|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#102 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Superlæreren?
Det kommer an på kommunen. Mange kommuner deler ut penger flatt. Noen øremerker. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Superlæreren?På vår skole har de laget en gruppe på 4 elever i en klasse, og de timene de har fått er tatt fra ungsdomstrinnet. Vi får ikke noe ekstra uansett behov hvis det ikke er tildelt spes.ped-timer.
|
|
|
#104 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men hadde det ikke vært mye mer interessant å filme han i den vanlige jobben hans, for å se hvordan han løser de utfordringene? Det er det som er mitt poeng. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Vi har jo noen, så hvorfor ikke enkelte? |
|
|
|
|
|
#106 |
|
maler
|
Nei, jeg synes ikke det. For det som er interressant her er hva man kan greie med en engasjert lærer, et bra pedagogisk opplegg OG nok ressurser. Poenget er vel ikke å måle han opp mot andre lærere som en slags lærerkonkurranse. Jeg er sikker på det er mange lærere som kunne gjort det like bra som han under like forutsetninger, men nå er det han som har den rollen i en tv-serie.
|
|
|
#107 |
|
By the Sea
|
Sv: Superlæreren?Jeg har ikke sett programmet - men jeg synes også at det hadde vært kjempespennende å se han (eller andre flinke pedagoger) jobbe i en vanlig klasse. Men det ville kanskje vært mest interessant for lærere? Konseptet som det foreligger nå har kanskje en bredere appell?
|
|
|
#108 |
|
awesom
|
|
|
|
#109 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Superlæreren?Man kan ikke komme bort fra at engasjerte lærere gjør en bedre jobb med alle elever en en lærer som er middels engasjert. Uansett størrelse på gruppa.
|
|
|
#110 |
|
By the Sea
|
Det er helt avgjørende for en god relasjon til elever og et godt læringsmiljø i klassen å snakke til elever med respekt og varme.
|
|
|
#111 |
|
|
Enig der. Han har engasjement og entusiasme, samt kan kommunisera med dei. Og han viser temmelig tydeleg at han ikkje er villig til å gje opp. Det har mykje å sei for desse elevane, som nok allerede har opplevd det motsatte. Han klarer å gje dei tilbake trua på seg sjølv, og det er jo alfa og omega.
|
|
|
#112 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hvorfor tror du det? |
|
|
|
|
|
#113 |
|
weird
Sv: Superlæreren?En annen ting: Jeg synes lærere til tider kan bli undervurdert. Og kanskje spesielt læreryrket. Serien fokuserer nok ikke på problemene i skolevesenet per i dag, men er det ikke litt godt å se at lærergjerningen og hvilket potensiale som ligger i de fleste lærere får et lite løft? Er ikke noe av det man ser i "Blanke ark" en del av det som inspirerer folk til å velge dette yrket?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Er frisk!
|
Yes. I hvert fall i de kommunene jeg har jobbet.
|
|
|
|
#115 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ja, det samme lurte jeg på. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
weird
Sv: Superlæreren?Nå spammer jeg vel tråden, men jeg diskuterte temaet litt med min spesped-søster også. Hun kom med et poeng som jeg tror også kan være verdt å ta med seg. Og det er at selv om det riktignok er en klasse med bare 8 elever, så er det også 8 elever som sliter veldig med skolearbeid. De færreste klasser med f.eks. 30 elever har vel så mange som 8 elever med såpass stort behov for ekstra oppfølging? Så det å sette opp 30 vs 8 elever blir vel også litt feil sammenligningsgrunnlag? 8 gjennomsnittlige elever ville ha blitt noe helt annet. Men hele 8 som hver trenger mye hjelp blir jo straks mye mer krevende.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Sv: Superlæreren?I den ene klassen min har jeg 27 elever. Tre av de har IOP, to har dysleksi med div problemer, og tre er så svake at de burde hatt ett eller annet. Resten er knallflinke. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
|
Sv: Superlæreren?I den forrige klassen min hadde jeg 4 elever med iop, en på grensen og en som fikk iop etter at jeg ga fra meg klassen. I tillegg hadde jeg 4 eller 5 som hadde særskilt norskopplæring. Jeg hadde 21 elever i klassen. Så helt uvanlig er det faktisk ikke. Jeg glemte forresten at jeg også hadde flere barnevernssaker.
|
|
|
#119 |
|
Sv: Superlæreren?Men jeg digger jobben min altså! |
|
|
|
|
|
#120 |
|
By the Sea
|
I YF-klasser på vgs er det veldig vanlig at minst så mange sliter veldig i en sammensatt gruppe på 30. Og da blir det en evig avveining om hva man skal legge fokus på - oppfølging av de svakeste, utfordringer og oppbacking av de flinkeste - og ikke å forglemme de som presterer på det jevne.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|