|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#361 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?
Sikker på at du har lest tråden? Jeg har fått masse tips til det som jeg annser som sunne alternativer til å ha i matpakken i denne tråden. Feks omelett stekt i muffinsform og grove pizzasnurrer og ellers blir jeg inspirert av å se hvordan folk lager salater med frukt og grønt. Smoothie er også en ting jeg ikke hadde tenkt på. Annser du dette som usunt?
|
|
|
#362 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?En liten håndfull fullkornspasta, og minst like mye grønnsaker av ulike sorter. Og dette er aldri hele matpakken, og serveres ikke daglig.
|
|
|
#363 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Det ble vel rettere sagt påpekt at de spiser ikke mer enn de har med seg i matboksen, ikke at de ikke spiser mer enn det er plass til i matboksen? Og det de har med seg i matboksen har aldri i noen av de innleggene jeg har sett vært en matboks full av pasta, altså.
|
|
|
#364 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, jeg har også sett mange gode tips her inne! Til det med snacks og sånt, så går det (igjen) på dette med at det ikke hører hjemme blant "råd for å få til sunne måter å gjøre matpakka mer spennende på". Hadde det vært "vis frem matpakkene dine" og ikke "sunne og "morsomme" matpakker", hadde det jo vært noe annet. Jeg engasjerer meg tydeligvis i diskusjonen, fordi jeg syntes at disse måtene å gjøre matpakker morsomme på, trenger å påpekes for lesere som lurer på hva som er sunne råd, rett og slett. Men som du sier, de fleste skjønner jo sikkert det selv.
|
|
|
#365 |
|
Ringskrømt
|
Er det min du sikter til? Det var i stedet for pølse i brød, fordi de har tur- og grilldag i dag.
|
|
|
#366 |
|
stressmonster
Jeg siktet ikke til matboksens størrelse, men til at den som lager matpakken har full kontroll på hvor mye pasta som er i den. Du hevdet at barna gjerne spiser mer pasta enn brød og jeg ville bare påpeke at det er den som lager matpakken som bestemmer hvor mye av selve matpakken som skal bestå av pasta.
|
|
|
#367 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg blir for øvrig ikke snurt selv om mine matbokser kritiseres, men jeg tenker at jeg kanskje har misforstått tråden hvis det er slik at en matboks går fra å være sunn til usunn pga litt rosiner. Og hvem som har rett når det gjelder balansert kosthold, vet jeg ikke, for jeg kjenner bare til maten vi spiser.
|
|
|
#368 |
|
Sviiisj!!
|
Da har du misforstått min (svært milde) kritikk, altså. Jeg mener ikke at matpakka blir usunn av rosiner, jeg mener bare at jeg ikke trenger råd om å putte rosiner i matpakka for at den skal blir mer sunn og morsom. Det er jo ikke det som er vanskelig, å finne på morsomme ting å putte i patpakka, men det å finne på sunne, morsomme ting å putte i matpakka. Jeg synes forøvrig at det er veldig inspirerende å se alt dere finner på med matpakkene, og jeg hadde blitt sjeleglad om mine barn ville spise pastasalat med grønnsaker.
|
|
|
#369 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg tenker mer inspirasjon enn råd, egentlig, når jeg viser mine matpakker. Rosiner er jo i tillegg langt ifra usunt, men bra i små mengder.
|
|
|
#370 |
|
|
Jeg vil ikke single ut noen her, men blant annet innleggene over fikk meg til å tenke på hva som er greit å ha med på skolen eller barnehagen i matpakken. Jeg synes personlig at linjen mellom f.eks nudelsnacks eller godt saltede og oljede nøtter på den ene siden og potetgull er hårfin. Potetgull er usunt og det er det _ikke_ lov å ha i matpakken, og det er man gjerne enige om på foreldremøter og slikt. Det er vi jo "alle" enige i, sant? Men for flere av oss oppleves det like usunt og unødvendig med nudelsnacks eller disse salt/oljete nøttene i matpakken. At hver enkelt skal få gi sitt barn hva de selv ønsker er selvsagt - SELVSAGT - helt ok. Og at hver enkelt forelder har kontroll på hva de spiser hjemme og hva som spises på skolen og vet at totalen er god er SELVSAGT ok.
Nettopp!
Enig med Kanina her, dette er ikke personkritikk men rett og slett en synliggjøring på at det finnes flere synspunkter på hva som er sunt, greit å putte i matpakka, osv. Sist redigert av m^2 : 22-09-11 kl 14:04. |
|
|
|
|
|
#371 |
|
Glamorøs
|
Jeg vil komme med en kommentar til disse to utsagnene siden det var mitt innlegg som bidro til avsporingen.
Ellers kan jeg bare signere Kanina.
|
|
|
#372 |
|
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Også mistet jeg quoten om frossen frukt: Sist redigert av m^2 : 22-09-11 kl 14:32. |
|
|
|
|
|
#373 |
|
Borte
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg vil bare si at jeg syns denne tråden har vært veldig inspirerende og at jeg har satt veldig stor pris på dem som har tatt jobben med å dele bilder og detaljerte beskrivelser av matpakkene. Jeg har skjerpet meg etter en lang stund med kjedelige matpakker til eldste etter at jeg leste denne tråden fra den startet.
|
|
|
#374 |
|
stressmonster
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg har i mangel på noe annet å gjøre samlet opp forslagene til sunne og morsomme matpakker her i denne tråden. Hva som imidlertid er sunt og hva som er usunt får være opptil enhver å bedømme, men alle bør klare å finne noe de liker og kan stå for.
|
|
|
#375 |
|
Ringskrømt
|
Å ha en generell diskusjon på hva en anser som sunt og usunt, er absolutt på sin plass, men jeg synes det er *litt* dårlig gjort å gjøre det i denne. Jeg har gått gjennom hele tråden nå, og jeg ser ikke det du, apan, Tallulah m.fl. ser. Jeg ser sunne matpakker, så innslag av riskaker, rosiner og oljede nøtter (?) farger ikke mitt syn og det gjør ikke matpakkene uverdige trådens tittel heller.
|
|
|
#376 |
|
Glamorøs
|
Mitt innlegg var absolutt ikke ment sånn. Jeg lurte rett og slett bare på folks ulike definisjoner av sunn, fordi noen av de jeg så ikke havnet innenfor min definisjon. Det betyr ikke at jeg syns det er krise med slike matpakker i ny og ne, og vi har sikkert også innhold som andre igjen ikke syns er sunt nok, brunost for eksempel.
|
|
|
#377 |
|
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Lurt, Meissa! |
|
|
|
|
|
#378 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Meissa: Du kunne godt ha alfabetisert når du først holdt på da...
|
|
|
#379 |
|
stressmonster
|
|
|
#380 |
|
|
Nei, og nettopp det at du ikke ser det vi ser - og omvendt selvfølgelig, gjør at denne diskusjonen oppstod Sist redigert av m^2 : 22-09-11 kl 14:38. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|