Sv: Superlæreren?
Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.
Får ikke alle elever som henger så til de grader etter, tilbud om ekstra undervisning i små grupper? Og har ikke de lærerene noe ekstra å bidra med? Mulig jeg er blond, har ikke skolebarn.
Niks. Jeg sier ikke at du er blond, men for å få spesialundervisning må man ha en sakkyndig vurdering fra PPT. (Eller PPT/BUP.)
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
For det første: PPT-folkene jeg har snakket med er veldig tydelige på at man ikke må ha diagnose for å få tilrettelagt undervisning. Dette fremgår såvidt jeg har fått med meg også i lovverk og Kunnskapsløft.
Tilpasset opplæring er ikke det samme som spesialundervisning.
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Alle elever har krav på tilpasset opplæring, men det er kun diagnoser (og ikke alltid det heller) som utløser ekstra ressurser.
Tilpasset opplæring: Lærer må sørge for arbeidsplaner som er tipasset elevens behov, lekser tilpasset den enkelte og oppfølging etter elevens behov i klasserommet.
Ekstra ressurser: Man får tilgang til noen timer med ekstra lærer, som enten kan hjelpe til i klasserommet eller tilby undervisning i små grupper eller en-til-en undervisning.
Og her forklarer Zoë forskjellen.
Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.
En annen ting jeg syns Tjora er utrolig dyktig på er kommunikasjonen han har med ungdommene. Han har en utrolig flott måte å snakke med dem på. Her tror jeg mange lærere har mye å hente.
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Hvorfor tror du det? 
Klart man har mye å hente når det gjelder kommunikasjonsteknikker med ungdommer. Mange lærere kan ikke snakke med elevene, verken faglig eller sosialt.
Jeg har forresten ikke sett programmet, vet ingenting om "Superlæreren", men er helt sikker på at jeg kan lære mye av andre, dyktige pedagoger.
|