Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Hvorfor mener du disse to er motsetninger? Jeg er nemlig helt enig i det siste du sier, men jeg skjønner ikke hvorfor det å være hjemme med barna utover fødselspermisjonen er relevant for den problemstillingen.
Jeg sier da ikke at det er motsetninger, punktum? For å forklare litt nærmere så tror jeg at det å stimulere foreldre til å være hjemme med barn med kontantstøtte statistisk sett vil føre til færre trygge voksenpersoner rundt barn. Jeg tror at det nettopp er de mest sårbare barna som rammes hardest av kontantstøtten. Eksempelvis barn av foreldre med lite nettverk, med dårlig økonomi, barn med innvandrerbakgrunn osv. Min erfaring er at det er en utfordring å finne barn, voksne og besteforeldre i nærmiljøet når man er hjemme på dagtid. Jeg har selv vært hjemme med barn med ulønnet permisjon etter at foreldrepermisjonen har tatt slutt, så jeg har fått føle dette selv også.
Folk som er hjemme med barn behøver ikke nødvendigvis føle seg tråkket på tærne av det jeg mener, altså. Det jeg tenker på er hva man fra det offentlige bør gjøre for at flest mulig barn har det ok, og jeg tror ikke at kontantstøtten gjør at flest mulig barn har det ok. Og kanskje spesielt ikke de sårbare barna, og de er er jeg i grunnen ganske opptatt av.