Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egne klasser for de flinkeste?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-11, 22:18   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egne klasser for de flinkeste?

Jeg synes generelt det blir tatt for mye hensyn til de svakeste/uroligste på skolene her i landet.- Klatrer i gardinene og lugger Per mens han regner brøk, sier du? Ja, ja, han har RETT til et tilbud sammen med de andre, og må få være i klasserommet han også. Jeg blir litt oppgitt over sånt, jeg, og ser jo at skolen hadde blitt mer effektiv (som i lærerrik) hvis elever hadde gått i grupper ut fra sitt eget nivå. Alt koker vel ned til hva som er viktigst for oss- å lære mest mulig mens man er på skolen, eller å bidra til at ingen føler seg utenfor? All fornuft (siden vi tross alt snakker skole her) taler jo for det første, men...
Når jeg leser om alle FP-erne som har halvsovet seg gjennom timene mens de løste tredjegradsligninger med venstre hånd, lurer jeg alltid litt på hvorfor jeg aldri møter så flinke elever. Altså, jeg har mange flinke elever med femere og seksere i fleng, men de har aldri gitt uttrykk for at de ønsker egne grupper/oppgaver, eller at de kjeder seg i timene. Selv ikke når de blir spurt direkte. Jeg lurer på om dette er slikt som stort sett er en greie for foreldrene (kult å ha poden i spesialklasse for de flinke?) eller om det først senere, som i voksen alder, går opp for en at man ikke fikk nok utfordringer på skolen. Nei, jeg klarer ikke å ha en bestemt mening om dette. Mange ting som taler for å nivådele tidlig, men vi mister også noe positivt med norsk skole hvis vi gjør det. Om man hører til enerne eller taperne i samfunnet blir forsåvidt tydelig fort nok, man trenger kanskje ikke prente det inn allerede i første klasse.

Og så heter det ikke klasser lenger.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.