|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Superlæreren?Jeg vet ikke helt om det er slik at lærere tror vi som ikke er i klasserommet ikke kan ha et inntrykk og en formening om hvordan en lærer er? Jeg har 3 barn, hvorav 2 av de er relativt store, og det er ikke vanskelig å forstå utfra hvordan barna snakker om lærerne hvilke lærere som "har det", og hvilke som ikke "har det". De lærerne som evner å behandle elevene med respekt, og som utøver myndighet på en ok måte får ihvertfall mye respekt tilbake fra mine jenter. Vi hører det godt på måten de snakker om lærerne på.
|
|
|
#142 |
|
rakkarpus
|
Sv: Superlæreren?
Jeg blir litt sjokka over dette utsagnet. Man kan da alltid bli bedre på kommunikasjon, uansett om man er lærer eller et annet yrke. Når er man ferdig utlærd og ikke har mer å hente innen kommunikasjon liksom, det går jo ikke an å måle heller.
|
|
|
#143 |
|
Glamorøs
|
Sv: Superlæreren?Jeg jobber med kommunikasjon og føler aldri at jeg blir utlært. Seminarer og konferanser bruker jeg både for å hente opp igjen kunnskap jeg allerede har, men som kanskje har havnet i bakhodet, finne nye måter å gjøre samme jobb på og høre og lære om nye kanaler, metoder og forskning. Jeg blir inspirert av folk som brenner for jobben sin.
Sist redigert av Tallulah : 17-09-11 kl 14:44. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
© All rights reserved
|
Jeg har veldig stor tro på relasjonsbygging/relasjonslæring i klasserommet. Og jeg har sett det samme som deg: De som tror de er ferdig utlærd er ikke utlærd, men ferdig. De som bare fokuserer på fag og som ikke bygger relasjoner med elevene kommer heller ingen vei i faget. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Superlæreren?Etter seks år i ungdomsskule og på vidaregåande skule er det ingen lærarar som har festa seg hos meg som gode lærarar. Dei kunne faget sitt, ja, men evnet ikkje å kommunisera med elevane skikkeleg. Mogeleg at det er fordi alle tilhørte vår foreldregenerasjon, og det er mykje yngre lærarar i skulen i dag. Dei krevde respekt hos elevane utan å gjera seg fortent til det. Dei var overhodet ikkje villige til å møta oss på halvvegen, og meinte heilt tydeleg at me var for unge til å ha fornuftige meinigar, og ta ansvar.
|
|
|
#146 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Henger meg litt på denne. Tjora var også lærer for en helt vanlig stor klasse i utgangspunktet, og ble vel plukket opp og havnet i rampelyset nettopp på bakgrunn av at han ved hjelp av utradisjonelle metoder klarte å snu vansklige klasser i positiv retning. Ingen sier han er den eneste av sitt slag, men i alle fagmiljøer finnes det alltid noen som utmerker seg og kanske brenner litt ekstra. Om ikke han tilfører lærere så mye (det vet jeg ingenting om), kan det vel hende han inspirerer ungdommer med lærevansker og foreldre som forsøker å hjelpe. Jeg vet om mange guruer i min bransje, og har jeg mulighet tar jeg alltid tiden til å høre på disse, det er alltids et og annet å plukke med seg. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Leser
|
Jeg er utrolig enig. For meg er det en veldig overraskende innsikt, personlig opplever jeg ikke at jeg trenger å ha en god relasjon til noen for å lære noe av de. (Altså, normal høflighet er nødvendig. Jeg hadde neppe lært noe spesielt bra av å bli kjeftet opp hele tiden, eller at læreren hadde himlet med øynene så snart h*n så meg. Men jeg har aldri følt at jeg må ha noe mer enn en nøytral relasjon til læreren, og der er det mange som er forskjellig fra meg. Jeg ser det om og om igjen at det å ha en positiv relasjon til den som driver med innformasjon, undervisning, opplæring - ja kort sagt kommunikasjon, er veldig viktig for mange. Og jeg er overrasket, men det er nå slik.)
|
|
|
#148 |
|
weird
Sv: Superlæreren?Her står det litt om hvilket opplegg læreren i "Blanke ark" har rundt seg:
Dette er Blanke ark-metoden
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#150 |
|
rakkarpus
|
Men du skrev tidligere at du ikke trodde mange lærere hadde litt å gå på når det gjelder kommunikasjon. Jeg tror alle har litt å gå på når det gjelder kommunikasjon.
|
|
|
#151 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Selvsagt kan man lære av ham. På samme måte som han sikkert kunen lært noe av oss. Det går liksom begge veier, det der. Man kan alltid lære noe av hverandre. Du ordla deg på en sånn måte at det virket som de fleste hadde noe å lære av ham (noe de sikkert har), men ikke motsatt. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Shake it out!
|
Sv: Superlæreren?Jeg synes de er fantastisk at programmet viser at under rette forhold så kan alle lære. Og synes faktisk det bør være en tankevekker for skolen (og de som er ansvarlige for den = politikere). Det er en skam at det er såpass mange som det er som går gjennom skolen uten å lære en brøkdel av det de skal. Om de skyldes mangelfulle ressurser, dårligere lærere eller en kombinasjon er i grunnen ganske uinterssant å diskutere så lenge det ikke stilles krav til at alle skal lære det de skal, og er sikkerhetsnett som fanger opp de som ikke klarer å lære det de skal i en normal klasseromssituasjon.
|
|
|
#153 |
|
awesom
|
Jeg har vel ikke sagt at du er en av lærerne med dårlig relasjonskompetanse og/eller dårlig komunikasjonsevne.
|
|
|
#154 |
|
awesom
|
Da tror jeg du leste innlegget mitt med særdeles lange tær.
|
|
|
#155 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Selvfølgelig kan alle bli bedre, men jeg tror ikke Tjora kan gjøre meg bedre, fordi jeg anser meg selv for å være like god som han. (Her tar jeg forbehold om at jeg ikke eier selvinnsikt, så klart.) Med det mener jeg at jeg nok ville snakket på samme måte til elevene under samme omstendigheter. Og jeg er ganske sikker på at veldig mange andre lærere jeg kjenner vill oppført seg på samme måte. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Det er her det skurrer for meg. For jeg er nemlig ikke enig. Jeg tror at mange skoler, kanskje de fleste, ihvertfall veldig, veldig mange, er dyktige hele gjengen på disse tingene du nevner. (Og det betyr ikke at noen ikke kan bli bedre, selvsagt. Jeg sier bare at de er dyktige.) |
|
|
|
|
|
#157 |
|
maler
|
Sv: Superlæreren?Min erfaring med lærere er at noen er gode på alt, de fleste er gjennomsnitlige med enkelte områder de er bedre enn snittet på og enkelte lærere er håpløse. Noen er fordomsfulle, noen er ute av stand til å kommunisere med barn som ikke er A4, enten fordi de ikke har kunnskaper, evner eller interresse. Men jeg synes det skorter på kunnskaper oftere enn kommunikasjonsevner i grunnen.
|
|
|
#158 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Superlæreren?Jeg er enig i at veldig mange lærere er utrolig flinke, som gjør en utrolig jobb med elevene sine.
|
|
|
#159 |
|
Helt konge
|
Jeg jobber med (foster)barn som slett ikke er A4. En del av arbeidet går ut på å jobbe tett opp mot disse barnas skoler og veilede pedagogene. Det er en del flinke lærere og det er også en god del som hverken har mye kunnskap, erfaring eller er spesielt gode på kommunikasjon med barn som ikke viser typisk normaladferd. Det er sørgelig både for ungene og for dem selv. Det blir utrolig mye frustrasjon, bråk og konflikter når forståelsen og kommunikasjonen ikke er på plass. Sist redigert av Heiko : 18-09-11 kl 00:02. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
rakkarpus
|
Sv: Superlæreren?I Aftenpostens A-magasin var det jo reportasjer om elever som har blitt mobbet av lærere, og at de ikke kommer noen veg med å klage.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|