Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?
De gangene jeg har gjennomført nasjonale prøver har alle elevene i klassen min deltatt - også de med IOP. Jeg fikk jo også resultater deretter. På den skolen hvor jeg jobbet før skulle det mye til før en elev fikk fritak og det gjaldt kun barn med IOP dersom det i samarbeid med foresatte ble vurdert dithen at elevene ikke hadde utbytte av prøven.
Selv fritok vi storebror fra nasjonale prøver i lesing og engelsk da han gikk i 5. klasse. Rett før prøven hadde han vært gjennom en grundig utredning hos PPT som konkluderte med at han hadde kraftig dysleksi. Da fant jeg det ikke hensiktsmessig at han skulle gjennom nok en kartlegging og vi fikk fritak. Han gjennomførte allikevel nasjonal prøve i regning (uten lesehjelp ). Neste år går han i 8. og det er igjen tid for nasjonale prøver. Hvorvidt han kommer til å ta prøven da eller ikke kommer ann på hans leseutvikling det neste året. Hvis vi i samarbeid med skolen kommer fram til at han ikke har en sjanse på denne prøven ber vi om fritak. Han trenger ikke nasjonal prøve i lesing og engelsk for å fortelle seg at han sliter med lesing.
|