Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Jeg synes (dessverre) at du tar opp to problemstillinger.
Nasjonale prøver vet jeg foreløpig lite om. Her skal jeg ikke mene for mye.
Når jeg gjelder TIEY så synes jeg at lesing er det de skal ha fokus på i starten. Å kunne lese skikkelig legger alt grunnlag for videre læring. Jeg synes det er kjempefint at skolen til snuppa har TIEY. Den skolen hun alternativt hadde blitt plassert på følger ikke det opplegget. Snuppa har matte, bibliotek, engelsk, gym, musikk og samfunnsfag/naturfag på sin timeplan i tillegg til TIEY i førsteklasse. Jeg synes de har ekstremt mange timer sammenlignet med det jeg hadde da jeg gikk i første klasse.
Men hele poenget med at jeg tok opp TIEY er altså fordi jeg lurer på om det er en sammenheng mellom økt bruk av TIEY undervisning og fokus på presentasjonsresultater på nasjonale prøver. Barnet mitt har nettopp begynt i 3 klasse og nå har de (takk og pris) kun 2 timer TIEY hver dag. I både 1 og 2 klasse hadde de TIEY stort sett hele dagen, og nesten ikke andre fag. Jeg synes det er veldig kjipt at de mistet så mange andre fag på bekostning av TIEY i to år.
Og selv om ingen sier det rett ut så er vel TIEY en læremetode som brukes i all hovedsak på skoler med en forholdsvis stor gruppe elever som kanskje ikke presenterer så sterkt faglig? Dette var i alle fall en begrunnelse for at mye av TIEY ble finansisert gjennom Groruddalssatingen for en del år tilbake og jeg husker godt et seminar der det ble forklart hvorfor TIEY passer til slike skoler (som jo også vår skole i aller høyeste grad er).
Og ja, jeg vet TIEY brukes på Oslo vest og ellers i landet også men overhode ikke i samme utstrakt grad som Oslo Øst.