom IQ og det å ha hatt hjerneslag tror jeg det må være. Noen klarer sikkert å restituere seg 100%, men mange gjør det ikke (kommer vel an på hvor alvorlig og hvor i hjernen slaget kom). Men jeg tror også man kan være flink til å løpe uten å ha så høy IQ osv. Men jeg tror det er greit å ha i allefall litt IQ, slik at man klarer å planlegge et løp osv. Har man 2 i IQ hjelper det faktisk ikke hvor flink du er til å gå på ski.

Så min mening om dette er at: IQ er ikke det eneste som betyr noe for prestasjoner generelt, men det hjelper.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.