Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Men skole og lege er nødvendigheter. Barnehage er blitt en nødvendighet det også, på lik linje med gamlehjem og eldreboliger. De er et resultat av det samfunnet vi har i Norge, hvor alt er lagt opp til at to skal jobbe for å få hjulene til å gå rundt. I det perspektivet er det fullstendig ulogisk at vi også skal betale folk for å gå hjemme.
Jeg synes det er helt ok at noen velger det, det er lov til å ha andre verdier enn flertallet.
Du mener altså at kontantstøtte er den eneste unødvendige tingen vi bruker penger på i velferds-Norge?
Jeg føler at jeg diskuterer på to fronter her;For-mot ettåringer i barnehage med Irma, og om det å være hjemme med unger over ett år er en luksus vi bør finansiere selv med deg, jeg blir litt forvirret, rett og slett.
Men altså, så vidt jeg har forstått koster en barnehageplass mer enn kontantstøtteutbetaling (vet ikke hva kontantstøtten er på nå, men den gjorde iallfall det) og så lenge det ikke engang er nok barnehageplasser til alle, ser jeg ikke helt at det skal være mer forkastelig å motta disse pengene enn andre penger.
Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.
Du, dette blir for drøyt å generalisere til å gjelde alle, kun ut i fra din egen erfaring. Veldig trist at dere har opplevd barnehagen på denne måten, men det gjelder ikke alle, og med mindre du kan vise til statistikk eller undersøkelser som kan dokumentere at det gjelder mange synes jeg ikke du skal påstå det heller.
Vår jente har på sin småbarnsavdeling vært så heldig å møte de samme ansiktene i døra hver morgen, og det er alltid kjente personer i hentesituasjonen også. Flere av de ansatte i barnehagen er tryggere omsorgspersoner enn nære slektninger for henne, og det kommer ikke av at de nære slektningene ikke er til stede.
Jeg kan sikkert finne statistikk på over hvilke arbeidsplasser som har høyt sykefravær, ja.
|