Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Jeg synes dette er bra. Både det at det er første spiker i kista for en ordning jeg er imot og fordi man velger å øke utbetalingene til de minste, jeg synes dog ordningen kunne vare bare frem til man er sikret barnehageplass og gjerne innebære enda mer penger for de det gjelder. Alternativt burde man være sikret barnehageplass uansett når man er født på året med en eller annen frist for å innmelde behov.
Jeg synes kontantstøtten stort sett bare har vært negativ. Argumentasjonen har vært å øke valgfriheten. Valgfrihet for hvem og til hva liksom? Det er en god støtteordning for svarte dagmammaer og til familier hvor inntekten er såpass skjevfordelt at man faktisk kan kutte ut en inntekt med litt småpenger i bytte. For familier som har organisert seg slik at mor og far har ganske like inntekter skal man ha svært god råd i utgangspunktet før man kan være hjemme med kontantstøtte. Å øke den med et par tusenlapper for de minste monner ikke helt, men det er riktig vei synes jeg.
Og så er jeg litt enig med Irma i at de som kommer innunder lovfestet rett til barnehageplass og ikke får dette må få en eller annen skikkelig kompensasjon. Både fordi det ikke er mye verdi i en lovfestet plass man ikke får og at det dermed blir slik at noen får alt (både lønn og kvalitetssikret barnepass) og andre blir avspist med smuler, og at jeg synes det godt kan svi litt for kommuner å ikke oppfylle denne loven. Men om det bør bety full lønnskompensasjon er jeg meg i tvil om.